Viral Friday 49/2018: Kerst met Coca-Cola, Apple en Plus

7 december 2018, 13:30

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Met deze week de kerstcommercials van Plus, Air New Zealand, Coca-Cola en Apple.

Plus Kerstcommercial 2018: Familietradities zijn er om door te geven

26.766 views

Plus Supermarkten zet in de kerstcampagne weer in op de verbindende kracht van samen eten, met ditmaal een familierecept/traditie in de hoofdrol. Het is daarnaast een emotioneel verhaal wat er verteld wordt. In de commercial zien we een vrouw die met haar familie een prachtige maaltijd voorbereid. Onder toeziend oog van haar overleden moeder, van wie ze het traditionele familierecept stap voor stap volgt. Toch is Kerst anders dan anders, omdat ze de moeder missen, maar het is mooi om te zien dat tradities gewoon doorgaan en er samen gegeten wordt. De muziek eronder – ‘She’s The One’ van Robbie Williams – past er perfect bij. Een mooie commercial die goed past in de ‘Goed Eten’-strategie van Plus.

Air New Zealand: The Nicest Christmas Ever

955.131 views

De feestdagen zouden de feestdagen niet zijn zonder goede herinneringen aan lekkernijen, samen zijn met familie en vrienden, cadeautjes en de Kerstman. In sommige landen is er ook de dreiging om op ‘Santa’s ondeugende’-lijst terecht te komen, een lijst waar kinderen op staan die niet lief zijn geweest dit jaar. Normaal gesproken is deze lijst top secret, maar in de commercial maakt de Kerstman een fout. Hij mailt per ongeluk de lijst naar het jongetje Elvis Anderson in plaats van de Elven. Elvis krijgt de lijst te zien met alle ondeugende kinderen en besluit om hier iets aan te doen, zodat niemand meer op de lijst staat. Hij regelt een VN-stijl top meeting voor alle noodlottige ondeugende kinderen van de wereld. Samen met Air New Zealand zorgt Elvis er voor dat alle kinderen naar Nieuw Zeeland kunnen komen om Kerst te redden. Een leuke feelgood-commercial.

Coca-Cola: Christmas Rules

60,416 views

Zeg je ‘Kerstmiscommercial’, dan denk je natuurlijk gelijk aan die van Coca-Cola. Dit keer heeft het frisdrankmerk niet de befaamde vrachtwagen van stal gehaald (hoewel hij in de verte wel even langskomt), maar bouwt het merk voort op ijsberen die al in eerdere commercials de hoofdrol hebben gespeeld. Het is een gezellig commercial: met de Christmas Rules kan het kerstfeest niet meer fout gaan.

Apple: Share your gifts

9.285.702 views

Apple heeft een geanimeerde film gemaakt: een meisje wil haar creativiteit niet wil delen, omdat ze onzeker is over haar werk en ideeën. De hond van het meisje ziet dit ook gebeuren en verspreid papieren met al haar liedjes en verhalen door een dakraam open te zetten. De papieren worden door de wind meegenomen en komen bij de mensen op straat terecht. Iedereen is enthousiast en je ziet het meisje trots om zich heen kijken. In de commercial gaat het ‘sharen’ wel op een hele ouderwetse manier, gelukkig is dit met Apple een stuk makkelijker.

Luka van Rijn
Exchange Campaign Executive bij Mindshare

Campagne-executive bij Mindshare en verantwoordelijk voor de wekelijkse rubriek Viral Friday op Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief