Viral Friday Week 20/2016: Aeroméxico, eetbare sixpacks en koffiehipsters

20 mei 2016, 13:30

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Met deze week schilderen in Aeroméxico, eetbare sixpacks en koffiehipsters. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

1. FronterasAeroméxico

De Mexicaanse luchtvaartmaatschappij AeroMexico heeft een invalshoek gevonden die niet beter bij de actualiteit en hun dienst kan aansluiten. Grenzen, of het nou landsgrenzen, geloofsgrenzen of menselijke grenzen zijn; het levert veel ongeluk en leed op. Met Donald Trump die schreeuwt dat er een muur moet komen tussen Amerika en Mexico, de vluchtelingen stroom vanuit Mexico en het ever lastig conflict op de Gazastrook is de boodschap erg actueel. In de lucht zijn geen grenzen en zo zou het moeten zijn volgens de luchtvaartmaatschappij. De video met maatschappelijke boodschap is inmiddels bijna 250.00 keer bekeken.

2. SaltWater “Edible Six Pack Rings” – We Believers

Een betere wereld begint bij jezelf. Het zijn deze wijze woorden die de Amerikaanse bierbrouwers van Saltwater Brewery inspireerden om hun organisch gebrouwen bier nóg milieuvriendelijker te maken. Ze ontwikkelden namelijk een biologische oplossing voor de vervuilende plastic six-pack verpakkingsringen. De ringen van Saltwater Brewery zijn namelijk volledig afbreekbaar én eetbaar! Deze innovatie is er een uit de categorie “waarom heb ik dat niet bedacht” en daarin schuilt ook de succesfactor van de video. Met meer dan 110.000 views in één week tijd verdient deze slimme innovatie – die ongetwijfeld de levens van duizenden zeedieren gaat redden – de tweede plaats in het Viral Friday overzicht.

3. AbsorbPlate – Thai Health Promotion Foundation

Video’s met mooie en slimme innovaties vanuit de techindustrie worden bijna altijd goed bekeken. Een product video van Apple of Samsung heeft nul promotie nodig, iedereen wil de nieuwe features zien. Nu geen techy oplossing, maar in deze video een slimme oplossing voor een maatschappelijke probleem (vet eten) in Thailand. Het draait hier niet om de kwaliteit van de video of productie, het product zelf doet het werk. Pretty clever van Thai Health Promotion Foundation, met 100.000 views op YouTube doet de video het aardig.

4. Organic Dairy Farmer Takes on NYC Coffee – Organicvalley

Iedereen is gek op een goede bak koffie. Tegenwoordig is het zetten van een lekker kopje zwart goud door hippe koffietentjes in New York verheven tot een ware kunstvorm. In deze heerlijke out-of-the-box video neemt de Amerikaanse zuivelfabrikant Organic Valley juist deze “koffiehipsters” op de hak. De ingrediënten: een boer van het platteland, een hip koffietentje in de stad met hippe koffiekeuzes en een hip logo met letters en pijlen. De humor in deze video speelt een belangrijke rol in het succes en zorgt voor bijna 100.000 views.

5. Eye to Eye // A Social Experiment In Courage

Ray-Ban zit in de brillenbusiness en hebben een mooie emotionele short docu gemaakt op basis van het inzicht dat vier minuten oogcontact voor een diepe emotionele band tussen twee personen kan zorgen. Een mooi verhaal, echter is de rol voor Ray-Ban die voornamelijk bekend staat op hun zonnebrillen (waarmee je elkaar juist niet in de ogen kan kijken) iets onduidelijk. De video kan een bijdrage leveren aan de branding van Ray-Ban, al valt dat zo’n 60.000 views nog wat tegen.

Ward Cuiper
Manager Content Marketing bij Mindshare

Hi I'm manager Content Marketing at Mindshare Netherlands. All I talk about is: | Content | Social | Digital | Influencer marketing | Advertising | and geeky stuff

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!