Video: vijf veelgemaakte technische SEO-fouten

17 oktober 2019, 11:00

De basics om jouw website beter vindbaar te maken in zoekmachines

Techniek is cruciaal voor SEO: als één van die drie pijlers, is techniek naast content en autoriteit van invloed op de prestaties en rangschikking van je website. Op SEO-techniek zijn er vaak verbeteringen door te voeren bij zowel bestaande websites als websites die ontwikkeld worden. Vijf aandachtspunten om op te letten.

1. Trage en mobielonvriendelijke website

De snelheid van de website is een belangrijke ranking-actor. Naast het feit dat een trage website een slechte gebruikerservaring en een conversiekiller is, geven zoekmachines de voorkeur aan snelle en goedwerkende sites op alle apparaten, waarbij de mobiele ervaring leidend is voor de rangschikking.

“Mobiele ervaring is leidend voor rangschikking in zoekmachine”

2. Verwijzingen naar development-omgeving

Vermijd links van je website naar de development site, dit kan funest zijn voor de prestaties van jouw site. Dit gebeurt vaak na livegang van een nieuwe website door aanwezige links in de content of canonicals die nog naar een testomgeving verwijzen.

3. Interne redirects

Voor zoekmachines en hun crawlers vormen interne redirects een drempel in het proces om zoveel mogelijk pagina’s in een zo kort mogelijke tijd te crawlen. Ze worden immers onnodig van URL naar URL verwezen, voordat ze bij de bedoelde eind-URL komen. Interne redirects ontstaan om verschillende redenen, onder andere door verwijzingen naar http-varianten’s in plaats van https-varianten, redirect-ketens en niet bijgewerkte sitemaps.

4. Blokkade van crawlers

Voorkom dat er een onbedoelde no-index op je website staat of dat er regels in het robots.txt-bestand staan, die ervoor zorgen dat relevante crawlers worden geblokkeerd. Wees hier scherp op en controleer geregeld de toegankelijkheid van de website.

“Controleer geregeld de toegankelijkheid van eigen websites”

5. Onvolledige migraties

Wijzig je de domeinnaam of verplaats je content? Migreer dan altijd alle URL’s door de inzet van redirects. Zoekmachines moeten immers verteld worden dat content van locatie A naar locatie B is verhuisd. Daarnaast landt een bezoeker zo altijd op een relevante URL.

Deze video-rubriek verschijnt eens in de twee weken op Marketingfacts.

Thomas Meijer is sinds december 2017 als SEO-specialist werkzaam bij SDIM. Thomas heeft uitgebreide ervaring op online marketing vlak en het bouwen van WordPress-websites. Deze ervaringen en zijn interesse voor websites combineert hij is zijn functie als SEO-specialist.

Categorie
Tags

8 Reacties

    Mara

    Aan het einde van het jaar moet het blogquotum van agencies weer gehaald worden, zo lijkt het. Dit artikel vertelt werkelijk niks nieuws en is al honderden malen (beter) geschreven.


    17 oktober 2019 om 11:41
    Michel 070

    Super bedankt voor deze tip!

    “Vermijd links van je website naar de development site, dit kan funest zijn voor de prestaties van jouw site.”

    Gaan er voortaan weer opletten! Conversies waren helemaal weg, maar nu weten we hoe dat gekomen is. Echt heel erg bedankt! Top top en leuk!

    Groetjes Michel uit 070


    17 oktober 2019 om 11:45
    Gert

    topartikel


    17 oktober 2019 om 15:29
    Melvin-SW

    Misschien voor sommigen niks nieuws, maar blijkbaar is het nog wel steeds relevant. Bij SEO kan het nog wel eens gebeuren dat het technische gedeelte minder aandacht krijgt dan de rest. Een quick reminder zoals dit blog is altijd handig.


    18 oktober 2019 om 09:00
    FJEBoshuijzen

    Bedankt voor je reactie, @Erwin, hier kan ik iets mee. Zelf ben ik hier technisch niet sterk genoeg voor, maar ik ga ernaar laten kijken door een programmeur.


    24 oktober 2019 om 12:10
    Rij Secure

    pagespeed is niet echt een betrouwbare meting voor je site voornamelijk voor lokaal seo. dat is mn mening.


    7 november 2020 om 20:39

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!