Viral linkbuilding: scoren met bijzonder nieuws

8 december 2008, 08:23

Search Engine Strategies Chicago 2008Zoekmachinemarketing gaat steeds verder en de strijd om Google topposities betreedt een nieuw slagveld. Met het creëren en verspreiden van grappig, ontroerend en soms zelfs schokkend nieuws kan goed geld verdiend worden. Niet aan de directe media-aandacht, want de commerciële boodschap is vaak ver te zoeken, maar door de topposities in Google die met de verkregen links bereikt kunnen worden.

Wat is viral linkbuilding?

Inkomende links zijn voor zoekmachines als Google een belangrijke indicator van de belangrijkheid van een site. Grote hoeveelheden relevante links zorgen daardoor voor hogere posities in de zoekresultaten. Het verkrijgen van links op de manier van klassiek linkbuilden kost echter tijd, aangezien veel links in dat model individueel moeten worden aangevraagd. Bij viral linkbuilding doet het virale deel het werk voor je. De boodschap is zó bijzonder dat andere websites het hun bezoekers niet willen onthouden. Het geheim zit ‘m in het ontbreken van verdere bewijsvoering. De afwezigheid van volledige informatie maakt nieuwsgierig. Hierin schuilt ook het verschil met een gewone viral, waarbij de boodschap zelf het voornaamste onderdeel is.

Viral linkbuilding in de telecommarkt

Een voorbeeld van viral linkbuilding is de site stopvodafone.com. Op deze site worden klachten over de dienstverlening van Vodafone verzameld. De site stelt dat het doel is een gezamenlijke claim in te dienen. Het onderliggende doel is om links te krijgen op concurrerende zoektermen als “vodafone beltegoed”, “beltegoed” en “vodafone abonnementen”. Doordat er in diverse media naar de website werd gerefereerd bezet de site nu diverse goede posities in Google. Dat maakt het tot een interessant domein in een concurrerende markt.

Viral linkbuilding op de SES Chicago

Op de Search Engine Strategies Chicago in Chicago zal Peter van der Graaf de komende week de details van een aantal van dit soort cases uit de doeken doen. De onderwerpen variëren van kunstroof, wapenhandel en vastgoedfraude. De uitdaging is om de populariteit van dergelijke sites om te zetten in een commercieel succes. Hoe zorg je dat je merk geen schade oploopt van een virale boodschap? En hoe start je eigenlijk een viral? In de komende weken zal Peter meer vertellen over de do’s en don’ts van viral linkbuilding.

Wouter Kiel
Global SEO Manager bij Travix

Travix is het grootste online reisbedrijf van Nederland en beheert een portfolio van zes onafhankelijke websites in meer dan 40 landen. Als Global SEO Manager ben ik verantwoordelijk voor de SEO strategie van alle labels, waaronder CheapTickets.nl en vliegwinkel.nl in Nederland, en Budgetair.fr, Budgetair.co.uk en Flugladen.de in het buitenland.

Categorie
Tags

13 Reacties

    Karel Geenen

    Lees ik nu tussen de regels door dat Stopvadofone.com van Vodafone zelf is? Lijkt me sterk…


    8 december 2008 om 11:03
    wouterkiel

    @Karel

    Goed punt, dat zou je eruit kunnen halen. Nee, dat is het voor zover ik weet inderdaad niet. Maar voor zover ik het begrepen heb is het domein van een andere partij.


    8 december 2008 om 12:34
    Karel Geenen

    Dacht ik ook…


    8 december 2008 om 12:37
    Remco de Vries

    Stopvodafone, allemaal klachten over vodafone, en dan heeft telfort daar mooi een banner geplaatst. prachtig 😀


    8 december 2008 om 12:49
    Hering

    idd een prachtige actie , als t waar is. ik denk dat je zo ook je eigen reputatie management redelijk goed in de hand hebt, kortom t mes snijdt aan twee zijden..

    Is de presentatie van peter al ergens in te zien?


    8 december 2008 om 15:27
    wouterkiel

    Peter geeft zijn presentatie morgen, kwart voor drie lokale tijd. Dat is tegen tienen morgenavond, echte tijd. Hopelijk komt zijn presentatie dan snel op Slideshare.


    8 december 2008 om 15:30
    ewout@onedaycompany.nl

    Wouter, dit is toch gewoon misbruik maken van Google? Dus valt het te verwachten dat dit soort spam snel wordt aangepakt?


    9 december 2008 om 08:20
    Opmax

    ironisch dat er een nofollow staat op de link naar de Vodafone actie die zogenaamd inkomende links moet verzamelen vanwege het virale linkbuilding effect 🙂


    25 december 2008 om 15:24
    victor

    zie http://www.wasseo.nl/seoDiensten.php


    3 maart 2009 om 17:37
    Victor

    Ik heb er miet zo veel verstand van maar op deze site http://www.wasseo.nl kun je meer lezen over linkbuilding.


    4 maart 2009 om 10:13
    Stanley WAS (Woei-A-Sioe)

    Op risico van represailles: StopVodafone was mijn initiatief


    5 oktober 2009 om 12:19
    werkkleding

    het is inderdaad berust op sensatie, jammer.


    18 januari 2010 om 09:20

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!