Verslag Google Analytics Summit: Data in action

3 juni 2014, 07:30

Namens Oogst was ik vorige week in San Francisco voor de jaarlijkse Google Analytics Summit; het event waar – zoals gebruikelijk – de nieuwste productlaunches en –features worden aangekondigd, exclusief voor Google Analytics Partners en Premium gebruikers. Vorig jaar brachten mijn collega Olaf Veltmeijer en ik ook verslag uit van de Summit. In tegenstelling tot vorig jaar was deze summit niet via een livestream te volgen, ik praat je graag verder bij.

Agility wordt belangrijker voor adverteerders

De Google Analytics Summit wordt traditioneel door Google gebruikt om nieuwe ontwikkelingen voor o.a. Google Analytics en Google Tag Manager (hierna: GTM) aan te kondigen. En dat zijn er dit jaar nogal wat. Helaas mag niet alles worden gedeeld, maar duidelijk is wel dat Google de toegankelijkheid wil vergroten door meer koppelingen/integraties te maken met andere Google-producten, binnen GTM diverse wijzigingen gaat doorvoeren en via interessante, nieuwe, inzichten de rol van specifieke kanalen in de totale customer journey nog specifieker in kaart gaat brengen.

Tijdens de openingspresentatie bleek ‘agile’ het speerpunt van Google Analytics te zijn, met een mooie metafoor tussen Michael Chang en Ivan Lendl. Chang verloor enkele maanden voor zijn Roland Garros-winst in 1989 kansloos van Ivan Lendl. De reden dat Chang Lendl daarna wel winst te verslaan: focus op zijn sterke punten, rekening houden met de omstandigheden (veld, condities) en strategieveranderingen. Google heeft nieuwe features aangekondigd, waarmee adverteeders ook ‘agile’ kunnen zijn.

Enhanced Ecommerce

Google Analytics biedt natuurlijk al jaren via rapporten inzichten in het gedrag van bezoekers op iedere website. De laatste tijd zijn echter meer toevoegingen aangekondigd om Analytics specifieker in te richten voor de website/webshop zodat inzichten beter verkregen kunnen worden (zoals, kanaalgroepen, paginagroeperingen, etc). De aankondiging van Enhanced Ecommerce – gisteren ging Jeroen Albers hier al uitgebreid op in – sluit hierop aan, waarmee winkelgedrag veel beter inzichtelijk wordt gemaakt voor de online retailers met een set toevoegingen die speciaal voor deze categorie gebruikers wordt toegevoegd.

Enhanced Ecommerce sluit aan op de fundamentele verandering die Universal Analytics brengt. De verandering van de infrastructuur biedt mogelijkheden om extra data toe te voegen aan Analytics via Tags, Datalayers of directe import.

Na een goede implementatie zullen makkelijker nieuwe inzichten worden verkregen, doordat data op een overzichtelijke manier wordt gevisualiseerd. Zo wordt het mogelijk van producten of productgroepen in één overzicht te zien hoe vaak deze op een listerpagina getoond zijn, het aantal keer er op dit product geklikt is, het aan de winkelwagen is toegevoegd, uit de winkelwagen verwijderd is, hoeveel aankopen er zijn geweest en hoe vaak het product is teruggestuurd.

Veel van deze informatie was voor retailers al via diverse rapportages en systemen beschikbaar, maar hierbij diende data uit verschillende rapportages en systemen gekoppeld te worden. Ook worden met Enhanced Ecommerce de stappen van het aankoopproces (de funnel) inzichtelijker. Zo is bijvoorbeeld direct te zien welke betaalmethodes zijn gebruikt en wat de uitval per betaalmethode is.

Google geeft hiermee een serieus signaal af dat webanalytics niet een generiek toepasbaar product is en het maakt z’n eerste echte verdieping voor een belangrijke gebruikersgroep.

Nieuwe aankondiging Google Analytics Academy

Justin Cutroni kondigde een nieuwe collegereeks in de Google Analytics Academy aan. Dit is de derde collegereeks, na eerder reeksen te hebben gehad over digital analytics en de basisprincipes van Google Analytics. Deze reeksen zijn vooral bedoeld als instapcollege’s voor Google Analytics. De vorige reeksen inzien en registeren voor de aangekondigde collegereeks kan via Google Academy.

Overige aankondigingen

Andere interessante aankondigingen zijn:

  • De data die direct geïmporteerd kunnen worden in de Google Analytics-interface (nu bijvoorbeeld kostendata van Yahoo, Display en Facebook) worden verder uitgebreid met o.a. retourgegevens. Het is mogelijk om op productniveau transacties uit het verleden te corrigeren, met de ontvangen retouren (aantal producten en opbrengstgegevens).
  • Google Analytics heeft custom tables aangekondigd. Vanwege de grootte van de dataset worden data in Google Analytics gesampled. Dit betekent dat het in veel gevallen een gedeelte van de dataset wordt gebruikt voor een analyse (steekproef). Met de komst van custom tables (100 per property) is het mogelijk om ongesampelde data te produceren. Houd er rekening mee dat het tot 2 dagen kan duren voordat de data zijn verzameld. Ook zijn de rapportages niet met terugwerkende kracht actief. Gesampelde data zijn al jaren een van de grootste klachten van online marketeers/webanalisten en enkele slimme developers hebben al software ontwikkeld om segmenten aan te maken en deze (wel met terugwerkende kracht) van ongesampelde data/zuivere te voorzien.
  • Daarnaast is de integratie van Doubleclick campaign- en bidmanager aangekondigd, binnen Google Analytics Premium. Dit betekent dat het mogelijk is om in de kanaalgroepen doelgroepen vanuit Doubleclick te integreren. Als autotagging actief is, dan verschijnen deze doelgroepen als specifieke kanaalgroep in het rapport.
  • Via de Technology Partner Program zijn 4 nieuwe/verbeterde API-koppelingen bekendgemaakt. Het gaat om:

    1. Adwords API voor bulk-linking met Google Analytics.
    2. Filter API
    3. Provisioning API
    4. Embed API

Alle publieke aankondigingen zijn ook via de Google Analytics-blog te vinden.

Jorn Vriend
Online Media Manager bij Telfort mobiel

Jorn Vriend is online media manager voor KPN. Hiermee verantwoordelijk voor de strategie, het management en de resultaten van alle performance based online kanalen van Telfort mobiel.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!