Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!
Bekende Nederlanders in virals zijn, vanwege de vele media aandacht, bijna geheid succes. Zo zagen we al succesvolle virals met Frans Bauer, Piet Paulusma, Jan Marijnissen en Yfke Sturm. Diverse media (Nu.tv, Sp!ts, EditieNL, Planet, De Pers, AD, TMF en BN/DeStem) schreven over Jan’s nieuwste viral afgelopen zondag, waar fans van Jan Smit ‘hun’ Volendamse idool naar hartenlust aan- en uit kunnen kleden op internet. Middels een interactief filmpje kan de 21-jarige Jan worden omgetoverd tot rapper of Elvis Presley. Ook is in het filmpje een voorproefje te horen van zijn nieuwe single, die 26 oktober verschijnt. Het internetfilmpje is een actie voor SOS Kinderdorpen en de Sponsor Bingo Loterij. Van beide stichtingen is Smit ambassadeur. (Bron: De Pers)
Dodge: Er staat iets moois voor je klaar
Na de nationale & internationale ophef over de Dodge Nitro viral van een aantal maanden geleden, beproeft Chrysler wederom het virale medium. Dit keer heeft het gekozen voor drie aantrekkelijke modellen, die de Dodge Caliber, Nitro en Avenger promoten op de actiesite “Er staat iets moois voor je klaar“. De virale video die afgelopen week hier op Marketingfacts werd geplaatst door David Brinks belandde ook op Dumpert van Geenstijl. Tezamen met het YouTube filmpje goed voor zo’n 65.000 views binnen een week.
De Australische bierbrouwer Foster’s promoot zijn ‘low-carbohydrate’ Pure Blonde-bier met bovenstaande virale video die zich afspeelt in een mooie, idyllische en utopische wereld. Maar die rust wordt wreed verstoort als een zweterige p
ummel van een vrachtwagen chauffeur, het bier uit de “Pure Blonde” bron komt halen. (Bron: Standaard)
Modemerk Diesel is dit jaar al met een aantal virale campagnes voorbij gekomen in Viral Friday o.a. Diesel Crime Reconstruction en Fuel for Life twee maanden terug. In bovenstaande viral, getiteld Human After All, proberen twee geleerden een Japanse tiener te teleporteren, wat niet helemaal vlekkeloos verloopt … (Bron: Reclamewereld)
Fila: Born to Run
De grenzen tussen echt en nep en tussen professioneel en amateuristisch vervagen. Wat een Braziliaanse homevideo van kinds eerste stapjes lijkt, kan zomaar een commercial voor de real runners van Fila zijn. (Bron: Youngmarketing)
Peter van de Veire
Om het nieuwe seizoen van De Grote Peter Van de Veire Ochtend Show aan te kondigen komt Studio Brussel met een erg grappige viral. Je ziet Osama Bin Laden tijdens één van z’n toespraken en plots duikt Van de Veire op. In een mail naar verscheidene Belgische bloggers is te lezen dat Peter van de Veire a.s. maandag 15 oktober iets van plan is. Wat dat is … blijft nog onduidelijk. De viral werd gemaakt door Mortierbrigade. (Bron: Viralmatters.com)
All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo