Viral Friday Week 31/2009

31 juli 2009, 06:23

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

JK Wedding Entrance Dance


De swingende entree van Kevin Heinz en Jill Peterson naar het altaar is een hit op YouTube. Het koppel uit de Amerikaanse stad St. Paul in Minnesota verraste de genodigden samen met hun bruidsmeisjes, ceremoniemeesters en getuigen met een ingestudeerde dansact van meer dan vijf minuten op het nummer ‘Forever’ van Chris Brown. Het paar plaatste de beelden op YouTube voor de rest voor de familie. Door de stunt zijn Jill & Kevin beroemdheden geworden, met ruim 13 miljoen views op Youtube en tv-interviews op diverse nationale zenders o.a. NBC’s Today Show en ABC’s Goodmorning America.

Niet alleen profiteerde het bruidspaar van de aandacht. Chris Brown bestormde dankzij de YouTube hit met Forever de iTunes chart en Amazon’s MP3 Chart. Zie ook de spoof “Unexpected Divorce Intro!” (met dank aan Loodzwaar.com) en de speciale website. Voor meer “Wedding Dances” zie mijn post op ViralBlog.

Michael Jackson Dance Tribute


Fans van de overleden King of Pop blijven hun idool eren met flashmobs. Ruim een maand na Jackson’s dood trekken de flashmobs nog steeds de wereld over. Zo werd afgelopen zondag op verschillende plekken in Hongkong gedanst op Jacksons muziek. Eerder werden nietsvermoedende voorbijgangers in San Francisco, Montreal, Londen, Stockholm en Amsterdam al verrast door dansende Jackson fans. De flashmob in Stockholm, georganiseerd door BOUNCE, is ruim 6 miljoen keer bekeken. (Bron: Trouw)

Fake Sprite Commercial [NSFW]


MTV director Max Issacson heeft met zijn ‘sociale experiment’ met een Sprite commercial voor de nodige opschudding gezorgd. Met de seksueel getinte commercial met de payoff “Obey your thirst” wilde Max Issacson zien hoeveel kijkers dachten dat het hier om een echt spotje betrof. Het ‘fake’ spotje werd uiteindelijk ruim een half miljoen keer bekeken, voordat het vanwege copyright schending werd verwijderd. Zie ook deel 2. Andere ‘fake commercials’: Volkswagen, Guinness en Heineken. (Bron: Brand Republic, Huffington Post)

Samsung Jet Bungee Jumping Elephants


The Viral Factory uit Londen blijft scoren met hun Samsung virals. Na Drag & Drop World (#3, week 24 2008), Amazing Yawning Lions (#9, week 30 2008), 10 Optical Illusions in 2 minutes (#3, week 35 2008), 38 Cute Animals, 1 Cool Screen, 8 Different Uses (#4, week 8 2009), Samsung SSD Awesomeness (#1, week 11 2009) en Extreme Sheep LED Art (#2, week 12, 2009) en Samsung N310 (#5, week 22 2009) is “Samsung Jet Bungee Jumping Elephants” de nieuwste promotie. De video is sinds woensdag 22 juli ruim 320.000 bekeken op diverse videosites.

Jackie Chan Kaspersky 2010


Acteur, stuntman en kung fu-deskundige Jackie Chan uit Hong Kong is samen met Eugene Kaspersky te zien in het nieuwe futuristische spotje van anti-virus bedrijf Kaspersky ter promotie van het beveiligingspakket Kaspersky Internet Security 2010. In het filmpje gaat de martial arts ster met een speciale helm en een Seyway virussen te lijf in de Cyberworld. De commercial is in een week tijd ruim 250.000 keer bekeken, dankzij postings op Gizmodo en Yahoo! News Hong Kong. Ondanks kritische (blog)reacties wordt het spotje met een gemiddelde YouTube rating van 4.12 toch gewaardeerd.

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!