Vaccinatiestrategie van grote invloed op marcomuitgaven Coca-Cola

26 april 2021, 10:30

Wordt er in een land veel gevaccineerd, dan verhoogt het colamerk daar zijn marketingbudget

Coca-Cola had van oudsher een stabiel aandeel in de markt en dat leek een vanzelfsprekendheid totdat de coronapandemie toesloeg. Door de opgelegde lockdowns in veel landen daalde het aandeel van het colamerk. Maar ook voor ‘Coke’ gloort er weer hoop en ook dat is mede te danken aan de vaccinaties.

Coca-Cola is een reclame- en dús een marketingicoon, vandaar onze redactionele fascinatie. Op dit moment heeft 50 procent van de volwassen Amerikanen een vaccinatie toegediend gekregen. Dat heeft tot gevolg dat veel staten hun coronaregels al wat kunnen versoepelen. Coca-Cola ziet die versoepelingen terug in zijn meest recente kwartaalcijfers. Zo zijn de netto-inkomsten van de frisdrankgigant in het eerste kwartaal van dit jaar met 5 procent gestegen. Wij lazen mee op MarketingWeek en Werben und Verkaufen, en nemen daaruit de belangrijkste bevindingen mee.

De heropening van China

De hoopgevende cijfers zijn met name te danken aan afzet op de Chinese markt. Daar is het persoonsverkeer alweer bijna terug op het niveau van vóór de pandemie. De horeca draait er weer bijna als vanouds.

Om daar extra van te kunnen gaan profiteren wil het bedrijf zich de komende tijd nóg meer gaan focussen op dit Aziatische land. Doordat de markt er dus weer redelijk is zoals het was, kiest Coka-Cola ervoor om de marketinguitgaven te verhogen. Zo wil het China een ‘grote duw in digitale betrokkenheid’ geven en e-commerce stimuleren. Dat laatste zal vooral via wederverkopers lopen uiteraard. In beide aspecten ziet het bedrijf in ieder geval veel potentieel succes.

Het vaccinatieprogramma en Coca-Cola

Juist in de landen waar de besmettingscijfers oplopen en de vaccinatieprogramma’s traag verlopen, wil de drankengigant zijn marketinguitgaven beperken. Eventuele lockdowns kunnen per land invloed hebben op hoe het bedrijf zijn marketinguitgaven verdeelt en die cijfers fluctueren – als bekend – per dag.

Bij een stijgende colavraag zullen de marketinguitgaven ook toenemen

“Zien we de vraag weer stijgen, de markten sneller heropenen en de verkoop neemt toe, dan zullen we ook de marketinguitgaven weer verhogen”, vertelde CEO James Quincey tijdens zijn presentatie waarin ook de kwartaalcijfers werden onthuld. “Omgekeerd is dat dus ook het geval: daalt de omzet om wat voor reden dan ook, dan zullen de marketinguitgaven ‘on hold’ gezet worden. We willen investeren om groei te stimuleren en terugkeren naar ‘het oude normaal’.” Het is daarbij wel belangrijk om in gedachten te houden dat de weg naar herstel asynchroon loopt over de wereld en da’s voor zo’n global brand dus best een uitdaging met gevolgen voor de waarde van het hele bedrijf:

Op onderstaande afbeelding is duidelijk de grote daling van de aandelen van Coca-Cola in maart 2020 te zien: de start van de coronapandemie.

Thomas Romers schrijft als redacteur voor Marketingfacts. Binnen de marketing ligt mijn grootste interesse in branding en (online) communicatie via bijvoorbeeld de socials. Daarnaast klim ik graag in de pen om interessante, prikkelende artikelen te publiceren. Verder lees ik alles wat los en vast zit over auto's, politiek en het overige nieuws in onze maatschappij. Ter ontspanning ben ik vaak buiten en op de racefiets te vinden.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!