VI Oranje de morele winnaar van de EK praatprogramma’s

VI Oranje de morele winnaar van de EK praatprogramma’s

Naast een spitsendiscussie is er ook een behoorlijke rivaliteit tussen Studio Sportzomer en VI Oranje op televisie. De kijkcijfers lieten voor het EK zien dat VI Oranje als winnaar uit de strijd kwam. Bij de daadwerkelijke start van het EK was het Studio Sportzomer dat direct meer kijkers trok. Na de wedstrijd Nederland – Duitsland kwam Sportzomer uit op 2,4 mln kijkers en VI Oranje op 1,2 mln kijkers. Als rechtenhouder heeft de NOS rondom de wedstrijden een aantal voordelen: de wedstrijden die op het kanaal worden uitgezonden, interviews met bondcoach en spelers, toegang tot het stadion, etc. Het is voor Sportzomer dus makkelijker om kijkers vanuit een wedstrijd vast te houden aangezien ze al op het kanaal zitten. Tijd voor een social media analyse.

In een blog op nrc.nl is goed terug te zien dat Sportzomer die kijkers gemakkelijk vasthoud. Vanuit R2 Research hebben wij ook – via social media – gepeild welk programma men kijkt en waarom. Onder Twitter en Facebook fans die wij hebben bereikt is VI Oranje populairder. Bijna tweederde (64%) geeft aan dat VI Oranje hun favoriet is. Dit strookt ook wel met de berichten dat Studio Sportzomer meer een publiek van 55 jaar en ouder trekt, deze groep is minder actief op social media. Studio Sportzomer wordt gezien als een serieus en gedegen programma en bij VI Oranje is het vooral lang leven de lol. Hieronder ook een aantal redenen waarom men een van beide programma’s kijkt.

Wat VI Oranje laat zien is toch erg knap, zonder exclusieve content 1,5 uur een programma vullen en meer dan 1 mln kijker per uitzending trekken. Op social media is te zien dat VI Oranje veel meer leeft. In de eerste week van het EK werden er bijna 3x zoveel berichten (29.449 berichten) over VI Oranje gedeeld dan over Studio Sportzomer (10.370 berichten). De gesprekken bij VI Oranje lenen zich er natuurlijk ook wel voor om erover te delen. Uitspraken als “De hoeren zijn in Polen eerder in je hotelkamer dan je koffers” zorgt vanzelf wel voor controversie en reactie. Het stikt ook van de parodie / fan accounts die willen meeliften op VI Oranje. Ook geef VI Oranje social media nog een rol in het programma, tweets worden genoemd en #vioranje hashtag komt regelmatig voorbij. Op de zoekterm VI Oranje komen onder andere de volgende kreten naar boven.

In VI Oranje is er ook ruimte gemaakt voor een aantal sponsoren, zoals Johan Derksen het nuchter zegt: “het programma is niet gemaakt van onze belastingcenten”. Heineken, Gillette, Mora en ING zijn in elke uitzending terug te zien met een logische activatie. De ING activatie is heel gepast: de dag gast kan geld inzamelen voor het Jeugdsportfonds met een aantal pogingen op doel. Bij Studio Sportzomer blijft het toch met zijn allen over voetbal praten met dan wel wat reportages uit Polen of Oekraïne erin verweven.

Overall is mijn conclusie dat het enthousiasme online rondom VI Oranje groter, misschien wel minder kijkers maar meer stof tot discussie. Dit is natuurlijk uiteindelijk een bewuste keuze van RTL maar je ziet dat het werkt en past bij het voetbal.

Deze blog verscheen eerder op sportmarketingblog Sportnext.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 7 reacties op dit artikel

  • Benieuwd in hoeverre bij "kijkers" wordt gekeken naar views op de platformen uitzending gemist en RTL XL.

    Ik kan me goed voorstellen dat mensen initieel blijven hangen bij Studio Voetbal, maar mogelijk op een later moment VI Oranje terugkijken via RTL XL

    geplaatst op
  • Ik begrijp het niet helemaal. Ik vat even je artikel samen. Sportzomer heeft 2x zoveel kijkers. VI Oranje leeft meer op social media, maar je zegt zelf dat het publiek van Sportzomer, ogenschijnlijk een stuk ouder, minder actief is op social media. Hoe kun je dan beweren dat VI Oranje de morele winnaar is?

    Door de integratie met social media en de controverse die het programma opzoekt (GeenStijl generatie?) kun je zeggen dat VI Oranje perfect aansluit bij de doelgroep. Maar hoe heb je uitgezocht of Sportzomer dat ook doet bij de oudere doelgroep? Ofwel, hoe kun je zeggen dat VI Oranje de morele winnaar is als je duidelijk maar naar één programma en één kanaal hebt gekeken?

    geplaatst op
  • @michel

    Het is inderdaad zo dat Sportzomer op social media minder zichtbaar is, waarschijnlijk ook wel door het type kijker. Maar naar mijn mening is dat zij geen spraakmakend programma maken en volledig teren op de uitzendrechten (en dat mag natuurlijk). Gisteren (donderdag 14 juni) had VI Oranje bijna net zoveel kijkers als Sportzomer. Het is natuurlijk discutabel maar ik vind dat VI Oranje het beter invult aan laat aansluiten op het voetbal en er veel enthousiasme rondom het programma. Als voetbalfan kijk ik beide programma's dagelijks dus probeer daarin echt een vergelijking te maken.

    In onze quickscan kwam VI Oranje beter uit de verf (zie hier een link naar de resultaten http://questionpro.com/s/1-1044428-3091355). Daarnaast kreeg ik uiteindelijk van de deelnemers aan het onderzoek ook argumenten waarom het programma hun voorkeur had en dat is natuurlijk meegenomen.

    geplaatst op
  • Beste Menno, voor alle duidelijkheid: begrijp ik goed dat je een quickscan aanhaalt die is gebaseerd op slechts 72 respondenten..? Dat lijkt mij een weinig representatief aantal.

    geplaatst op
  • De steekproef is inderdaad beperkt het is puur een indicatie om een beeld te krijgen hoe men naar beide programma's kijkt en met name de 'waarom' interesseerde mij. De kijkcijfers geven hard uitsluitsel wie het meest wordt bekeken.

    Laat ik het omdraaien, wat vinden jullie van de conclusie dat VI Oranje de morele winnaar is?

    geplaatst op
  • Goeie oproep Menno en interessant verhaal. VI Oranje is mijns inziens inderdaad absoluut de morele winnaar, grotendeels vanwege de redenen die je zelf ook aangeeft. En ook vanwege het feit dat de heren zich niet of nauwelijks serieus nemen (of lijken te nemen). Tegen de achtergrond dat RTL een aantal jaren geleden het concept Voetbal Inside van de buis haalde en de heren het eigenhandig weer op de buis hebben gekregen met sponsors. Ze spreken (daarom?) dan ook schaamteloos en wellicht dankbaar over hun sponsors en het concept. En ze zijn een parodie op zichzelf en ze weten het .. en ze weten dat de kijkers het weten...

    Toegegeven; VI is wel wat aan de platte kant en Derksen mag af en toe zijn mond houden en gasten aan het woord laten, maar de analyses zijn vele malen sterker (Van der Gijp, Boskamp, Kieft, Van Hanegem). Maar ja, dit is mijn mening.

    Over de rol en participatie van social media en moderne techniek; ik ben 46 dus een tussengroep ;-) en vind dat geklungel van Van Halst met zijn monitor van een bedenkelijk niveau (BBC en Canvas doen het beter) om over EK Lab maar te zwijgen (kijk naar ESPN America als je wil leren omgaan met statistieken). Het lijkt me dat VI Oranje hun crossmediaal concept moderner (beter?) oppakt, immers vragen (via mail en twitter) komen direct in de uitzending, er is voortdurend referentie aan het online kanaal en de sponsorintegratie is krachtig. Dus als je met morele overwinnaar bedoelt dat VI van nul komt, geen onbeperkte financiering heeft, toch vergelijkbare resultaten scoort en veel meer plezier uitstraalt, Menno .. dan inderdaad VI.

    geplaatst op
  • VI oranje gaat bijna weer beginnen was afgelopen jaren echt top!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.