Verslaat Kerry Bush door inzet online marketing?
Nielsen/Netratings heeft over de afgelopen maanden de online campagnes van Kerry en Bush onder de loep genomen. Het blijkt dat de Republikeinen online marketing als een ‘serieus’ marketing instrument zien terwijl de Democraten niet of nauwelijks investeren in online marketing.
Bij de Republikeinen zien we verder een verschuiving van inzet online marketing. Terwijl de afgelopen maanden de focus lag op het Republican National Committee (met ruim 225 miljoen ad impressies in februari), zien we dat steeds meer de aandacht komt te liggen op John Kerry (ruim 50 miljoen ad impressies in april).
Cruciale vraag is natuurlijk, welk effect heeft online marketing op de presidentsverkiezingen. Zeker is in ieder geval dat het verschil in online marketing budget geen navenante verschillen laat zien in de bezoekcijfers van de betreffende websites.
Volgens Nielsen//Netratings hebben in april ca. 1,6 miljoen unieke bezoekers de website van John Kerry bezocht en ca. 1,5 miljoen unieke bezoekers de website van Bush-Cheney. Terwijl Nielsen//Netratings cijfers zijn gebaseerd op panelonderzoek, registreerd Hitwise in real time het verkeer van en naar websites. Hieruit blijkt dat de website van Kerry twee keer zoveel bezoekers krijgt als de website van Bush-Cheney (zie figuur).
Bronnen:
Bush’s site neck and neck with Kerry’s in traffic race
Reps Burying Dems in Online Ads
Bush and Kerry Battle It Out in Cyberspace
Kerry Overtakes Bush Online, According to Nielsen//NetRatings