Viral Friday Week 52/2008

26 december 2008, 13:14

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

Happy Christmas from AKQA


AKQA, een interactief reclamebureau met klanten als Nike en Unilever en kantoren in San Francisco, New York, Washington, Londen, Sjanghai en Amsterdam, heeft dit jaar een bijzonder originele variatie bedacht op de bekende tune ‘Jingle Bells’ met behulp van 49 magnetrons. Het idee kostte een week voorbereiding en een hele dag filmen in de Pinewood Studio’s in Londen door AKQA Film en regisseur Jonty Toosey van Bikini. De AKQA kerstvideo is ruim 800.000 keer bekeken en te vinden op 400+ blogs. (Bron: BrandRepublic)

Whopper Virgins


Voor een echt een objectieve smaaktest tussen de Big Mac en de Whopper zijn mensen die nog nooit in hun leven een hamburger gezien hebben het meest geschikt. Dit is het uitgangspunt van een nieuwe Burger King viral site WhopperVirgins.com, ontwikkeld door het bureau Crispin Porter + Bogusky. In een mini documentaire van Stacy Peralta worden de zogenaamde Whopper virgins in afgelegen dorpen in Thailand, Roemenië en Groenland aan de ultieme smaaktest onderworpen: Wat is lekkerder, een Big Mac of een Whopper? Het resultaat kun je bekijken op WhopperVirgins.com. Ruim 450 blogs schreven over het experiment, wat zorgde voor de nodige traffic. (Bron: Mangrove, Fastfood Weblog, Young Marketing)

Seagate: Stack The Memory


Computerfriends [Stack the Memory] heet de nieuwe single van het creatieve duo Sniper Twins. In de 5 minuten-durende muziekvideo rapt het duo erop los met teksten als “I’m gonna buy…baby, a new disk drive…lady, a 1.5 Terabyte Stack the memory to the sky”. Voor de financiering ging Sniper Twins actief op zoek naar een sponsor. Het tweetal plaatste de tekst “Sniper Twins perfecting new single and seeking wireless carrier to partner with…” op hun site, hopend een geïnteresseerd bedrijf te vinden. Seagate, fabrikant van harde schijven, toonde interesse en besloot de geeky video te sponsoren. En niet onverdienstelijk! In een maand tijd is de muziekvideo ruim een half miljoen keer bekeken en haalde postings op diverse invloedrijke blogs, zoals TechCrunch, CN Beta, Geeks Are Sexy en Gizmodo.

Stickman Trapped In Phone


Ter promotie van de stijlvolle touchscreen telefoon LG Cookie KP500, met o.a een 3.2 megapixel camera, multimedia speler en FM radio, heeft LG Electronics twee virale video’s ontwikkeld gericht op Thailand, Maleisië, Brazilië en Groot-Brittannië. In de video “Stickman Trapped In Phone” is de animatiefiguur Stickman in flinke strijd verwikkeld met zijn tekenaar en doet hij verwoede pogingen te ontsnappen uit de LG Cookie KP500 GSM. Het filmpje is zo’n 200.000 bekeken op MetaCafe en YouTube. Zie ook de muzikale demonstratie video, waarbij een beeldschoon model op een remake van Mozart’s Turkish March de functies van LG touchscreen telefoon toont.

JibJab 2008 Year In Review


JibJab, in 1999 gecreëerd door de broers Gregg en Evan Spiridellis, is beroemd om hun komische politieke internetvideo’s. Een aantal klassiekers van hun hand zijn o.a. Bush/Kerry: This Land, Good to be in DC en Second Term. De internetvideo producent en videosharing site uit Santa Monica heeft weer een nieuwe hilarische video uitgebracht met een terugblik op 2008. Het animatiefilmpje, getiteld “2008 Year in Review”, zou natuurlijk niet compleet zijn zonder Sarah Palin, Barack Obama, Eliot Spitzer,

Bill Gates, John McCain en de Bailout. JibJab heeft ze er daarom allemaal voor jou ingestopt.

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!