TV-commercials belangrijke oorzaak voor overgewicht bij kinderen

TV-commercials belangrijke oorzaak voor overgewicht bij kinderen

TV-commercials belangrijke oorzaak voor overgewicht bij kinderenIn de VS wordt al jaren onderzoek gedaan naar de reden voor de toename van het aantal kinderen met een overgewicht (inmiddels opgelopen tot ruim 15%). Het recentelijk uitgebrachte onderzoeksrapport van de Kaiser Family Foundation (pdf) levert een aantal schokkende feiten op. Zo besteden kinderen in de VS gemiddeld 5,5 uur per dag aan screenmedia (tv, video, internet) en worden daarbij alleen al via tv blootgesteld aan ruim 40.000 commercials (waarvan een belangrijk deel voor snoep, chips en cola). Naast het feit dat daardoor kinderen worden aangezet tot snoepen betekent het mediagebruik ook dat de kinderen minder actief zijn (bron: AdAge).


Geplaatst in

Delen



Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • In Nederland zijn de Nederlandse Hartstichting en stichting De Kinderconsument ook gestart met een grootschalig project over de effecten van voedingsreclame en marketing op kinderen aldus Adformatie.

    'Kids, Kilo's en Kijkcijfers' is door de Europese Commissie vergeven aan het European Heart Network, de verenigde hartstichtingen in Europa. Het project moet naast gedetailleerde gegevens over de problematiek ook concrete beleidsadviezen opleveren op (inter)nationaal niveau. De looptijd van het project is vastgesteld op 32 maanden.

    'Kids, Kilo's en Kijkcijfers' is een reactie van de Hartstichting en De Kinderconsument op de ‘verontrustende ontwikkelingen’ op het gebied van overgewicht en obesitas bij kinderen. De afgelopen zestien jaar is het aantal kinderen met obesitas verachtvoudigd, is gebleken uit onderzoek van het Kenniscentrum Overgewicht.

    Beleidsdirecteur kinderen en reclame bij stichting De Kinderconsument Liesbeth Hop zegt dat haar organisatie zich sterk maakt voor ‘het verbeteren van de mediavaardigheid en de commerciële weerbaarheid van kinderen’. De Hartstichting en De Kinderconsument beogen alle belanghebbende partijen in Nederland te betrekken bij het project.

    Overigens werd vandaag bekend dat in de Verenigde Staten een groepering heeft gevraagd de Federal Trade Commission de bevoegdheid te geven om met een standaard te komen voor de marketing van voedingsproducten gericht op kinderen, zo meldt Adweek.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.