Viral Friday Week 10/2007

9 maart 2007, 03:40

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

Impossible is Nothing

Afgelopen maandag werd het langverwachte vervolg op Adidas’ ‘Impossible is Nothing’ campagne op het hoofdkantoor van Adidas in Herzogenaurach gepresenteerd. De hoofdpersonen (o.a. de topsporters Jonah Lomu, Gilbert Arenas en David Beckham) zijn in de sportmerkcampagne op documentaire-achtige manier gefilmd en vertellen over hun persoonlijke ervaringen uit het leven die hebben geholpen op de weg naar de top.

Aan de hand van hand gemaakte tekeningen en schilderijen worden hun emoties gevisualiseerd. Creative directors Dean Maryon en Sean Thompson van 180 Amsterdam namen samen met Passion Pictures de regie op zich. David Turnley van Orchard van Getty Images, winnaar van de Pulitzer Prize was verantwoordelijk voor de fotografie. (Bron: Adfoblog)

PS3: This is Living

Met de aanstaande lancering van PlayStation 3 in Europa op 23 maart maakte Sony gisteren meer details bekend omtrent de promotiecampagne, inclusief gebruik van Flickr en een virtuele wereld.
In de reclame campagne op TV, in de bioscoop en op internet staan 8 excentrieke figuren centraal, die worden voorgesteld in bovenstaande trailer. Het entertainment bedrijf heeft ook een online hotel ontwikkeld, waar de 8 hoofdpersonen te vinden zijn en op talrijke andere internet plekken te volgen zullen zijn, met behulp van social networks en user generated content. De verhaal lijn ontvouwt zich, naarmate de tijd vordert.

Kodak: Ink is it

Marco wees vorig jaar al op het virale succes van “Kodak: Only this time, it’s digital!“. Wat begon als een interne presentatie van Kodak voor Wall Street Journal’s D: All Things Digital in juni 2006 mondde uiteindelijk uit tot een enorm succes met wereldwijde blogpostings en een kwart miljoen YouTube views. Kodak heeft duidelijk de smaak te pakken en komt met een minisite “Ink is it“. De minisite bevat naast video’s van het vermakelijke duo Nathan & Max, ook games, video contests, een blog, podcasts en een link naar het MySpace profiel van Nathan & Max.

P-Magazine

Het Belgische reclamebureau Duval Guillaume Antwerp maakte deze hilarische spot voor het mannenblad P-magazine. De spot laat zien hoe typisch mannen kunnen zijn. Tijdens een bankoverval maakt één van de overvallers een onvergeeflijke fout, door zijn mobiele nummer aan caissièrebabe Sylvie De Caluwé te geven voor een date. (Bron: Reclamewereld.blog.nl)

Miami Mynxes

Het deodorant merk Axe heeft internetbabe en actrice Kelly Brook weten te strikken in haar nieuwste commercial. In de video doet sexy Kelly Brook een oproep aan alle ‘serious players‘, die het aandurven om naar Miami (Florida) te komen. De Mynxes wachten op je!

Unicef

‘Join Hands for Joaninha’, luidt de oproep van Unicef Nederland aan iedereen om hand in hand een virtuele keten van Hilversum naar Mozambique te maken. Als binnen drie weken minstens 325.000 mensen op www.joinhands.nu de keten maken, zorgt postbedrijf Selekt Mail voor 250.000 geboortebewijzen die nodig zijn voor kinderen in Mozambique.

In de campagne staat Joaninha centraal: een 11-jarig meisje dat samen met haar 8-jarige zusje Chica woont in het huis van haar overleden ouders. Iedereen kan op www.joinhands.nu in de rij plaatsnemen. Met behulp van de satellietbeelden van Google Maps kun je zien waar in de rij je precies staat en hoeveel plaatsen er nog gevuld moeten worden om het huis van Joaninha te bereiken. Vrienden en bekenden kunnen worden uitgenodigd om aan te sluiten in de rij. (Bron: Select Mail)

Shaw People

Soft Paris

UR.TV

“UR is een jongeren platform voor (aankomende) leerlingen in het beroepsonderwijs. UR legt daarbij de nadruk op wie je bent en wat je wilt” is op de site te lezen. Vanaf 14 maart gaat UR ook op TV uitzenden via de educatieve omroep RVU. Om de naamsbekendheid te vergroten en meer bezoekers naar de site te trekken heeft UR.TV een negental viral video’s laten maken, die voornamelijk een bewerking zijn van bekende of minder bekende internet homevideo’s.

Xerox

Xerox heeft eergisteren een miljoenen kostende pan Europese campagne gelanceerd om haar multifunctionele producten te promoten. Daarbij is voor het eerst, dat Xerox een viral movie heeft ingezet. De campagne, met de mediamix print, radio en online, richt zich met name op IT professionals en overige zakelijke gebruikers met beslissingsbevoegdheden.

De virale film, getiteld ‘Watercooler’ (www.extremeoffices.com) volgt een bedrijf, die te maken heeft met hyper-productiviteit om zakelijke doelstellingen te halen. De korte kantoortour toont verscheidene medewerkers, die zich in verscheidene staten van “busy-ness” begeven, met als resultaat dat al snel de chaos toeslaat. De film bereikt zijn climax met het gerustellende statement dat er “betere manieren zijn om het kantoor productiever te krijgen”.

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!