Verbeteringen Windows Live Local (virtual earth)

3 februari 2006, 10:56

In mijn laatste bericht over de MSN Search Champs en korte update over de aanpassingen aan Windows Live Local die MSN binnenkort in stappen gaat lanceren. Voor wie het niet weet, Windows Live Local (voorheen Virtual Earth) is de local zoekmachine van MSN waarmee je kunt zoeken naar lokale bedrijven en dergelijke. De resultaten worden op een kaartje, satellietfoto of 45 graden foto (bird’s-eye view) gepresenteerd. Verder zitten er opties in als bijvoorbeeld een routeplanner.

In de aankomende periode zullen de volgende zaken verbeterd/ aangepast worden (ik zie net dat een deel reeds is doorgevoerd):

  • De kaart wordt groter waardoor de usability verhoogd wordt;
  • De navigatie wordt verbeterd (was ook hard nodig), onder andere door beter menu, meer opties en meer functies onder de rechter muisknop;
  • Er komen permalinks voor elke zoekopdracht zodat het mogelijk wordt een view door te sturen of te gebruiken in een bericht op bijvoorbeeld een weblog (voorbeeld);
  • Scratchpad wordt uitgebreid met o.a. bookmarks naar zoekopdrachten;
  • Driving directions is straks ook beschikbaar in bird’s eye view, zodat je voordat je op weg gaat al foto’s van alle verkeerssituaties die je onderweg tegenkomt kunt bekijken (voorbeeld).

Aangezien de local/ maps zoekmachines allemaal nog in de kinderschoenen staan verwacht ik dat ze allemaal de aankomende tijd met wat interessante aanvullende opties zullen komen. De basis staat, maar de aanvullende mogelijkheden die het geheel wat interessanter maken zullen nu uitgebouwd moeten worden. De mogelijkheden zijn erg breed, dus ik ben erg benieuwd waar de zoekmachines mee zullen komen.

Verder wordt het volgens mij tijd dat we ook in Nederland gebruik kunnen maken van deze producten. Het is natuurlijk ontzettend veel werk om al die kaarten, satellietbeelden, straat- en plaatsnamen en bovenal de listings in te voeren. Maar er is wel behoefte aan local search. Volgens onderzoek is 15 tot 20 % van alle zoekopdrachten local gericht. Zoek je bijvoorbeeld een loodgieter, dan zoek je er een bij jou in de buurt, en dus is het een lokaal gerichte zoekopdracht.

De zoekresultaten van de huidige algemene zoekmachines zijn nauwelijks bruikbaar voor dit soort zoekopdrachten. (Zoek bijvoorbeeld eens een ‘loodgieter groningen’ in MSN of Google) Ook in een klein land als Nederland is dus behoefte aan local search, ik ben dan ook benieuwd wanneer dit verder uitgerold zal worden.

Marketeer voor betekenisvolle bedrijven.

Categorie
Tags

1 Reactie

    media

    Remi, heb je enig idee hoe Telefoongids.nl, Goudengids.nl en iLocal aan kijken tegen dit soort ontwikkelingen? Kan me voorstellen dat deze straks van de kaart worden geveegd.


    3 februari 2006 om 12:13

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!