Van weerstand bij verandering: Op weg naar omarming Google Analytics 4

13 april 2022, 05:00

Verandering is nooit leuk! Zeker niet als je al jaren met de Universal Analytics omgeving van Google werkt ken je de omgeving op je duimpje als bedrijfseigenaar en marketeer. En dan gebeurt het… Google introduceert eind 2020 een Google Analytics 4 omgeving. De eerste berichten waren niet onverdeeld positief… sterker nog, menig marketeer ging volledig in de ankers. Reden daarvoor?

Een compleet andere interface, wegvallen van gegevens zoals bouncepercentage en bovenal een andere manier van rapporten bouwen. De stille hoop was dan ook lange tijd dat Google deze Béta versie de das om zou doen. Helaas is niets minder waar… daarom is het tijd om Google Analytics 4 te omarmen.

Google Universal Analytics stopt definitief

Heb jij jouw Google Analytics aangezet voor 14 oktober 2020? Dan is de kans groot dat je een Universal Analytics account hebt draaien op de website. Na 14 oktober maakte Google namelijk standaard de GA4 omgeving aan, tenzij je zelf nog wat vinkjes aan ging zetten. Vanaf 14 oktober 2020 heeft Google hard gewerkt aan het compleet maken van hun nieuwe Analytics tool. Op 16 maart 2022 waren ze overtuigd dat de nieuwe GA4 omgeving volwassen genoeg is om definitief de Universal Analytics op te volgen per 1 juli 2023. Hiermee komt een eind aan een tijdperk van werken met Universal Analytics.

Vernieuwing in Google Analytics 4

Waar binnen Universal Analytics vaak behoefte was aan het zelf samenstellen van rapporten, heeft Google bij de GA4 omgeving gebruik gemaakt van verkenningen/ontdekken waarmee je zelf de belangrijkste rapporten samenstelt. Ook nemen we in Google Analytics 4 afscheid van bouncepercentages. Waarom? Simpelweg omdat je wilt weten hoe betrokken bezoekers zijn met je website en niet hoeveel bezoekers niet betrokken zijn met je website en direct weer van je website af zijn. Maar er zijn veel meer handige functies in Google Analytics 4 zoals padverkenning met beginpunt en eindpunt én nog zoveel meer. Naar mate je meer met deze GA4 omgeving werkt, hoe meer informatie voor jouw websiteoptimalisatie je eruit kunt halen.

Is de GA4 omgeving AVG proof?

Waar je bij de oude Universal Analytics de IP gegevens moest anonimiseren, heeft de nieuwe Google Analytics 4 omgeving dit al geïntegreerd. In Oostenrijk en Frankrijk was de Universal Analytics reeds verboden. Of ook de nieuwe GA4 omgeving verboden is, dat weten we nog niet, maar het lijkt erop dat Google niet stil heeft gezeten om mee te gaan in het AVG proof verzamelen van websitedata. Toch zullen er al heel wat bedrijven zijn die besloten hebben over te stappen naar een andere (veelal betaalde) analyse tool.

Conversies en e-commerce instellen in Google Analytics 4

Waar je bij de allereerste béta versie in GA4 nog geen gebruik kon maken van conversies en e-commerce is er in de afgelopen anderhalf jaar veel veranderd. Via Google Tag Manager kan je eenvoudig Google Analytics 4 gebeurtenissen / events inschieten in je website. Op basis van deze events kan je vervolgens conversies activeren. Heb jij een webshop? Dan kan een Online Marketing Specialist je ongetwijfeld helpen met het instellen van je Google Tag Manager omgeving zodat er ook Enhanced Ecommerce data in je Google Analytics 4 Property komt.

Last minute overgaan naar de nieuwe omgeving?

Afscheid nemen van de bekende Universal Analytics zal niet zo makkelijk zijn voor velen van ons. Toch adviseer ik niet te wachten tot het laatste moment. Je kan namelijk geen geschiedenis data overnemen in de nieuwe GA4 data. Wil jij dus op tijd al gegevens van je bezoekers verzamelen, dan is nu het momentum om in ieder geval de dataverzameling aan te zetten. Tip: Vergeet niet intern verkeer op basis van IP adressen te segmenteren én te denken aan de hiervoor genoemde conversies dan wel e-commerce instellingen. Zo verzamel je relevante data en ben je klaar voor de uitfasering van de Universal Analytics omgeving.

Kan ik de data blijven inzien en wat als ik gebruik maak van Analytics 360?

Maak je met jouw bedrijf gebruik van de Analytics 360? Dan heb je ‘geluk’ en kan je de Universal Analytics van Google tot en met 1 oktober 2023 gebruiken. Daarna moet jij ook over op het nieuwe Google Analytics 4. Het opstarten van de data verzameling is dus ook voor jou belangrijk.

Tot slot is het belangrijk om deze informatieve blog af te sluiten met de melding dat je tijdig je belangrijke rapporten van het verleden moet downloaden en vastleggen. De verwachting is dat deze data per eind 2023 gewist gaan worden. Daarna is de data weg en kan je niet meer terug vallen op deze gegevens. Gebruik je gegevens uit het verleden vaak? Zorg dan dat je tijdig je informatie download en opslaat al dan niet met een data studio rapport.

Bianca van Felius
Freelance Online Marketing Specialist bij RUMR Marketing

Als freelance online marketing specialist ondersteun ik, vanuit mijn eigen bedrijf RUMR Marketing (https://rumrmarketing.nl), bedrijven met het behalen van hun bedrijfsdoelstellingen met de inzet van online marketing middelen. Hierbij hecht ik veel waarde aan kennisoverdracht, borging en samenwerking.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief