Tv-kijker wil van reclame af
Heel wat tv-kijkers hebben genoeg van al die reclame. Die onvrede vormt een voedingsbodem voor nieuwe technieken, zoals de personal video recorder. Beseft de reclamebranche wel hoe ingrijpend de gevolgen van deze ontwikkeling zijn?
Volgens Amerikaans onderzoek is 70 procent van de tv-kijkers serieus ge?nteresseerd in producten en diensten die hen helpen om van de overvloed aan reclame af te komen. De personal video recorder (PVR) maakt dat mogelijk. Daarmee kunnen programma?s zo worden opgenomen dat de reclameblokken vanzelf worden overgeslagen.
Zo?n 3,5 miljoen Amerikanen hebben inmiddels een PVR en onderzoeksbureau Forrester verwacht dat in 2006 dat aantal zal zijn opgelopen tot 25 miljoen. In de reclamewereld lijkt men zich nog niet erg zorgen te maken. Ten onrechte, want de opmars van de PVR zal verstrekkende gevolgen hebben, vooral voor de tv-reclame. Het kan bijvoorbeeld betekenen dat adverteerders uitwijken naar andere media als print, radio en internet.
Er zal bij adverteerders ook meer belangstelling komen voor andere vormen van communicatie, zoals sponsoring van tv-programma?s, reclame bij live-uitzendingen (de reclameborden in het voetbalstadion) en productplacement.
Maar het kan er ook toe leiden dat commerci?le zenders de kijker geld gaan vragen. Misschien ontstaat er dan alsnog begrip voor het feit dat tv-commercials nodig zijn om commerci?le televisie draaiende te houden. En wie weet zijn kijkers dan toch bereid die reclame voor lief te nemen.
Bron:
The Economist
Via: