Uurtarief in mkb: ondernemers hebben vaak geen idee

De helft van de Nederlandse mkb-ondernemers heeft geen inzicht in het gemiddelde tarief dat zij per uur in rekening brengen.

7 februari 2024, 10:05 1024 x gelezen

Daarnaast weten vier op de tien mkb’ers niet hoeveel winst zij per uur maken.

Dat blijkt uit onderzoek van iVOX in opdracht van Teamleader onder 250 Nederlandse ondernemers. Bij de invulling van de werktijd blijkt bovendien dat zij het aantal uren dat besteed wordt aan ontspanning (71 procent) en teamactiviteiten (70 procent), belangrijker vinden dan het aantal uren dat aan klanten gefactureerd kan worden (64 procent) of aan inspiratie en kennisdeling wordt besteed (62 procent). Verder is het opmerkelijk dat het aantal mkb’ers dat 40 uur of minder werkt in 2023 sterk is gegroeid (+55 procent) in vergelijking met een jaar eerder, terwijl ruim zes op de tien ondernemers aangeven dat de grenzen tussen werk privé steeds verder vervagen.

Maar liefst één op de vijf mkb’ers geeft aan dat zij de inflatie en gestegen kosten niet kunnen compenseren, doordat zij dit niet altijd aan klanten kunnen doorberekenen. Eenzelfde percentage geeft aan deze gestegen kosten wel volledig te kunnen compenseren. 84 procent van de mkb-ondernemers erkent dat een betere planning de weg hiervoor kan vrijmaken en dat het aantal gewerkte uren efficiënter kan worden besteed. Vooral grotere bedrijven met 5 tot 50 medewerkers (82 procent) besteden extra aandacht aan het vergroten van hun efficiëntie, terwijl dit voor iets meer dan zes op de tien kleinere mkb-bedrijven geldt.

Minder werken, minder evenwicht

Een opvallende uitkomst uit het onderzoek is daarnaast dat steeds meer mkb’ers ervoor kiezen minder te gaan werken. Zo zegt 65 procent per week 40 uur of minder te werken, wat overeenkomt met een stijging van 55 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Tegelijkertijd is het aantal mkb-ondernemers dat wekelijks meer dan 50 uur werkt, in één jaar van 30 naar 15 procent gedaald. Hoewel het aantal gewerkte uren per week over de gehele linie daalt, worstelt een grote meerderheid met het vinden van een goed evenwicht tussen de uren die zij op de werkplek doorbrengen en de tijd die zij voor hun privéleven reserveren.

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!