Trends in woordgebruik in domeinnamen

en welke lessen marketeers hieruit kunnen trekken

15 juli 2022, 15:00 3288 x gelezen

We hebben natuurlijk het jaarlijkse overzicht van Google-zoekwoorden dat laat zien welke termen populair zijn en – in het verlengde hiervan – iets zeggen over de tijdsgeest. Maar er is ook een duurzamere variant van dit trendonderzoek, namelijk welke woorden populair zijn om te gebruiken in een domeinnaam. Onlangs analyseerden we welke woorden aan populariteit wonnen in het afgelopen jaar en welke conclusies we hieraan kunnen verbinden.

Populair in 2021

Om een goede analyse te kunnen doen, zijn de woorden in nieuw geregistreerde domeinnamen in 2021 vergeleken met hoe vaak dezelfde woorden gebruikt werden in al bestaande domeinnamen. Woorden die altijd al populair waren, konden op die manier uit de lijst worden gefilterd zodat alleen de woorden overbleven die in 2021 het sterkst op kwamen zetten. Dit levert de volgende top 10 op:

Huizenmarketing

De populariteit van de woorden ‘straat’ (plek 1) en ‘laan’ (plek 6) heeft alles te maken met de marketing van huizen die te koop staan. Het wordt namelijk steeds gebruikelijker om een website aan te maken voor de verkoop van een woning, met name in het hogere segment. De domeinnaam van deze website is logischerwijs vaak het adres van de woning.

Tech-trends

Ook de populariteit van cryptocurrency komt naar voren uit deze top 10, met ‘crypto’ op een vierde plek. En de aandacht voor de metaverse uit zich in de tweede plek voor ‘meta’ en een negende plaats voor ‘verse’. En niet in deze top 10 te vinden, maar wat wel bij een analyse per maand naar boven kwam: de populariteit van ‘club’ in februari, maart en april. Dat had weer alles te maken met de kortstondige populariteit van de audio-app Clubhouse (ken je die nog?).

Corona

Dat de coronapandemie nog in volle gang was in 2021, blijkt wel uit de populariteit van de woorden ‘test’ (plek 3) en ‘pcr’ (plek 8). Sterker nog, maar liefst 76% van de domeinnamen met het woord ‘pcr’ werd in 2021 voor het eerst geregistreerd. Dit is zelfs het grootste aandeel van alle woorden uit de top 10.

Over corona gesproken, een nadere analyse van de snelheid waarmee domeinnamen werden geregistreerd die verband hielden met de pandemie laat zien dat je er snel bij moet zijn. De volgende figuur toont de toename van het aantal registraties na de verschillende coronapersconferenties:

Nu was de coronapandemie in vele opzichten een uitzonderlijke situatie, en deels zal hetzelfde gelden voor de hoeveelheid registraties die het teweeg wist te brengen. Maar het laat wel zien dat het belangrijk is dat áls je wilt inspringen op een bepaalde (maatschappelijke) ontwikkeling of gebeurtenis, snelheid geboden is. Je wilt natuurlijk niet dat iemand anders er al met jouw briljant bedachte domeinnaam vandoor is.

 

Niet aarzelen (en denk aan de context)

Welke conclusies kan een marketeer nou trekken op basis van deze bevindingen? De eerste gaf ik al in de alinea hierboven: talm niet! Net zoals je een goed idee zo snel mogelijk vastlegt, geldt hetzelfde voor een domeinnaam.

Als tweede blijkt dat je domeinnaam niet alleen een rol speelt in de vindbaarheid van je website, maar ook bij het voldoen aan verwachtingen van bezoekers. Een analyse van de inhoud van .nl-websites die we uitvoerden met betrekking tot het woord ‘corona’ onderschrijft dit. Waar in 2018 dit woord vooral in de context van ‘desperados’, ‘birra’ en ‘cerveza’ werd gebruikt, zien we dat dit beeld in 2021 radicaal is veranderd naar een context van woorden als ‘covid’, ‘coronavirus’ en ‘coronamaatregelen’.

Content is wellicht king, context is een goede raadsheer in dit geval. Gebruik je meta in je domeinnaam, dan verwachten bezoekers dat het verband houdt met de metaverse, Maar andersom geldt dit net zo goed: doet jouw bedrijf iets met de metaverse, dan is het verstandig meta te gebruiken in de domeinnaam.

Wil je meer willen lezen over de analyse die we deden naar .nl-domeinnamen (en andere ontwikkelingen die we zien in de .nl-data), daar is een rapport over verschenen.

 

Michiel Henneke
Marketingmanager bij SIDN

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!