Valt er geld te verdienen met weblogs?

Valt er geld te verdienen met weblogs?
De Wall Street Journal heeft een interessant interview met Alan Meckler (Jupiter Research) en Jason Calacanis (Weblogs, Inc) over de mogelijkheden voor weblogs om geld te verdienen.

Terwijl Calacanis redelijk positief is over de mogelijkheden:
(...) Today you can start a blog, build an audience, and give the advertising slots to AdBrite or Google AdSense. With three or four ad slots you're gonna do a $3 to $10 RPM (revenue per 1,000 pages viewed) with these automated tools on average. So, if you can do 500,000 pages a month -- which isn't easy -- you can make $1,500 to $5,000 a month. That's today and without a sales person. (...)
is Meckler kritischer en in mijn ogen realistischer:
(...) Jason, good stuff as usual for one so sharp and original! But look at the number you have in your reply --- 500,000 per month (page views) is virtually unattainable for 99.999% of all bloggers. (...)
Want laten we eerlijk zijn, met wereldwijd ca. 200 miljoen weblogs en een jaarbesteding van 16,6 miljoen dollar, verdient de gemiddelde weblogger op dit moment nog geen 0,10 euro per jaar!


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 17 reacties op dit artikel

  • Ik ben benieuwd wat jij dan verdient? ;-)

    geplaatst op
  • In Intermediair stond laatst ook een artikel over dit onderwerp met de titel 'Bloggen voor je boterham'. Zie: http://www.koken.blogo.nl/blogo.asp?comments/355/12167/

    geplaatst op
  • De vraag is of je gaat bloggen voor een extra boterham of dat je het leuk vindt om te doen.
    Volgens mij het laatste!?

    geplaatst op
  • Robert-Jan

    De vraag is of je gaat bloggen voor een extra boterham of dat je het leuk vindt om te doen.


    Absoluut lijkt mij, al is het met al die overnames de vraag of het bloggen op dat moment geen 'moeten' wordt, bedrijven investeren niet zomaar in je blog.

    Wel lijkt ook bij een niet commerciële insteek in eerste instantie, de lokroep naar geld wel erg aantrekkelijk. zelf merk ik dit ook aan mijn eigen 'weblog/fotolog', met inmiddels dusdanig veel bezoekers dat het eigenlijk zonde is om hier niets mee te doen, dus automatisch vindt er een verschuiving van puur 'leuk' naar een combinatie van 'leuk en verdienen'.


    $3 to $10 RPM (revenue per 1,000 pages viewed)


    1000 pageviews?? In het slechtste geval 3 dollar.. Hmm, iemand anders hier een mening over?? Mijn mening is dat men bij blogs dit niet snel haalt, afhankelijk van het soort blog. Gekeken naarn marketingblog zoals deze is het begrijpelijk dat men eerder klikt naar relevante info van bedrijven (en hun diensten).

    geplaatst op
  • Ik haal met www.panbo.com ruim $15 eCPM zoals Google het noemt. Al mag ik dat getal geloof ik niet publiekelijk noemen;-)

    geplaatst op
  • Ik denk dat de indirecte verdiensten veel interessanter zijn voor mannen als Marco. Door zijn naamsbekendheid gegenereerd met deze weblog kom je hem echt overal tegen volgens mij :) Die praatjes zijn natuurlijk (vaak) betaald.

    geplaatst op
  • Weer vervalt men in het oude generaliseren en de insteek dat een weblog wel iets heel speciaals is en alsof AdBrite en AdSense de enige opties en hoop zijn.

    We stellen toch ook niet de vraag "Valt er geld te verdienen met websites?"...

    Het is de combinatie van aantal bezoekers, onderwerp en wat voor adverteerders of andere inkomstenbronnen daar het beste op aansluiten.

    geplaatst op
  • We stellen toch ook niet de vraag "Valt er geld te verdienen met websites?"...


    Dat doen we wel degelijk!

    geplaatst op
  • Weet je dan nog niet dat verdienen met een website kan Peter?

    De vraag HOE kan wel en ook daarin verschilt een doorsnee weblog niet tot nauwelijks van een 'gewone' website.

    geplaatst op
  • Waarom baseert men de vraag of je geld kan verdienen weer eens op de Adsense/-brite inkomsten. Iedereen weet toch dat je met 'persoonlijke' adverteerders veel meer kan verdienen en dus makkelijker een maandsalaris bij elkaar schraapt als je een website hebt die interessant is voor adverteerders?

    geplaatst op
  • Omdat veel mensen nog steeds denken dat een weblog iets heeeeel speciaals is en men het wiel opnieuw probeert uit te vinden.

    geplaatst op
  • Goed te zien dat men kritisch is op het interview in WSJ en op mijn redenatie over de gemiddelde verdiensten van een weblog. Het gaat bij 99,99% van de weblogs niet om de advertentie-inkomsten maar om hele andere zaken. Zo geldt inderdaad voor Marketingfacts dat het businessmodel niet is gebaseerd op advertentie-inkomsten (alhoewel die met campagnes zoals die voor Postbank en WebAds substantieel kunnen zijn). De belangrijkste inkomsten zijn die via spinoffs. Het is een fantastisch PR-kanaal voor mijn eigen bedrijf Upstream waarvoor ik sinds de start nog 'niets' heb hoeven te doen aan acquisitie (welk startende onderneming kan dat zeggen?) en de spinoffs voor Marketingfacts zelf (binnenkort Marketingfacts.tv, het Marketingfacts jaarboek en de diverse cursussen die inmiddels zijn gegeven). Ook voor de andere aktieve bloggers op Marketingfacts heeft het PR opgeleverd (persoonlijk en zakelijk).

    Kortom, (be)oordeel niet te snel het succes van weblogs op basis van advertentie-inkomsten!

    geplaatst op
  • Or you just get MINI to sponsor you toblog. Or even better VLOG. Blogging is so last century. Get vlogging! See what I mean here http://www.vlogbymini.de

    geplaatst op
  • Ik ben het helemaal met Kasper Katje eens en deze keer slechts gedeeltelijk met jou Marco, sorry:-) Ik denk wel degelijk dat je weblogs als een serieus (toekomstig) commercieel communicatiemiddel kunt zien en dat er al velen zijn die een weblog gestart zijn met de hoop er een leuk centje mee te kunnen verdienen. Niks mis mee, hoop ik ook. Als straks heel de wereld aan het bloggen is en weblogs net als websites een enorm bereik opbouwen, ontstaat er een simpel optelsommetje die ik op www.communicatiewereld.web-log.nl ook al uitgeschreven heb. Meer bereik = meer adverteerders = meer inkomsten.
    Ontken natuurlijk niet dat de spin off effecten enorm kunnen zijn, en dat doet Marco natuurlijk heel goed (en hij kan goed spreken want ik heb een presentatie van hem bijgewoond).

    geplaatst op
  • @Gabe: mooi voorbeeld inderdaad!

    @Diederik: maar goed dat niet iedereen het altijd met me eens is ;-) Ik zeg overigens hetzelfde als wat jij nu zegt. Er is wel degelijk ruimte voor commerciele blogs (gebaseerd op het advertentiemodel) maar het percentage blogs dat daarvoor voldoende bereik haalt zal beperkt zijn. Een veel groter deel van de blogs zal op andere manieren profijt trekken van haar inspanningen.

    geplaatst op
  • sommigen houden er een huis aan over

    http://www.nu.nl/news/716816/50/Weblogger_ruilt_paperclip_voor_huis.html

    geplaatst op
  • @Marco: doe ik toch nog een beetje eigenwijs, maar ik schat het percentage niet in op 99,99%, maar denk aan significant lager deel. Uiteindelijk denk ik dat 20-30% van de weblogs een commercieel doel heeft/zal hebben. goh, lijkt wel de lagelanden variant van de discussie Meckler/Calacanis.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.