Viral Friday Week 24/2007
Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!
Paris in Jail
De kersverse oprichters Allan Murray en Sean Haines van OMovies.com, een productiemaatschappij gespecialiseerd in korte films, commercials en muziekvideo’s met een humoristisch tintje, scoren een enorme YouTube hit met hun eerste muziekvideo “Paris in Jail“, een parodie op de debuutsingle van de Amerikaanse society-beroemdheid “Stars are blind” van Warner Music. Na iets meer dan een week, is de YouTube video meer dan 4 miljoen keer bekeken en heeft 13.000 comments ontvangen. De 26-jarige hotelerfgename zit momenteel een celstraf van 45 dagen uit omdat ze is opgepakt voor rijden zonder rijbewijs. Het papiertje was haar eerder ontnomen wegens rijden onder invloed. Verwacht wordt dat ze na 23 dagen al vrijkomt op basis van goed gedrag. De vocalen worden verzorgd door Elizabeth Intza en de rol van Paris Hilton in de clip wordt uitstekend vertolkt door Amber Hay.
Britain’s Got Talent
De Amerikaanse televisiehit ‘America’s Got Talent‘ van vorig jaar, met de 11-jarige Bianca Ryan als winnares, maakt de oversteek naar het Europese vasteland. Het Britse televisiestation ITV zendt sinds 9 juni jl. “Britain’s Got Talent” uit. De bedoeling van deze dagelijkse talentenjacht is het vinden van een talent die mag optreden tijdens het jaarlijkse Royal Variety Performance, waar ook de Engelse koningin aanwezig zal zijn. Buiten deze grote eer ontvangt de winnaar of winnares ook nog eens een geldbedrag van £100,000. De show van bedenker Simon Cowell, die naast Piers Morgan en Eastenders ster Amanda Holden, ook in de jury zit heeft de afgelopen dagen, de nodige getalenteerde Britten voorbij zien komen in de voorrondes. Inmiddels zijn 2 getalenteerde Britten doorgedrongen tot de halve finale: Damon Scott en Paul Potts.
Halve finalist Paul Potts uit Cardiff, die van beroep GSM verkoper bij Carphone Warehouse is, heeft met zijn opera stem internationale nieuwssites, o.a. News.com.au, TheAge.com.au en de The Sun weten te halen. Met zijn versie van Nessun Dorma, doet hij het publiek en de jury versteld staan. Een andere kanshebster voor de finale is het 6 jarige meisje Conny Talbot. De massale aandacht voor de Britse talentenjacht door zowel Nederlandse als internationale blogs zorgt voor een ware hype. In slechts enkele dagen tijd zijn de filmpjes van Paul Potts en Conny Talbot meer dan een miljoen keer bekeken! Het “Got Talent” concept is het snelst verkopende tv format wereldwijd dit jaar en is op weg om in maar liefst 40 landen uitgezonden te worden. (Bron: Whitelinefirm, TV mannetje)
Apple WWDC ’07
De World Wide Developers Conference, het Mekka van de Apple-liefhebber, is een jaarlijks evenement van Apple speciaal voor haar ontwikkelaars om nieuwe producten te laten zien en uitgebreid te belichten door verschillende technische seminars. Afgelopen dinsdag vond de jaarlijkse keynote van Apple’s CEO, Steve Jobs plaats in het Moscone West Center in San Francisco, waar hij tevens een groot aantal nieuwe dingen aankondigde. De keynote begon om 10.00 uur plaatselijke tijd, en startte met een hilarische nieuwe ‘Get a Mac’-reclame waarin de ‘PC-guy’ (John Hodgman) zich voordoet als Steve Jobs. De zaal kon er smakelijk om lachen en kort daarna betrad (de echte) Steve zelf het podium, waarna de keynote echt begon. (Bron: Techzine)
The Mail on Sunday
Bartle Bogle Hegarty (BBH) London maakte voor de zondagseditie van het Brits dagblad Daily Mail de bioscoop commercial The Mail on Sunday ‘Battle’, die gedurende de première van Pirates of the Caribbean: At Worlds End vertoond werd. In een poging een nieuwe
generatie lezers aan te boren probeert het dagblad, de doelgroep middels 2 magazines voor hem (Live) en voor haar (You) te verleiden een abonnement te nemen op de zondagseditie. Door slim in te zetten op het vrijdag en zaterdag bioscoop publiek (voornamelijk jonge paren) kan men zeer gericht onder de bezoekers zo’n 1,3 miljoen bladen verspreiden; ter promotie om zo kennis te maken met de magazines. Deze overeenkomst is overigens uniek in zijn soort. Geen andere krant of tijdschrift heeft ooit in een bioscoop geadverteerd. Ook de YouTube video’s van de commercial zullen bijdragen aan de awareness bij de doelgroep. (Bron: Duncans.tv en UTalk Marketing)
Lascivious
Video-/motiongroep Wyld Stallyons werd in 2006 door lingeriebedrijf Lascivious benaderd om een korte film, The Doll, te maken dat beide partijen kon promoten. Een virale campagne voor Lascivious en een promotiefilm voor Wyld Stallyons. Geïnspireerd door de vermaarde Real Doll sex toys, Griekse mythologie en sci-fi films maakte Wyld Stallyons deze prachtige viral met in de hoofdrol Annalisa Addison, over een sexrobot, die in delen wordt afgeleverd. De ingrediënten van deze korte film: actie, drama, dood, robots en mooie dames in sexy lingerie. Zie ook “The Making of” van The Doll. (Bron: Roste Kadde)
Vodafone
Vodafone is vorige week gestart met een grootschalige campagne die een nieuwe invulling geeft aan “Make the most of now”. De campagne laat een nieuwe kleurrijke wereld zien waar de klant doorheen loopt, met eenvoudige symbolen en rode accenten. Zo worden sms’jes door vlinders gesymboliseerd, staan de Eiffeltoren en de Big Ben voor buitenland en bekende pc-iconen voor mobiel breedband.
Om mensen snel vertrouwd te maken met de nieuwe wereld van Vodafone, is voor de online campagne onder meer een viral game ontwikkeld binnen het platform Windows Live Messenger. Deze game genaamd: “Vlieg met me mee” laat 2-5 ‘buddies’ spelenderwijs kennis maken met de nieuwe Vodafone symbolen en stijl. Het spel kan zovaak gespeeld worden als men wil en er kunnen prijzen gewonnen worden. Het spel is te spelen via Windows Live Messenger. Kijk op www.vodafonevliegmetmemee.nl.
De game werd ontwikkeld door Oberon en heeft als doel de awareness te vergroten van de nieuwe brand style en is onderdeel van een complete restyle van Vodafone door UbachsWisbrun/JWT.
Sony: Don’t Walk Alone
Het Franse Buzz & Communicatie bureau Vanksen werd door het electronicamerk Sony ingeschakeld om een buzz campagne op te zetten rondom een nieuw product. De actiesite Don’t Walk Alone, met diverse filmpjes met projecties op muren en gebouwen in Parijs, belooft 15 juni een sensationele onthulling te doen, waardoor niemand meer alleen hoeft te lopen. Wat dat precies is …
Beat the Beauty
Burger King
De reclame mannen van Crispin Porter & Bogusky hebben weer eens een nieuwe Burger King website gelanceerd ter ondersteuning van de nieuwe Amerikaanse campagne rond de Western Whopper. Volgens Petmoustache.com heeft iedereen een inner cowboy in zich en wat heeft elke cowboy behalve een cowboyhoed en een paard … een snor. Op de speciale actiesite kan je een headshot van jezelf voorzien van een snor, die je vervolgens moet gaan onderhouden. Het thema van de snor komt ook terug in de nieuwe commercials voor de Western Whopper. (Bron: Fastfood weblog)
Steinlager: Win Nick’s Life
Droga5 New York maakte voor het Nieuw-Zeelandse biermerk Steinlager de hilarische competitie Win Nick’s Life, waarin een fortuinlijke Amerikaan mag wisselen met Nick’s leven in Nieuw Zeeland, waar diegene kennis zal maken met zijn ouders, zijn vriendin Emma en het Nieuw Zeelandse landschap. Nick zelf zal afreizen naar New York om als trotse ambassadeur het Steinlager bier in de Verenigde Staten te promoten. De campagne wordt ondersteund middels diverse virale video’s, getiteld Breweries, Emma, Parents, Scenery, Goodbye Card, Girlfriends, Emma Dance, Cinnamon, Universe, Mr Blackwood en The Van. (Bron: Duncans.tv)