Viral Friday Week 12/2010
Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!
Chatroulette Piano Ode To Merton
Vorige week stond ‘Merton’ op de tweede plaats in Viral Friday met zijn piano improvisatie op Chatroulette. Afgelopen zaterdag had Ben Folds, een Amerikaanse singer-songwriter, een optreden voor zo’n 2.000 man en besloot een ode aan Merton te brengen door live een Chatroulette piano improv te doen. Deze video werd sinds zaterdag meer dan 2 miljoen keer bekeken. Folds lijkt wel erg op Merton, zou het om één en dezelfde persoon gaan?
Content-Aware Fill Sneak Peek
Afgelopen dinsdag postte het Adobe Photoshop team deze video op YouTube waarin een nieuwe Photoshop technologie te zien is die Adobe “content-aware fill” noemt. De technologie maakt het nog gemakkelijker elementen uit een foto te verwijderen en hoewel Adobe het heeft over “future feature” zijn de geruchten dat content-aware-fill al in de volgende editie, Creative Suit 5, die op 12 april uit zal komen beschikbaar zal zijn. De video werd in de afgelopen drie dagen meer dan 1,2 miljoen keer bekeken.
Predators Trailer
Deze zomer zal de lancering zien van een nieuw deel in de science fiction horror film franchise van de Predator series, toepasselijk genaamd Predators. De franchise begon al in 1987 toen de Governator tegen de eerste Predator in de jungle streed. Na deze film volgden Predator 2, Alien vs Predator, Aliens vs Predator: Requiem en nu dus deel 5: Predators. Buzz over de film is rijzende op bijvoorbeeld de Facebook pagina en deze trailer is in acht dagen meer dan 800.000 keer bekeken.
Opera Mini 5 On The iPhone
Op 23 maart diende Opera de Opera Mini app voor de iPhone in bij de app store: een browser die de standaard Safari browser kan vervangen. Om de kracht van de browser te laten zien is een 2 minuten durende video uitgebracht met daarin een snelheidstest: Opera vs Safari. We weten allemaal hoe beschermend Apple kan zijn, gezien de afwijzing van een Google App vorig jaar. Opera speelt daar nu slim op in door een community in beweging te krijgen en een competitie te koppelen aan hun app store indiening: raad wanneer de app goedgekeurd wordt en maak kans op een nieuwe iPhone. In slechts drie dagen werd de video meer dan 421.000 keer bekeken op YouTube en de competitie werd meer dan 2.500 geretweet en kreeg 4.259 shares op Facebook.
Have A Break?
Milieuorganisatie Greenpeace heeft een vrij gruwelijke video uitgebracht. We zien een man op zijn werk die hard een break nodig heeft. Wanneer hij zijn Kit Kat openmaakt, blijkt er geen chocola in te zitten maar een orang-oetanvinger. De video is gericht aan Nestlé, de producent van Kit Kat. Volgens een rapport van Greenpeace gebruikt Nestlé palmolie van Sinar Mas, een Indonesisch palmoliebedrijf dat een bedreiging vormt voor orang-oetans door de bossen waarin ze wonen te kappen. In 9 dagen tijd is de video meer dan 316.000 keer bekeken.