De belangstelling voor en de waarde van voetbal is ondanks de enorme toename van content verspreiding via TV maar ook over het internet nog steeds groeiende.
De laatste opwaartse impulsen kwamen uit de hoek van uitzendgemachtigden. Met name door Versatel en John de Mol’s mediavehikel Talpa welke tientallen miljoenen over hadden voor de uitzendrechten van voetbalcontent. Om de waarde van deze grote markt in kaart te krijgen heeft de KNVB onderzoeksbureau Ecorys opdracht gegeven de bestedingen in 2004 te onderzoeken.
Deze studie bracht recent aan het licht dat in het jaar 2004 meer dan 2.5 miljard euro werd besteed in de voetbalmarkt. Ruim twee keer zoveel als bijvoorbeeld in 1999, het jaar waarin voor het laatst een dergelijk onderzoek werd uitgevoerd. Henk Kessler, directeur betaald voetbal van de KNVB, greep dit onderzoek aan om staatsecretaris Cl?mence Ross van Dorp het maatschappelijk een commercieel belang van voetbal nogmaals te duiden. De sportmarkt was overigens in 2005 totaal goed voor ruim 6 miljard euro.
De waarde is een optelsom van relevante bestedingen in en om voetbal. Consumenten en vrijwilligers droegen 1.85 miljard euro bij, het bedrijfsleven 485 miljoen en de overheid ongeveer 170 miljoen. Ruim 50 miljoen meer dat vijf jaar terug. In werkgelegenheid is de sector goed voor circa 16.300 arbeidsplaatsen een stijging derhalve van ruim 2000 fte?s ten opzichte van 1999. Met name nieuwe stadions, infrastructuren en verdere professionalisering van de bedrijfstak dragen bij tot deze groei die de komende twee jaar nog flink zal doorzetten.
Een ander belangrijke conclusie in dit rapport is dat de overheid twee keer zoveel geld uit de sector voetbal ontvangt als zij met subsidies uitgeeft aan deze sport.