Viral Friday Week 16/2007
Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!
Converse
Vorige week vrijdag vroeg Carl Mangold in de blogposting “Prijsvraag: hoe viraal is deze?” aan de Marketingfacts lezers om een schatting te doen hoe vaak de Converse USB viral deze vrijdag is bekeken. Met een beginstand van 1.386 views deed menig lezer een gokje variërend van precies 50.000 keer tot maar liefst 891.038 views. Momenteel is de stand 108.009 views. Auke Jongbloed komt met 134.904 keer aardig in de buurt. Maar ook rRijk met 135.432 kan nog winnen. Carl ik neem aan dat de prijsvraag nog tot 17:48 duurt??
Grolsch
Grolsch introduceert dit kwartaal een exclusieve groene Grolsch fles. De nieuwe groene statiegeld fles vervangt het bruine pijpje en heeft 10% meer inhoud. Om dit groots bij het publiek bekend te maken heeft de bierbrouwer gekozen voor een landelijke buitenreclamecampagne van JCDecaux. Op zeven locaties heeft JCDecaux op de abri- en Mupi® caissons koelkastdeuren gemonteerd. Doordat deze 3D zijn en een aluminium kleur hebben, lijken ze net echt. Ook kunnen de nieuwsgierige reizigers de deur openen om te zien wat er ‘in’ de koelkast staat, namelijk het Bier van Grolsch in de nieuwe groene fles.
Deze spectacular is tot stand gekomen tijdens een brainstormsessie tussen mediabureau Initiative, bierbrouwer Grolsch en JCDecaux Innovate welke door Initiative geïnitieerd was ter gelegenheid van de introductie van het nieuwe flesje. (Bron: JCDecaux)
Axe Million Dollar Homepage
Alex Tew werd wereldberoemd met The Million Dollar Homepage en verdiende binnen korte tijd $1,037,100 USD met de verkoop van pixels. Anderen probeerden al snel zijn idee te kopiëren, o.a. My Million Dollar Body en Million Dollar Facade, veelal zonder succes. In december 2006 probeerde Alex zijn truc te halen met Pixelotto.com, ditmaal zonder succes.
Het interactieve bureau CUBOCC uit Brazilië bedacht een variant op de Million Dollar Homepage, namelijk de Million Axe Homepage. Een Braziliaanse van het fake modellenbureau 293 Models geeft in het begin van bovenstaande video (NSFW) in het Portugees het telefoonnummer +55 11 30132935, die je leidt naar de Million Axe Homepage. In plaats van pixels te kopen is het de bedoeling van de Million Axe Homepage om genoeg vrienden uit te nodigen om zo te zorgen dat er pixels verdwijnen. Naarmate het aantal Tell A Friends toeneemt wordt het sexy model zichtbaar.
TMNT
Het Braziliaanse interactieve reclamebureau Ginga Agência Interativa heeft ter promotie van de bioscoopfilm Teenage Mutant Ninja Turtles (in Brazilië: Tartarugas Ninja TMNT) op een gebouw in São Paulo met 25 verdiepingen een 3D video teaser geprojecteerd, waarin te zien is hoe de 4 heldhaftige Turtles (Michelangelo, Leonardo, Donatello en Raphael) een vrouw redden. Op het special blog Estamoschegando.com.br (We are arriving) kan men alle acties rondom de release van TMNT volgen.
De 3D video projectie trok de nodige aandacht! Veel toevallige voorbijgangers maakten spontaan een foto en enkele buspassagiers stroomden toe om de guerrilla actie te aanschouwen. Onder de toeschouwers werden 500 tickets voor de TMNT film uitgedeeld. Andere guerrilla acties betroffen gratis pizza’s, vastgeketende schurken en shurikens (Ninja sterren) op auto’s met het adres van de website. De krant Metropole wijdde een artikel aan de TMNT guerrilla actie. Op de officiële filmsite worden bezoekers aangemoedigd om hun eigen homevideo in te sturen. De beste video’s worden beloond met een Xbox 360 en worden op de DVD “Ninja Turtles – the Return” onder extra’s opgenomen. (Bron: Marketingfacts)
Wendy’s Wereld
De webcampagne is gebouwd met Agency.com. Volgens de woordvoerster is het primaire doel van de campagne voorlichting te geven over mobiel internet. Secundair is het genereren van verkeer aan de eigen bedrijfssite. De hyve van Wendy is erg populair en telt inmiddels zo’n 3600 vrienden. Het feit dat mobiel internet nog weinig gebruikt wordt, ligt niet enkel aan de onbekendheid van de techniek. Uit een recent onderzoek van het Naardense Qelp.com, een selfservicebedrijf voor mobiele telecomoperators, blijkt de hoeveelheid handelingen, die consumenten moeten verrichten op hun toestel om mobiel internet werkend te krijgen de boosdoener. (Bron: Emerce)
Penthouse
Cartoon Network
Cartoon Network Latin América heeft een leuke promo, waarin Tom & Jerry zijn verwikkeld in een real life achtervolging. De volgende video laat zien hoe de clip is gemonteerd.
Lux: Neon Girl
Het reclamebureau Rattling Stick uit Londen maakte voor Lux Shine (Unilever) deze zeer bijzondere commercial “Neon Girl”.
Helmonds Next Top Model
Fiat Panda
Fiat en Leo Burnett Italië hebben twee aparte video’s ingezet ter promotie van de Fiat Panda: Ikarus en Colombo. In de nieuwe TV campagne van Fiat met als slogan “This is not a normal story it’s Panda” zijn tal van historische figuren te bewonderen zoals Robin Hood, Leonardo da Vinci, Columbus en de Klokkenluider van de Notre Dame.