Verandering van segmentering nodig voor bereik senioren

Verandering van segmentering nodig voor bereik senioren

De oudere Nederlander krijgt steeds meer aandacht als consument, maar in het doelgroep denken van de gemiddelde marketeer lijkt hij voorlopig nog te ontbreken. De focus op 20-49 doet de ruim 5 miljoen mensen die ouder dan 50 zijn tekort. Toch lijkt deze trend langzaam te keren. De opkomst van “golden age” marketing is niet te stuiten.  Adverteerders melden zich bij de exploitanten met proposities specifiek gericht op de senior.

Niet alleen zeer specifieke producten zoals seniorenstad of hulpmiddelen, vragen om een specifieke benadering voor deze doelgroep. Ook meer algemene producten vragen om een andere benadering in de media dan de 20-49 doelgroep. Een voorbeeld hiervan is de televisiereclame voor brillen en voor gezond eten. Dit zijn producten die voorheen sterk op de 20-49 werden georiënteerd. Nu staan er enkele campagnes op stapel die specifiek gericht zijn op senioren.
De publieken maken nu van de nood een deugd. De wegtrekkende jeugd en vergrijzing bij de Nederland 1, 2 en 3, bieden de Ster de kans om zich meer op ouderen te richten. RTL en SBS hebben nog helemaal geen op ouderen gericht profiel. Voor de commerciëlen vraagt dit veel rekenwerk (conversies) van bestaande doelgroepen naar nieuwe doelgroepen. Ook moet er vaak herhaald worden om het bereik te halen. De vraag lijkt dus gerechtvaardigd wanneer de commerciële zenders voldoende klanten krijgen om de segmentering en daaraan gekoppelde programmering te veranderen. Mijn inschatting is dat niet lang meer duurt.


Delen

0
0


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • In de adformatie was laatst weer een mooie 'discussie'. Sikke Bakker veegt in zijn column de vloer aan met collega columnist Jan Peter van Doorn die meent dat ouderengroepen er niet toe doen.
    Het gaf wel goed weer hoe verdeeld men nog is.
    Ik vraag me dan ook af hoe lang het nog duurt voordat het gros doorheeft dat senioren veel geld en invloed hebben.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.