Twitter geeft je toegang tot de meest invloedrijke consumenten
Twitter wordt gebruikt voor live updates over nieuws, trends & interesses. Dit maakt Twitter hét kanaal om “the expert points of view” te verkrijgen.
Je gaat naar Snapchat en Facebook om in te checken bij je vrienden. Je gaat naar Instagram en Pinterest voor mooie plaatjes en inspiratie. Je gaat naar YouTube om video’s te bekijken en Twitter laat je zien wat er op dit moment gebeurt in de wereld. Simpel. Zo heeft ieder platform zijn domein en aanleiding van gebruik.
Dit duit op het nog meer volwassen worden van het social media landschap. Hierdoor bedient elk kanaal zijn eigen doelgroep, die op hun beurt het kanaal voor specifieke redenen bezoeken en gebruiken. Zo worden de unieke eigenschappen van elk platform benadrukt. Twitter valt hierbij op door haar gebruikers met een ‘expert points of view’, Dit biedt interessante kansen voor merken.
Dit artikel is in samenwerking geschreven met Roderick Cremers.
Verschuiving binnen social media
Social media worden gebruikt om er zeker van te zijn dat men niets mist, om het eigen werk te promoten en om te zoeken naar potentiële aankopen (Twitter NL, 2016). We zien steeds minder posts van vrienden die een dagje naar het strand zijn geweest, of posts van wat zij ’s middags tijdens de lunch hebben gegeten. Wel zien we steeds vaker posts voorbij komen waarin het netwerken naar voren komt:
Expert points of view
Deze verandering is voordelig voor Twitter. Want de beweging die zich voordoet, is de manier waarop Twitter-gebruikers het platform gebruiken. Zij gebruiken het platform veelal om informatie te consumeren. Dit gedrag wordt onderstreept door het gegeven dat slechts 23% van de Twitter-gebruiker zelf dagelijks iets Tweet, maar voornamelijk meeleest, iets liked en alleen Retweet wanneer de content hen erg aanspreekt (Twitter DeepDive, 2015).
Het afwijkende gedrag van de Twitter-gebruiker ten opzichte van de gebruiker op andere platformen kan worden verklaard door het open karakter van het kanaal. Doordat de content van een ieder die jij volgt, toegankelijk is voor iedereen zonder dat je daar wederzijds gevolgd voor hoeft te worden, maakt het een open bron van informatie, opinies en verslaggeving.
Twitter trekt hierdoor de mensen aan die graag hun mening willen delen én die juist geïnteresseerd zijn in de ervaringen van anderen. Het zijn mensen met een ‘lean forward-mentaliteit’; die persoon uit je vriendengroep die altijd een mening heeft of die collega die blogt en zijn kennis graag deelt.
Dit blijkt ook wanneer aan Nederlandse gebruikers van verschillende kanalen gevraagd wordt naar de sterktes van de verschillende social media kanalen (Twitter NL, 2016):
Volgens Research Now, Active users of each platform (Twitter NL, 2016) worden over het algemeen de meeste sociale media kanalen gebruikt om te connecten met vrienden, entertainment en het volgen van beroemdheden. Twitter wordt echter gezien als het kanaal waar gebruikers up-to-date blijven en waar gebruikers kunnen discussiëren over de laatste gebeurtenissen en trends.
Twitter’s influencecirkel
Alle gebruikers van Twitter creëren zo op hun beurt een ‘influence cirkel’. Gebruikers gaan naar Twitter om op de hoogte te blijven van hun passies en interesses. Het kanaal trekt op zijn beurt juist weer mensen aan die graag hun mening en ervaringen willen delen. Als resultaat van deze combinatie wordt Twitter gezien als dé plek waar je naar toe moet gaan voor de ‘expert points of view’ (Twitter NL, 2016).
En de invloedrijke arm rijkt verder. Er vindt een kruisbestuiving plaats tussen traditionele media en Twitter. Waarbij Twitter niet zelden wordt aangehaald als bron. Let er maar eens op: in elk TV-programma dat iets met actualiteit te maken heeft, wordt wel een Tweet aangehaald die het nieuws of het feitje onderstreept, of een Tweet van een influencer die voor reuring heeft gezorgd. En wat men op televisie ziet, daar wordt dan weer heftig op los getweet door andere of misschien zelfs dezelfde influencers. Zo bekeken is er zelfs sprake van een vicieuze cirkel waarin het ene trending topic gevoed wordt door een andere headliner.
De aanwezigheid van merken op Twitter
Deze influencecirkel is ook erg voordelig voor merken. Doordat Twitter wordt gebruikt om op de hoogte te blijven van interessante onderwerpen behoren merken sneller tot de content waarnaar mensen op zoek zijn. Wanneer iemand geïnteresseerd is in sport is de kans erg groot dat hij, naast sporters, coaches en analytici, ook merken als Nike of Adidas volgt.
Als merk bereik je dus de doelgroep wanneer deze zich verdiept in zijn interesses en niet wanneer deze, zoals op veel andere kanalen, bijvoorbeeld vakantiefoto’s aan het bekijken is. De doelgroep is dus sneller betrokken bij jouw content op Twitter. Hierdoor blijft content via Twitter beter hangen in het geheugen, dan op welk ander kanaal dan ook. (Bron: Measuring a billion data points to find out the effect of Tweets).
Een ander groot voordeel voor merken is het bereik van hun content. Berichten zullen sneller verspreid worden doordat je mensen bereikt die via Twitter conversaties starten en producten en merken aanbevelen aan andere ‘influencers’. Uit onderzoek (Twitter DeepDive, 2015) blijkt dat 67% van de gebruikers bedrijven en merken volgt op Twitter. 30% van de volgers van een merk zullen ook de website bezoeken en ongeveer 20% Tweet over een positieve ervaring met het merk. Het blijft niet alleen bij het geven van hun mening, ze zullen namelijk ook eerder een ander overtuigen van hun mening (Twitter DeepDive, 2015).
Found this amazing Gucci belt partnering with @eBay on their latest app!!! https://t.co/jZmnQC6EqU #eBayChoice #ad pic.twitter.com/vnlCocpwrF
— Andy Torres (@stylescrapbook) 19 augustus 2016
Mond-tot-mondreclame en persoonlijke aanbevelingen zijn namelijk nog steeds belangrijke factoren in het aankoopproces, zo niet dé belangrijkste. Uit een onderzoek van Nielsen blijkt dat 92 procent van de ondervraagden ‘earned media’, zoals aanbevelingen van hun vrienden en familie, meer vertrouwen dan andere vormen van adverteren. Zo bewijst Twitter dus een erg waardevol kanaal te zijn voor bedrijven.
Wie zijn deze influencers op Twitter?
Influencers zijn de beroemdheden van deze tijd. Deze online sterren hebben vaak een hoog aantal fans en hierdoor een enorm bereik. Zij kunnen hun volgers beïnvloeden in hun aankoopproces doordat ze veel communiceren en zich centraal in hun social netwerk bevinden. Ze worden als betrouwbaar en vakkundig ervaren.
#Rio sponsorschap door #Nissan heeft geleid tot marktaandeel groei in Brazilië van 2.5% Nasr 3.5%. Totale sponsorschap : $200 miljoen
— Frank v.d. Wall Bake (@FrankvdWallBake) 24 augustus 2016
Door middel van het analyseren van social media kan je op zoek naar de juiste influencers voor jouw merk of product. Bijvoorbeeld door een analyse te maken van de meest actieve Twitteraars rondom een bepaald onderwerp. Focus je zoektocht vooral op welke persoon de meeste retweets krijgt. Let er op dat je wel alle ruis, zoals spamaccounts, elimineert uit je analyse.
Time to go to bed. GAMESCOM TOMORROW!
— Jordi Van Den (@Kwebbelkop) 17 augustus 2016
Influencers inzetten voor je merk hoeft niet altijd te betekenen dat je iemand inzet met duizenden volgers. Je kan namelijk ook meerdere personen inzetten met een wat kleiner aantal volgers. Wat je als bedrijf ook doet, B2B of B2C, er zijn op Twitter altijd mensen die raakvlakken hebben met je dienst of product en erover praten. Ongeacht de grootte van hun volgersbase.