Viral Friday week 46/2016: de romantiek van Kerst en van een hippiebus

18 november 2016, 14:00

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Met deze week kerstvideo’s van Waitrose en Playstation, Opel en Volkswagen die uitpakken en ‘Ketel One’ dat het buitenland verovert.

Heb je een tip? Stuur ‘m op!

1. Waitrose – #HomeForChristmas

2.513.580 views

Met de feestdagen voor de deur beginnen de retailers uit te pakken met hartverwarmende kerstvideo’s; zo ook het Britse warenhuis Waitrose. In de video die deze week meer dan 2,5 miljoen views scoorde, volgen we een dapper roodborstje tijdens zijn spannende reis om op tijd thuis te zijn voor kerst. Kortom, een echte ‘feel good‘-video om deze Viral Friday mee te beginnen.

2. PlayStation – The King

1.593.458 views

Op de tweede plaats vinden we spelcomputermaker PlayStation die – waarschijnlijk ook met de aankomende feestdagen in gedachte – een prachtig geproduceerde video publiceerde om de nieuwe PS4 onder de aandacht te brengen. “Timing is everything”, zullen we maar zeggen.

In de video, die meer dan1,5 miljoen views heeft behaald, volgen we een koning tijdens zijn reis naar een grootse toekomst. “Greatness Awaits” levert PlayStation de tweede plaats op in dit overzicht.

3. Opel – Go wild: Racing Faces

323.240 views

Geanimeerde branded video’s, je moet er van houden. Opel scoorde echter goed met een komisch productie met snelle dieren de hoofdrol. De video die de deelname van Opel aan diverse rallywedstrijden promoot, genereerde inmiddels meer dan 323 duizend views.

4. Volkswagen – Memory Lane

319.202 views

Volkswagen scoort deze week met een lekkere video waarin ze twee vrienden volgen die een trip down memory lane maken. Raoul en Jean-Marie hebben een special band met de T1 (juist: de alom bekende hippie/surferbus).

Het verhaal waarom hun band met elkaar (en de VW T1) zo sterk is, scoorde inmiddels meer dan 319 duizend views. Wat Volkswagen precies wil bereiken met deze video is niet helemaal duidelijk, maar je krijgt wel zin in een roadtrip met zo’n oude Volkswagen-bus, zullen we maar zeggen.

5. Ketel One – It Has To Be Perfect

We sluiten de Viral Friday af met een stukje “Neerlandsch trots”. De jeneverbrouwers van Ketel 1 timmeren hard aan de weg in het buitenland. Om “Ketel One” goed op de kaart te zetten, werd een serie video’s geproduceerd die de rijke historie van het merk uitlicht. Het is een mooi voorbeeld van de kracht van schaalgrootte.

Hoewel de individuele video’s niet megaveel views genereerden, zijn de video’s in de playlist gezamenlijk al duizenden keren bekeken. Het is een prachtig voorbeeld van een goed uitgevoerde contentstrategie. Kudo’s voor Ketel 1 dus.

David Pedro
Social Media Community & Content Marketeer bij Mindshare Nederland

Mindshare is een mediabureau dat haar klanten dagelijks helpt bij het realiseren van een grote variëteit aan doelstellingen. Wij willen de leading business partner zijn voor onze klanten en helpen hun business te laten groeien. Via consumenten-, media- en merkinzichten - Big Data - helpt Mindshare de juiste media en middelen te selecteren om een doelstelling te behalen.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!