Verhaal van nieuwe tv-serie Vlucht HS13 ook verteld via Facebook Messenger

2 september 2016, 09:00

Meeleven met een van de hoofdpersonen via een chatbot KRO-NCRV

“Te gek om te horen dat Vlucht HS13 nu al zo veel fans heeft. We zijn nog niet eens begonnen met uitzenden!”, zegt Katja Schuurman in een wiebelig vlogje op Facebook. Toen de video afgelopen woensdag werd gepost, had de standaardpagina voor de nieuwe serie ‘Vlucht HS13’ al 43.000 likes. Dat is niet alleen vier dagen voordat de serie van start gaat op televisie, maar ook voordat het pas écht losgaat op het sociale netwerk met een interactieve verteltechniek. Een van de hoofdpersonen zal namelijk 24 uur per dag en zeven dagen per week beschikbaar zijn via Facebook Messenger.

“Als mij iets overkomt, neem dan contact op met Kevin. Die weet álles.” Dat is de prikkelende tekst van een vlogachtige trailer waarin Daniël Boissevain als hoofdpersoon Simon de kijker uitnodigt om de interactie aan te gaan via Facebook Messenger. De kijker kent dan het lot van Simon, dat karakter. Zijn vriend Kevin weet meer van het leven van Simon dan Liv, het karakter dat Katja Schuurman vertolkt. En de interactieve kijker binnenkort ook…

KRO-NCRV heeft een naam hoog te houden met misdaadseries, maar inmiddels ook met innovatieve storytelling via nieuwe media. Zo werd vorig jaar een condoleanceregister gekoppeld aan de serie van Penoza. Dat leverde niet alleen veel bereik op, de makers stonden ook te kijken van de intensiteit van de reacties van de kijkers. Vrouwen spreken de hoofdpersoon aan alsof het een hartsvriendin is en drukken haar op het hart om te bellen als ze daar behoefte heeft. De ‘suspension of disbelief‘ zoals dat in vaktermen heet, neemt ongekende vormen aan. De protagonist van een serie over pesten wordt niet alleen enthousiast toegevoegd op WhatsApp, maar krijgt ook selfies toegestuurd alsof ze een levensecht contact is.

“Het is onze taak om alle doelgroepen te bedienen”, zegt Elsa Gorter, hoofd digitaal en innovatie van de omroep. “Voor jongeren zijn sociale media en chat de belangrijkste consumptievorm, die doen niet anders. Met alleen televisie bereiken we jongeren, en vooral de allochtonen, niet.” Een aparte versie van de Facebook-pagina van de actualiteitenrubriek Brandpunt laat zien hoe goed dat werkt. De standaardpagina bereikt de doelgroep die de naam niet kan horen zonder er ‘goedenavond’ bij te denken: 44 en ouder dus. De grafiek van de leeftijdsopbouw van de bezoekers van de plus-editie, met een vlottere vormgeving, andere tone of voice en storytelling is daar een spiegelbeeld van: met Brandpunt+ (“Paardrijden is gevaarlijker dan xtc”) wordt de doelgroep ónder de veertig bereikt.

Voorsprong opbouwen

΅Toen de api (application programming interface, red.) van Facebook Messenger werd opengesteld, waren we meteen enthousiast”, zegt conceptontwikkelaar Chantal Labree. “We begrepen direct dat dit nieuwe mogelijkheden opende voor interactieve storytelling.”

Van de dramaproducties die voor dit najaar stonden gepland, leek Vlucht HS13 het meest geschikt. De serie is gebaseerd op het scenario van een Turkse productie die al in dertig landen is vertoond. Maar spanningsopbouw biedt ruimte voor extra verhaallijnen. In de nieuwe misdaadserie ontspint zich het mysterie van het dubbelleven van hoofdrolspeler Simon. Zijn vrouw Liv gaat op onderzoek uit. De kijker kan een voorsprong op haar opbouwen door in contact te treden met zijn vriend Kevin.

Het is een nieuwe manier om in contact te komen met de doelgroepen. Een nieuwe manier om het verhaal te vertellen. Gorter legt uit: “Als publieke omroep hebben we de taak om alle generaties en alle lagen van de samenleving te bereiken. We hebben mooie resultaten bereikt met apps, maar die markt is inmiddels redelijk verzadigd. Daar komt bij dat een serie meestal maar een week of tien loopt. Het is lastig om in die periode een eigen platform op te bouwen. Met Facebook lukt dat wel. Soms bereiken we meer jongeren met een video op Facebook dan met de uitzending op NPO3.”

Volslagen nieuw

Minder dan veertien dagen na de aankondiging dat de api van Messenger werd opengesteld, pakten de creatieven van KRO-NCRV de telefoon om een partner voor de technologie te vinden. “Niemand had nog enige ervaring, maar we vonden wel een partner die met ons de uitdaging wilde aangaan om op die manier ook ervaring op te doen met het medium.“

In het bedrijfsleven liggen scripts met vragen en antwoorden voor de klantenservice en sales klaar. Voor de scenarioschrijvers is het uitwerken van dialogen weliswaar bekend terrein, maar de interactiviteit was volslagen nieuw. Toch ware de scenaristen direct enthousiast, ook omdat de club van Elsa Gorter inmiddels mooie resultaten met digitale verteltechnieken heeft laten zien.

“Het was natuurlijk een experiment”, blikt Chantal Labree terug. “We hadden alleen een globaal idee, een stip aan de horizon. Maar in een dag brainstormen met schrijvers Lineke van den Boezem en Tom Bakker kwamen we heel ver. Toen we eenmaal in Kevin het karakter hadden gevonden, konden we aan de slag. Hij neemt de kijker vanuit zijn perspectief mee in het ontrafelen van het mysterie rond Simon.”

Hoe werkt dat, het vertalen van scenario’s in interactieve scripts? Er zijn boeken geschreven over het opbouwen van een spanningsboog in lineaire productie. Maar hoe doe je dat in chat? Dat is een onontgonnen terrein. “Het was continu zoeken. We hebben veel schetsen gemaakt om de grote lijnen uit te zetten. Er wordt wel eens om ons gelachen. Wij zijn bezig met digitale innovatie, maar we gebruiken enorm veel papier.” Uiteindelijk worden de scripts uitgewerkt in ingewikkelde Excelschema’s.

Bot getest

In het komend weekeinde gaat de applicatie live, tegelijk met de uitzending van de eerste twee afleveringen. Maar de eerste reacties zijn al binnen en zelfs al verwerkt in de content. “De dialogen in de bot zijn uitputtend getest en dat bleek heel nuttig. We dachten natuurlijk dat we het goed hadden gedaan, maar de ervaringen van de gebruikers leverden nieuwe inzichten op.”

“Zo bleek Kevin niet sympathiek genoeg. In de serie is hij wantrouwend, eenzaam en assertief. Zo waren de dialogen voor de bot ook geschreven, maar dat vonden de gebruikers vervelend. En dus hebben we de teksten zo herschreven dat hij de chatter wél vertrouwt omdat ze na een oproep van Simon – in de trailer – contact hebben gezocht.”

Pionierswerk

Met deze nieuwe vorm van storytelling denkt KRO-NCRV pionierswerk te verrichten. “Je weet bij innovatie nooit of je op tijd bent, maar je merkt wel wanneer het te laat is”, mijmert Gorter. Voor de omroepen is dit een enorme stap, maar voor de jongere doelgroepen is het vanzelfsprekend dat ze verhalen beleven op verschillende platformen.”

Arjan van der Knaap
communicatiestrateeg bij Inspiratiefactor

Arjan van der Knaap is communicatiestrateeg. Hij ondersteunt ondernemers en organisaties bij het vertellen, ontwikkelen en beheersen van verhalen. Met de inzichten van storytelling brengen we moed, standvastigheid en vooral humor terug in ons vak.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!