treatz start iBeacon-pilot in Amsterdam

9 juli 2014, 09:30

Bij 17 deelnemende winkeliers worden iBeacons geplaatst die door de app worden gebruikt

De Nederlandse app treatz start deze week met een iBeacon-pilot in het centrum van Amsterdam. Winkels hebben langs een uitgestippelde shoproute iBeacons geplaatst waarmee de treatz-app exclusieve kortingen geeft wanneer de klant in de buurt is. Met deze pilot wordt getest hoe effectief iBeacon-marketing is bij de Nederlandse consument.

Persoonlijke aanbiedingen

Via de treatz-app kan de klant een winkel naar eigen keuze volgen voor het ontvangen van gepersonaliseerde productinformatie of vouchers. De notificaties worden automatisch binnen een straal van ongeveer 50 meter naar de klant verstuurd. De treatz-app probeert de berichten zoveel mogelijk relevant te maken voor de klant op basis van de voorkeuren en intersse. Daarnaast kan de klant kan ook punten sparen door in te checken bij de aangesloten winkels.

Er zijn momenteel 17 onafhankelijke winkeliers die meedoen aan de treatz-pilot. De 'shoproute' strekt zich iets meer dan 3 kilometer uit vanaf de Haarlemmerstraat door de Nieuwendijk, Kalverstraat naar de Utrechtsestraat. Langs deze route worden in totaal 21 iBeacons geplaatst.

Relevante verrassingen

Naast proximity marketing voor winkeliers is het met treatz ook mogelijk voor consumenten om elkaar verassingen te sturen. Dit kunnen foto's of een persoonlijke boodschap zijn, maar bijvoorbeeld ook vouchers die ze van een winkel hebben ontvangen. Deze interactie kan locatie- en tijdgebonden zijn, waardoor iemand verrast kan worden wanneer ze zich bevinden op een specifieke plek of op een exacte tijd.

Recentelijk onderzoek van inMarket heeft aangetoond dat de consument 19x meer interactie heeft met een product dat via iBeacon wordt geadverteerd. De pushberichten via treatz kunnen dus voor winkeliers het verschil maken tussen een klant die langsloopt of een klant die toch even binnen komt kijken. Daarvoor is het voor winkeliers wel van belang om zo relevant mogelijke berichten te sturen. Met deze zogeheten 'good push'-berichten wordt het beste resultaat bereikt.

Beperkt inzicht in klantgedrag

treatz wil met de iBeacon-informatie ook klantgedrag meten. Dit is wellicht iets te ambitieus voor deze pilot. Met iBeacons die reageren op 50 meter afstand kan nauwelijks fijnmazige data worden verzameld over klantgedrag. Daarnaast is 21 beacons voor 17 winkels te weinig om klantgedrag goed inzichtelijk te maken of voor bijvoorbeeld specifieke productgroepen het klantgedrag – zoals wachttijd, etc. – te meten. treatz heeft wel aangegeven de resultaten terug te koppelen, dus: wordt vervolgd.

Remco Bron
Founder bij inBeacon

Remco is internet ondernemer, spreker en co-founder van inBeacon. Hij werkt voor klanten als KPN, ANWB, NOS, Vodafone, Sony, Leaseplan, Reed Business, Ministerie van Defensie, Oplaadpalen.nl en Rabobank. Zijn persoonlijke website is remcobron.com en hij blogt over iBeacon marketing op iBeacon-retail.nl

Categorie
Tags

1 Reactie

    Ate

    Jammer dat je ons Lightcurb verhaal niet meegenomen hebt in je verhaal. Wij hebben je dit toch weken geleden al verstuurd. Vrijdag 18 juli zijn wij volledig live en zijn het niveau Pilot al ver voorbij. Misscchien toch even naar Sneek komen op 18 juli en de Lightcurb app downloaden in de AppStore of Google Play.

    Succes met Treatz


    9 juli 2014 om 17:28

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief