Triposo: een Nederlandse reis-app verovert de wereld
Een interview met mede-oprichter Richard Osinga
Niet alleen in Silicon Vally, maar ook in Nederland worden coole apps ontwikkeld. Neem bijvoorbeeld Triposo, een reisgids-app voor iPhone, iPad en Android. Maar komt de app eigenlijk wel uit Nederland? De oprichters komen in ieder geval wel uit ons kikkerlandje, maar reizen er zelf ook lustig op los. Namens Marketingfacts en TravelNext spraken wij met een van hen, Richard Osinga.
Begin 2011 stapte Richard Osinga, op dat moment creatief directeur bij Oberon Interactive, in het vliegtuig naar Sydney, op weg naar zijn broer Douwe. Toepasselijker kan het bijna niet: die reis was het begin van Triposo, een interactieve mobiele reisgids-app. “Dat weekje namen we uiteindelijk de go-beslissing en zien we als een soort eerste Jamboree, waarbij we als medewerkers van Triposo bij elkaar kwamen”, aldus Richard.
Een aantal maanden later zegden Richard en Douwe, al een aantal jaren werkzaam voor Google, hun baan op en stapten weer op het vliegtuig. Dit keer was Silicon Valley de bestemming en funding het doel. “We zijn daarheen gegaan met een mooie presentatie over onze droom-app onder de arm en kwamen terug met 500.000 dollar”, kijkt Richard terug. “Douwe kent uit zijn tijd bij Google een flink aantal mensen uit de ‘scene’. We hebben in die eerste ronde investeringen binnengehaald van grote namen als Chris Sacca, een van de eerste investeerders in Twitter en later ook Michael Arrington, oprichter van Techcrunch.”
Investeerders
Met die eerste investering op zak stortten de broers en hun collega’s van het eerste uur zich op de ontwikkeling van de app, waarvan kort erna versie 1.0 het levenslicht zag. De Triposo-app staat volledig in het doel van relevantie voor de gebruiker. “We verzamelen informatie over toeristische bestemmingen van een groot aantal openbare bronnen. In totaal zijn er zo’n 3 miljoen plekken in de wereld waarvan we ‘iets’ weten”, vertelt Richard. “Maar het doel van Triposo is dat we hierin voor de gebruiker logische selecties maken. Wij moeten bepalen welke plekken belangrijk zijn voor de individuele reiziger.”
“Om deze suggesties te doen, maken we gebruik van een heleboel indicatoren, zoals hoeveel foto’s er van de plek zijn genomen op Panoramio (http://www.panoramio.com/). Daarbij zien we wanneer de foto’s zijn gemaakt op welk deel van de dag, door mannen of door vrouwen, welke tijd van het jaar en welke plek. Een klein voorbeeld: op Waagmarkt in Alkmaar worden vooral op vrijdagen foto’s gemaakt. Inderdaad, vanwege de kaasmarkt. Dan weet je dat je de volgende reiziger daar niet op een andere dag heen hoeft te sturen.”
“Ook gebruiken we de gegevens van wat de gebruiker zelf doet binnen de app. Bekijkt hij vooral musea of juist niet? Welke plekken krijgen een goede waardering, welke niet, etc.”
Opvallend genoeg wordt er geen gebruikgemaakt van aanbevelingen van vrienden en zullen deze ook geen hoofdrol krijgen binnen de app. “Tips en checkins van vrienden worden in de toekomst meegenomen, maar slechts ondersteunend. Er zal dus bij een bezienswaardigheid die voor jou is geselecteerd iets staan als jouw vrienden daarover een mening hadden, maar die mening is niet uitsluitend van belang voor de selectie zelf. Wij geloven niet dat je een reisgids op basis van dat soort sociale filtering kunt maken. Geen goeie, in elk geval.”
Offline
Een belangrijk voordeel van de Triposo-app is dat deze ook offline te gebruiken is; alleen om te updaten is connectie nodig. “Dat geldt lang niet voor alle reis-apps, maar spreekt voor ons voor zich. Want hoe kan het nou zo zijn dat je een app voor reizigers niet offline kan gebruiken? Dan heb je het gedrag van een reiziger toch niet helemaal begrepen, ze zijn toch nooit altijd online?!”, verbaast Richard zich.
Die zoektocht naar de optimale usability, ook bij offline gebruik, stelde hen wel voor extra werk. Zo wordt kritisch gekeken naar het aanbod: de app bevat met opzet niet meer dan 200 bestemmingen, zodat deze compact blijft. Een andere uitdaging: omdat ook de kaarten in de app offline beschikbaar moeten zijn, was het gebruik van Google Maps geen optie. De makers van Triposo hebben daarom de essentiële maps zelf ontwikkeld op basis van een open sheet map. En de check-ins en log-updates die een reiziger in de app maakt, worden opgeslagen en pas doorgestuurd naar de diverse sociale media zodra de gebruiker online is. “We gaan ervan uit dat een reiziger wel een keer per dag online is, bijvoorbeeld in het hotel. Dan wordt informatie over het weer opgehaald en de sharing geüpload.”
Richard vervolgt: “In een volgende versie krijgt dat sharen een centralere rol in de app, dat gaat er erg mooi uitzien. Iedereen kan dan erg makkelijk een travel log aanmaken. Dat begint al bij aankomst bij de bestemming en wordt continu geüpdatet op basis van je checkins.
Klik op de afbeelding om deze travellog te bezoeken.
De organisatie
“Wij vinden dat je zelf veel moet reizen en gebruik moet maken van je eigen product. We zullen dan ook altijd zelf veel blijven reizen om dingen aan den lijve te ondervinden.” Het reislustige karakter zit zelfs verweven in de structuur van de onderneming, want de medewerkers van Triposo hebben geen vaste werkplek. Er zijn momenteel zes mensen betrokken bij Triposo (drie ex-Oberonners, drie ex-Googlers), verdeeld over meerdere landen. Sommigen hebben een klein eigen kantoor, anderen werken thuis of op locatie.
“We houden contact via Google Hangout en Skype, maar we organiseren regelmatig ‘Jamborees’, waarbij we met z’n allen fysiek bij elkaar komen. Zo zijn we aan het begin van dit jaar twee weken naar Marrakech geweest om daar samen hard aan de slag te kunnen.”
Binnenkort krijgt Triposo overigens wel een officieel hoofdkantoor. “In Berlijn, want dat is een stad waar op dit gebied onwijs veel gebeurt, en waar ontzettend veel startups vandaan komen. Mijn broer Douwe woont daar en ik zal er vaak zijn. Verder zullen we niet heel anders gaan werken, vermoed ik.”
“Een bijkomend voordeel van deze werkwijze is dat we veel reizen en direct ons eigen product kunnen testen”, zegt Richard. “We kwamen er bijv. achter dat straatnamen in een stad als Marrakech redelijk nutteloos zijn. Niemand kent de officiële straatnamen en je hoeft ook echt niet op zoek naar straatnaambordjes. Dat is meteen goeie input voor de doorontwikkeling van de app.”
Doorontwikkeling
En die doorontwikkeling gaat hard. De app is in mei 2011 voor het eerst live gegaan en Triposo streeft ernaar elke zes weken een update uit te brengen met telkens nieuwe features. Onlangs heeft de app een flinke update gehad en is het een ‘self-starter’ geworden, een proactieve app die zelf het voortouw neemt en de beste plekken suggereert op basis van locatie, dag, tijd en weer. De Triposo-app bestaat uit één overkoepelende wereld-app waarin je gidsen van verschillende landen en andere bestemmingen kunt downloaden. Daarnaast is er een serie apps van aparte bestemmingen.
Data
Alle informatie die wordt gepresenteerd in de app is afkomstig uit publieke bronnen. Triposo wil zelf niet afhankelijk zijn van user generated content, mede op basis van ervaringen uit het verleden. “Douwe en ik hebben ooit, in het vorige millennium nog, World66 opgezet. Dat was een travelwiki avant la lettre, die dus leunde op de input van gebruikers. In het begin werkt zo’n constructie heel aardig, maar na verloop van tijd loopt het model vast. We maken nu gebruik van de informatie van andere platforms en als we merken dat er geen informatie beschikbaar is over een locatie of bezienswaardigheid, dan zetten we een opdracht uit via Amazons Mechanical Turk.”
Businessmodel
Wat is het businessmodel van Triposo? Richard glimlacht bij die vraag. “Het grappige is dat we die vraag natuurlijk vaker krijgen, maar niet van onze eerste investeerders, de angels. Zij kijken veel meer naar wat je gaat bieden en wat voor mensen erachter zitten. Zij gaan ervan uit: voor ons als investeerders gaat het maar om wat geld, jullie steken er zelf al je tijd en energie in. We gaan er dus vanuit dat als we vertrouwen hebben in jullie, dat het goedkomt.”
Natuurlijk zullen ook de angel investors, net als nieuwe investeerders, uiteindelijk willen weten hoe Triposo omzet gaat genereren. In ieder geval niet uit de installatie van de app, want die app is gratis en dat zal zo blijven, geeft Richard aan. “We willen namelijk dat de hele wereld hem gaat gebruiken. Als we er vanuit gaan dat het meeste geld wordt uitgegeven op de reis zelf, dan willen we daar graag een voet tussen de deur krijgen. We worden het mannetje beneden in het hotel dat foldertjes uit deelt en voor een boeking commissie ontvangt, alleen nu met de toegevoegde waarde van reviews van eerdere bezoekers.”
Gebruik
“We merken duidelijk dat het gebruik, de ratings én het aantal boekingen toenemen”, volgens Richard. “Op dit moment hebben we 1,7 miljoen installaties, waarvan 1 miljoen op iOS en de rest op Android. Per maand tellen we 10 miljoen pageviews en wordt de app 10 miljoen minuten gebruikt. Zo’n 15% van de mensen die de app geïnstalleerd hebben, gebruiken hem ook daadwerkelijk maandelijks en de gebruikerstijd is ongeveer 30 minuten per bezoek.”