Viral Friday week 18/2017: een doodgestoken dino, verveelde crashtestdummies en een navelstreng

19 mei 2017, 14:00

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Met deze week: een doodgestoken dino, verveelde crashtestdummies en een navelstreng

1. Vodafone

1.100.000 views

Om kinderen die stotteren te helpen, ontwikkelde Vodafone ‘Get the Flow’: een gratis Android-app die het ritme en de flow van rapmuziek kanaliseert. De Europese netwerkaanbieder heeft samen met DDB & Tribal Amsterdam gewerkt aan het project dat onderdeel is van het bredere ‘Powerful Connections’-programma dat technologie toont die het leven van mensen verbetert. Rappers Broederliefde, Sevn Alias, Kevin, Ali B, Soufiane Eddyani en Jairzinho hebben ook bijgedragen. De video is goed voor ruim één miljoen views.

2. FLAC Corridas

601.000 views

FLAC Corrida, de federatie die strijd voor het afschaffen van het stierenvechten, weet de kijker te emotioneren en hopelijk te activeren om de petitie te tekenen. In het filmpje zie je hoe een dinosaurus op traditionele wijze neergestoken wordt met speren in de arena. Je zou verwachten dat dit ritueel thuis hoort in een andere eeuw. Maar niets in minder waar, dit gebeurt helaas vandaag nog steeds, maar dan met stieren. De commercial is in ieder geval al ruim 600.000 keer bekeken.

3. Skittles

512.000 views

En de winnaar van de award voor de meest creepy commercial van het jaar, wat zeg ik, van de afgelopen decennia, is Skittles. Nu zijn we wel wat gewend van de regenboogsnoepfabrikant, maar deze doet alle eerdere gekke commercials van hetzelfde merk verbleken. We zien een man en zijn bejaarde moeder die nog altijd verbonden zijn door een navelstreng. De moeder zit aan het gekleurde goedje en de zoon ervaart de smaaksensatie automatisch door de permanente verbinding. De dialoog die de ‘twee’ hebben, maakt het alleen maar erger. Het heeft bij mensen zoveel losgemaakt, dat Skittles heeft besloten het filmpje van YouTube te verwijderen. Maar gelukkig hebben we nog altijd de kopieën. Ruim een half miljoen views in een week.

4. Dove

177.254 views

Unilever is enige tijd geleden een weg ingeslagen met de ‘beauty’-campagne van Dove en met deze commercial borduurt het daarop voort. Dove wil nog eens de nadruk leggen op het feit dat iedereen mooi is door de body wash in flacons te gieten die de verschillende vrouwelijke figuren moeten voorstellen. Zo zien we een lange, slanke fles en ook een kleine, dikke verpakking. Of het daadwerkelijk heeft geholpen om de perceptie van schoonheid te doen spiegelen aan de werkelijkheid, is nog maar de vraag. Op social media wordt er namelijk flink met modder gegooid door de welbekende en ongenuanceerde toetsenbordhelden. De views zijn er niet minder om. Ruim 177.000 views in 3 weken tijd.

5. Toyota

8.389 views

Tegenwoordig hebben crashtestdummy’s het zwaar. Althans die van Toyota. Dankzij de voortschrijdende technologie zijn de auto’s van Toyota zo veilig geworden, dat de laboratoriummannequins op zoek moeten naar een nieuwe baan. In de video zie je crashtestdummy Stan in een existentiële crisis. Hij probeert op allerlei manieren spanning te vinden – parachutespringen, als CPR-dummy of als torero. Helaas is het toch niet hetzelfde als met 50 km per uur op een betonnen muur inrijden. De commercials over de crashtestdummy’s realiseerden in een paar dagen tijd ruim 16.000 views.

Fikri El Hamouti
Campaign Executive AV/Digital bij Mindshare

Mindshare is een mediabureau dat haar klanten dagelijks helpt bij het realiseren van een grote variëteit aan doelstellingen. Wij willen de leading business partner zijn voor onze klanten en helpen hun business te laten groeien. Via consumenten-, media- en merkinzichten - Big Data - helpt Mindshare de juiste media en middelen te selecteren om een doelstelling te behalen.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief