Travelsite eerder gebruikt voor informatie dan om te boeken?

Travelsite eerder gebruikt voor informatie dan om te boeken?

Consumenten zoeken en boeken nog steeds graag hun reis via het internet. Maar: mensen zoeken steeds meer alleen informatie op travelsites en boeken uiteindelijk steeds minder. Dat blijkt uit een rapport van TNS en The Conference Board. 10.000 huishoudens werden ondervraagd: ‘Who’s doing what on the internet?’

Voor online boekers geldt volgens de onderzoekers nog steeds dezelfde motivatie: het is snel, handig en de ‘instant availability’ die het net biedt is een grote aanjager voor online boeken.

Uit het onderzoek blijkt verder dat het aantal consumenten dat van plan is om travelsites de komende maanden te gebruiken om informatie te zoeken groter is dan het aantal consumenten dat van plan is om te boeken via internet. Vooral over overnachtingen wordt veelvuldig informatie verzameld. Overnachtingen worden vaak bekeken en vergeleken, maar uiteindelijk niet snel online geboekt. Anders is dat voor vliegreizen, die wel vaak online geboekt worden.

Het lijkt er dus op, als we dit onderzoek moeten geloven, dat travelsites steeds meer een informatieplek aan het worden zijn om je als consument te oriënteren. Vluchten worden geboekt, dat wel. Maar overnachtingen dus niet. In het onderzoek staat niet beschreven hoe het dan zit met die overnachtingen: waar boeken mensen die? Gaan ze daarvoor wel naar een reisbureau?


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 8 reacties op dit artikel

  • Een aantal grafieken uit dit onderzoek zijn te vinden op eMarketer:





    geplaatst op
  • Beste Matthijs,
    Het online boeken van overnachtingen wordt zeer waarschijnlijk rechtstreeks gedaan. Steeds meer hotels hebben hun eigen site met aanbiedingen. Men informeert op de travelsites naar de kwaliteit van de hotels en als de informatie postitief is, surft men naar de website van het hotel en boekt zelf de overnachting. Reden voor de travelsites om zich niet alleen op prijs te positioneren, maar meer service te beiden en klanten aan zich te binden.

    geplaatst op
  • @Remas: dank voor je opmerking, dat zet een en ander in een helder perspectief!

    geplaatst op
  • De belangrijkste reden is volgens mij gebrek aan flexibiliteit bij de travel-websites en de onpersoonlijke benadering. Bovendien valt er bij de travel-website niet dealen en krijgen steeds meer mensen het idee dat er (te)veel geld bij de intermediars blijft hangen zonder dat hier enige toegevoegde waarde tegenover staat. Ik zou ieder hotel adviseren om een call-me-now button prominent op de eigen site te plaatsen en de telefonistes een extra verkooptraining te geven. Behalve de kamer (die op het moment dat de klant gebeld wordt eigenlijk al verkocht is) kan er immers nog veel meer verkocht worden. Cross-selling heet dat gelof ik in vak-jargon (ben geen marketeer)

    geplaatst op
  • @niek. Upsellers noemen wij dat :)
    verder zie ik die tendens ook wel. Ben zelf weer net bezig geweest mijn vakantie te plannen en heb de meeste sites toch gebruikt voor de informatie. Overigens is er net besloten om met de auto en tent te gaan en dus is er niks geboekt, behalve dan de ferry naar Corsica :)

    geplaatst op
  • Wij beheren meerdere travelsites. Wat ons opvalt is dat vrouwelijke bezoekers veel waardevoller zijn voor bijv een vakantie inpaklijst ze vullen de gegevens correct in en geven daarnaast waardevolle tips. Vrouwelijke bezoekers nemen actief deel aan de vakantie community. Uit ons onderzoek is gebleken dat deze groep een reis gevoel wil krijgen over vakantie en zijn informatie aan het vergaren. Het online afsluiten van een reis geniet niet hun voorkeur vanwege de statische informatie en de beperkte beleving die ze bij de 2 afbeeldingen en de sumiere tekst van de bestemming krijgen. Een complete beschrijving van het land wat zich op meerdere aspecten richt trekt nodigt wel uit om daarna te boeken. voorbeeld: vakantie reis gids zolang de bezoekers zelf maar een organisatie kunnen uitkiezen en geen overkill aan aanbiedingen krijgen.

    geplaatst op
  • Misschien dat we er nu zo lang achter komen dat vooral een vakantiereis emotie is en dat potentiële reizigers hun emotie persoonlijk willen toetsen. Die persoon is iemand die ze vertrouwen, die kennis van zaken heeft en op wie ze kunnen terugvallen als er onverwachte zaken voorvallen (zowel in de voorbereiding als tijdens de uitvoering van hun reis. Reizen boeken en adviseren zal altijd peoples business blijven. Diegenen die daar geen behoefte aan hebben, hadden deze ook al niet in het pré-internet-tijdperk.

    geplaatst op
  • Wat mij altijd opvalt, is dat veel reisaanbieders hoge CPM's over hebben om op reizensites te staan. Okay, de link is begrijpelijk, maar dan sta je dus wel tussen 80 andere reisaanbieders. Daarnaast bewijst dit onderzoek maar weer eens dat bezoekers niet per definitie een directe koop(boek)intentie hebben. Ik denk dan: koop lekker low CPM Run of Network in, en beplak alle bomen in de hele stad met posters, voor hetzelfde geld als één dure poster op het reisbureau.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.