Van event-app naar het-hele-jaar-door-app

5 januari 2015, 15:30

Elk event heeft tegenwoordig een app. Handig om je even in te lezen en tijdens het evenement bij te blijven. Maar na afloop heeft de app zijn werk gedaan: zoals 80 procent van alle apps verdwijnt hij in de prullenbak. Jammer, want zo wordt ook een belangrijk contact met de klant weggegooid. Terwijl een app een fantastische manier is om je klanten voor, tijdens en na het evenement bij je bedrijf en je dienstverlening te betrekken. Maak van die event-app daarom een het-hele-jaar-door-app. Of beter gezegd: een mobile community-platform.

Je kent vast het beeld. Ronddwalende bezoekers op een willekeurig evenement. ’s Avonds vertrekken ze met meer vragen dan antwoorden. Beter is het natuurlijk als zulke klanten helemaal voorbereid op het evenement aankomen. Nog mooier: ze hebben vooraf al een afspraak met een expert gemaakt, want het contact via hun smartphones en tablets loopt al langer dan alleen dit ene evenement. Hoe houd je na het evenement dat contact in stand? Met andere woorden, hoe haal je het maximale uit je event-app?

Altijd verbinding met de klant

Dat begint door niet meer vanuit het evenement of de app te denken, maar vanuit een mobile community. Zo’n community brengt het beste van b2b-apps samen in één platform waarmee je het hele jaar door verbinding met je klanten behoudt en de band met de klant zelfs kunt verbeteren.

Zelf hebben wij zo’n mobile community platform ontwikkeld: IBM Connect Benelux. Op dit platform kunnen bestaande én potentiële klanten een profiel aanmaken dat is ingericht op hun wensen en interesses. Vanuit dit profiel kunnen ze heel makkelijk actuele IT-ontwikkelingen op de voet volgen en delen met anderen. In contact komen met IT-experts gaat net zo eenvoudig. En als er een nieuw evenement aankomt, zijn ze snel op de hoogte.

Niet alleen zenden, maar ook luisteren

De kracht van zo’n mobile community platform is het tweerichtingsverkeer. Niet puur het zenden van informatie via de app, maar echt contact leggen en houden met je (potentiële) klanten en bezoekers. Zorg dat je op continue basis interessante content blijft toevoegen, creëer in-app interactie en stel relevante vragen. Kijk daarnaast of je bijvoorbeeld een webinar of een Q&A met een expert kunt organiseren en zorg dat de community direct in contact kan komen met je experts.

Waardevolle feedback

En als er dan een b2b-event aankomt, is het mobile community platform een perfect middel om je bestaande en potentiële klanten te faciliteren met alle informatie die ze nodig hebben. Tegelijk is hun feedback uiterst waardevol: ze laten weten welke presentaties ze gaan bezoeken, je ziet over welke onderwerpen ze zich inlezen en geven door met welke experts ze graag zouden spreken.

Op het evenement checken ze in bij de presentaties, zodat ze na afloop via het platform met elkaar en met experts verder kunnen discussiëren. Zo kom je erachter of je klanten tevreden zijn en hoe je ze verder kunt helpen. Het platform stelt een expert en een klant bovendien in staat om makkelijk opnieuw met elkaar contact op te nemen.

Klanten dichter bij elkaar en bij experts

Zodra (potentiële) klanten zich op hun gemak voelen op het platform, kun je die belangrijke stap verder zetten: vaker contact houden dan alleen tijdens b2b-evenementen. Zo houd je je klanten niet alleen het hele jaar door up to date en geïnteresseerd, maar je brengt ze ook dichter bij elkaar en bij de experts. Zo bouw je aan een community die elke dag sterker wordt. En kom je toch nog ronddwalende klanten op je evenement tegen, dan kun je ze gelijk uitnodigen voor je mobile community platform. Zo blijven ze ook na je evenement betrokken bij je organisatie en verdwijnt je app niet in de prullenbak.

Kirsten Haver Droeze
Category Marketeer Social Business and Mobile Enterprise bij IBM

Marketeer voor het Social en Mobile portfolio van IBM. Geschoold in de studie en opgeleid in het bedrijfsleven. Een kleine ondernemer in een grote organisatie met oog voor een juiste balans tussen strategie, ROI en creativiteit.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!