Video: vijf veelgemaakte technische SEO-fouten

De basics om jouw website beter vindbaar te maken in zoekmachines

Video: vijf veelgemaakte technische SEO-fouten
, SDIM

Techniek is cruciaal voor SEO: als één van die drie pijlers, is techniek naast content en autoriteit van invloed op de prestaties en rangschikking van je website. Op SEO-techniek zijn er vaak verbeteringen door te voeren bij zowel bestaande websites als websites die ontwikkeld worden. Vijf aandachtspunten om op te letten.

1. Trage en mobielonvriendelijke website

De snelheid van de website is een belangrijke ranking-actor. Naast het feit dat een trage website een slechte gebruikerservaring en een conversiekiller is, geven zoekmachines de voorkeur aan snelle en goedwerkende sites op alle apparaten, waarbij de mobiele ervaring leidend is voor de rangschikking.

"Mobiele ervaring is leidend voor rangschikking in zoekmachine"

2. Verwijzingen naar development-omgeving

Vermijd links van je website naar de development site, dit kan funest zijn voor de prestaties van jouw site. Dit gebeurt vaak na livegang van een nieuwe website door aanwezige links in de content of canonicals die nog naar een testomgeving verwijzen.

3. Interne redirects

Voor zoekmachines en hun crawlers vormen interne redirects een drempel in het proces om zoveel mogelijk pagina’s in een zo kort mogelijke tijd te crawlen. Ze worden immers onnodig van URL naar URL verwezen, voordat ze bij de bedoelde eind-URL komen. Interne redirects ontstaan om verschillende redenen, onder andere door verwijzingen naar http-varianten’s in plaats van https-varianten, redirect-ketens en niet bijgewerkte sitemaps.

4. Blokkade van crawlers

Voorkom dat er een onbedoelde no-index op je website staat of dat er regels in het robots.txt-bestand staan, die ervoor zorgen dat relevante crawlers worden geblokkeerd. Wees hier scherp op en controleer geregeld de toegankelijkheid van de website.

"Controleer geregeld de toegankelijkheid van eigen websites"

5. Onvolledige migraties

Wijzig je de domeinnaam of verplaats je content? Migreer dan altijd alle URL’s door de inzet van redirects. Zoekmachines moeten immers verteld worden dat content van locatie A naar locatie B is verhuisd. Daarnaast landt een bezoeker zo altijd op een relevante URL.

Deze video-rubriek verschijnt eens in de twee weken op Marketingfacts.

Credits afbeelding: Kobu Agency / Unsplash, licentie: CC BY-NC-ND (Niet-commercieel hergebruik)

Delen

0
0


Er zijn 7 reacties op dit artikel

  • Aan het einde van het jaar moet het blogquotum van agencies weer gehaald worden, zo lijkt het. Dit artikel vertelt werkelijk niks nieuws en is al honderden malen (beter) geschreven.

    geplaatst op
  • Super bedankt voor deze tip!

    "Vermijd links van je website naar de development site, dit kan funest zijn voor de prestaties van jouw site."

    Gaan er voortaan weer opletten! Conversies waren helemaal weg, maar nu weten we hoe dat gekomen is. Echt heel erg bedankt! Top top en leuk!

    Groetjes Michel uit 070

    geplaatst op
  • Leuk stuk Thomas! Je eerste punt, trage site. is helaas ook op mijn site (https://www.rijschoolspecialist.nl) van toepassing. Time To First Bit (TTFB) was op mijn site bijna 4,5 seconden... Ik ga nu eerst Cloudflare proberen, anders wellicht een andere hoster opzoeken? Hebben jullie hier nog andere suggesties die ik kan proberen?

    geplaatst op
  • topartikel

    geplaatst op
  • @FJEBoshuijzen,

    Het is mogelijk dat Thomas de vinger niet helemaal op de zere plek weet te leggen, aangezien daar eenzelfde snelheids-issue speelt:
    https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?hl=nl&url=https://www.sdim.nl/conversie-optimalisatie/

    Daarom sorteer ik alvast even voor:
    In jullie rijschoolspecialist geval, is WooCommerce overkill voor jullie doeleind (alhoewel ik begrijp waarom het gebruikt is).
    Een maatwerk plugin zal al minder serverside impact hebben (en dus voor lagere TTFB moeten zorgen). Echter, WP blijft natuurlijk op de server altijd bovengemiddeld zwaar, waardoor goede hosting of server side caching inderdaad verschil kan maken.

    Je bent er dan nog niet, omdat de website ook afbeeldingen, CSS en (vaak niet bij stilgestaan) JavaScript inlaadt. Client side impact dus.
    Impact van JS op UX loopt uiteen, omdat iedereen verschillende internetsnelheden, browser versie en device capability ervaart.
    Dit vergt wat meer tijdsinspanning om te repareren. Tussenweg is om op de FMP metric te focussen en naar beneden te krijgen (gebruik Lighthouse/PageSpeed Insights). Dit is illustrerend voor perceived performance en dus UX, wat conversieverhogend kan werken (indien juist getackeld, inlezen in CLS metric kan dan de moeite waard zijn).

    geplaatst op
  • Misschien voor sommigen niks nieuws, maar blijkbaar is het nog wel steeds relevant. Bij SEO kan het nog wel eens gebeuren dat het technische gedeelte minder aandacht krijgt dan de rest. Een quick reminder zoals dit blog is altijd handig.

    geplaatst op
  • Bedankt voor je reactie, @Erwin, hier kan ik iets mee. Zelf ben ik hier technisch niet sterk genoeg voor, maar ik ga ernaar laten kijken door een programmeur.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.