Viral Friday 50/2018: familie en vrienden centraal

14 december 2018, 13:30

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Met deze week de kerstcommercials van Ruavieja, Tiffany & Co., Sandy Hook Promise, Jumbo en KPN.

Ruavieja: #WeHaveToSeeMoreOfEachOther

40.028 views

Kerst is een periode die je samen met vrienden en familie viert. Het blijkt dat we tegenwoordig de mensen die we lief hebben steeds minder zien. De samenleving is door de technologie meer verbonden dan ooit, maar ironisch genoeg ook minder verbonden dan ooit. Met deze kennis lanceerde likeurmerk Ruavieja onlangs een site die berekent hoeveel tijd we nog hebben om samen door te brengen met onze vrienden en familie, op basis van hoe frequent je elkaar tegenwoordig ziet. In het filmpje laten ze mensen zien die elkaar liefhebben, maar elkaar eigenlijk te weinig zien. Aan de hand van cijfers wordt het duidelijk hoeveel tijd je eigenlijk verspilt. Zo kijk je de volgende veertig jaar: “520 dagen tv-series, 6 jaar tv, 8 jaar besteed je op het internet, 10 jaar staar je naar een scherm”, maar zie je die geliefde vriend maar zo’n 40 dagen. Een belangrijke boodschap tijdens de Kerst.

Sandy Hook Promise: Point of View

54.241 views

Dit is een hele andere campagne dan die wij normaal gesproken voorbij zien komen, zeker in deze tijd van het jaar met alle kerst commercials. En misschien daarom ook juist heel erg belangrijk. Het is een missie van Sandy Hook Promise om bewustzijn te verhogen over de waarschuwingssignalen van schietpartijen op scholen. In Nederland komt dit (gelukkig) nooit of zelden voor, in Amerika komt dit vaker voor. Vorig jaar heeft Sandy Hook Promise hier ook al een campagne over gemaakt en zijn ze hier dit jaar mee doorgegaan. Zowel de plot als het concept – de kijker in de schoenen van een schoolschieter plaatsen – zal waarschijnlijk voor sommige kijkers een ongemakkelijk gevoel over de boodschap van de advertentie geven. Door de moordenaar op de meest directe manier menselijk te maken, zal ‘Point of View’ waarschijnlijk de soorten discussies voeden die al online plaatsvinden over outcasts, pesten en hoe positiviteit rampspoed kan voorkomen.

Tiffany & Co.: Believe In Dreams: A Tiffany Holiday

16.388.974 views

Droom groots! Zoë Kravitz komt in een fantasiewereld a la Alice in Wonderland terecht nadat ze in een ‘gat’ is gevallen. Hier ziet ze uitbundige figuren en excentrieke ontwerpers die Tiffany-juwelen maken met diamanten. Geen bijzondere campagne, maar wel erg mooi gemaakt en het past goed bij het merk.

Jumbo: Alles voor een geweldige Kerst bij Jumbo

496.511 views

Wie afgelopen week televisie heeft gekeken, kan er niet omheen. In de nieuwe Jumbo kerstcommercial staat familie centraal. Jumbo heeft alles in huis voor een geweldige Kerst en daarom is het bekende Jumbo-gezin druk bezig met de voorbereiding van de feestdagen. Veel bekende Nederlanders worden tot de Jumbo-familie gerekend en hebben een leuk figurante rol. Zo bespeelt Jeroen van de Boom de besneeuwde piano, komt Sven Kramer ingehaakt voorbij op de ijsbaan, meet Roy Donders nog even snel een kersttrui op en neemt Max van Stappen de vergeten wijn mee.

KPN: Het Gamers Kerstverhaal

2.914 views

Het netwerk van KPN verbindt met je vrienden, Kerst is de gelegenheid om het goed te vieren. In de nieuwe commercial van KPN wordt er een groep goede vrienden gevolgd die elkaar hebben ontmoet via een online computergame. Er is een enorme hechte vriendschap online ontstaan, zonder dat ze elkaar ooit fysiek ontmoet hebben. De kerstdagen zijn het moment om alle vriendschappen te vieren en daarom heeft KPN de jongens bij elkaar gebracht. Want hoe je ook verbonden bent, vier het samen.

Luka van Rijn
Exchange Campaign Executive bij Mindshare

Campagne-executive bij Mindshare en verantwoordelijk voor de wekelijkse rubriek Viral Friday op Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!