Viral Friday Week 9/2014: EDEKA, Pepsi & DHL
Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Met deze week video's van EDEKA, Pepsi & DHL. Heb je een tip? Stuur 'm op!
Would you give your jacket to Johannes? SOS Children's Villages Norway [OFFICIAL]
Wat zou jij doen als je een jongetje ziet die het ijskoud heeft? Hem helpen? SOS Children's Villages bedacht een experiment om de behulpzaamheid van de Noren te testen en op die manier awareness op te roepen voor Syrische vluchtelingen. Het resultaat? Een hartverwarmend filmpje van mensen die bereid zijn om hun jas, handschoenen of sjaal af te staan. Emotionele feelgood video's werken; de campagne heeft SOS al 2,5 miljoen euro opgeleverd en de video is al bijna 13 miljoen keer bekeken. Eventueel doneren kan hier!
Trojan Mailing
Het leek erop dat DHL het onmogelijke had gerealiseerd… Want concurrenten voor je laten adverteren komt zelden voor! Helaas gaan de credits van de video die al 4,5 miljoen keer is bekeken naar het bureau Jung van Matt, de video is namelijk het resultaat van een interne competitie. In de video moeten concurrenten grote pakketten, met de tekst 'DHL is faster', bezorgen op drukke en moeilijk vindbare plekken. Een chemisch slimmigheidje was de reden waarom concurrenten zo gek waren dit te doen. Een briljante en humoristische guerrilla-actie wat DHL de nodige PR oplevert zonder enige moeite! (De concurrenten zijn netjes betaald voor het afleveren van het pakket.)
Human Loop the Loop with Damien Walters – Pepsi Max. Unbelievable #LiveForNow
Pepsi zoekt voor de promotie van zijn suikervrije variant PepsiMAX mensen die tot het uiterste gaan. In deze viral, die voor de campagne #LiveForNow is gemaakt, zien we de Britse stuntman Damien Walters die als eerste ter wereld rennend een looping maakt. Met deze verbluffende stunt maakt Pepsi tegelijkertijd een gebaar naar 'ongezonde' energydranken die normaalgesproken dergelijke stunts op hun naam zetten zoals Red Bull en Montster Energy. 's Werelds eerste looping is al een prestatie op zich, maar wij vinden dat deze suikervrije stunt een extra pluim verdient. Inmiddels is deze video al meer dan 5 miljoen keer bekeken.
EDEKA Supergeil (feat. Friedrich Liechtenstein)
Niets wordt online meer bekeken dan de laatste muziek hits , dus waarom niet een super hit maken om je zo als supermarkt een 'funky image' aan te meten moet de Duitse supermarktketen EDEKA gedacht hebben. Het nummer Supergeil is een schot in de roos, de 58-jarige 'performance artits' Friedrich Liechtenstein prijst in de videoclip van het nummer de 'supergeile' producten van EDEKA aan. De door zichzelf gebombardeerde flaneur is zorgvuldig gecast, zo schitterde de semi-bekende Friedrich al eerder in de video van de populaire Berlijnse Dj Solomun. Wij zijn nieuwsgierig of dit nummer in de Duitse hitlijsten gaat komen, de video scoorde inmiddels al 3.8 miljoen views.
Pepsi MAX & Jeff Gordon Present: “Test Drive 2”
Bij het zien van de 'Test Drive 2' viral van Pepsi moeten wij meteen denken aan de bekende MTV-serie 'Pranked'. Want er is iets leukers dan iemand keihard op video in het ootje te nemen. In deze viral, die al 3 miljoen views is gepasseerd, zien we Racekampioen Jeff Gordon die voor eens en altijd wil bewijzen dat zijn bekende 'Test Drive' geen hoax was. Hij neemt genadeloos wraak op Jalopnik-blogger Travis Okulski die openlijk Gordon van bedrog beschuldigde en het resultaat is meer dan hilarisch! Veel kijkplezier toegewenst.