Je bekijkt een artikel van BBP Media
partner

Traffic Today en Sans Online: e-commerce pioniers van nu #spon

14 mei 2021, 08:59

Vraag je je af welke grote kledingwinkel het langst actief is met een webshop, dan is er één die er met kop en schouders bovenuit steekt. Sans Online, dat gesitueerd is in het Twentse Rijssen, ging in 2008 al het web op waarbij familieman Tom Sans de leiding op zich nam. Een pionierende rol waarin Sans zelf de wetten van het web diende te leren kennen.

13 jaar na dato is Sans Online uitgegroeid tot een toonaangevende speler in de e-commerce wereld, die mede dankzij digital marketing agency Traffic Today maar door blijft groeien qua naamsbekendheid, organische posities en bestellingen. Een inkijkje.

Familiebedrijf

Door de coronamaatregelen zijn alle zaken gesloten en dat geldt tevens voor de 2 fysieke kledingwinkels van Sans in het hart van Rijssen, waar het allemaal startte voor het bedrijf. “Mijn vader (Herman, red.) is in 1987 begonnen met een kleine winkel van 150 vierkante meter”, begint Tom Sans zijn verhaal vanuit de kantine in het nabijgelegen distributiecentrum.

“Mijn broer Nick (die de winkels Sans en Sans Outlet runt in Rijssen, red.) en ik waren toen 5 en 7. Als jong jochie hielp ik al mee met het inboeken van kleding en m’n moeder ondersteunde mijn vader in zijn werkzaamheden.” In 1992 werd het bedrijf steeds groter en ging het samenwerken met franchisenemers die winkels begonnen in plaatsen als Nijverdal en Borne.

“We wilden ervoor zorgen dat mensen gerichter binnenkwamen op een bepaald zoekwoord”

De stap naar het web

In de tijd dat Sans nog rondhuppelde in de winkel, had hij totaal niet de intentie om het over te nemen van zijn ouders. Maar dat toekomstperspectief veranderde ineens in 2006. “Ik had enkele jaren een franchisewinkel van L’Esprit gerund en die kregen een webshop, waardoor ik minder bezoekers in mijn winkel kreeg. In dat jaar vroegen mijn ouders aan mijn broer (die net klaar was met de opleiding, red.) en mij of we een plan konden maken voor een overname”, blikt Sans terug. “Met een paar vrienden zijn we toen Sans Online begonnen. Je kon toen echt nog URL’s kopen van zoektermen die gewild waren. Toen stonden we zo bovenin in Google.”

Traffic Today

Eerst runde de Twentenaar Sans Online vanaf zijn mobiel, toen de orders nog niet zo rijkelijk binnenstroomden als vandaag de dag. Al gauw haakte de vrouw van Tom’s broer aan om foto’s, orders en klantvragen op orde te maken.

Ondanks dat het Sans Online voor de wind ging, wilde Sans zijn bedrijf naar het volgende plan tillen. Hiervoor kwam hij in contact met Steven Lubbers, directeur van Traffic Today. “Hij kwam direct met een paar eyeopeners die wij over het hoofd hadden gezien. Die energie paste mij wel”, vertelt Sans. “Traffic Today gaat uit van eigen kracht en Steven zei: als je het niet wat vindt, dan stop je ermee. Dat was ik niet gewend van een online marketingbureau, want veel agencies zijn op voorhand erg claimerig.”

“Traffic Today kwam direct met een paar eyeopeners die wij over het hoofd hadden gezien”

Senior Online Marketeer Dominique Bouwmeester kreeg de leiding over het project en ging direct aan de slag met de quick wins. “Qua SEO en content was er nog wel wat terreinwinst te behalen. We voorzagen categorieën van teksten en we wilden ervoor zorgen dat mensen gerichter binnenkwamen op een bepaald zoekwoord. Door te focussen op merken en productgroepen waar het assortiment goed op aansluit, halen we het beste uit de campagne. Daarnaast wordt er wekelijks een scan gedraaid om te kijken of er een update nodig is, aangezien de website constant wordt aangepast.”

Sans vult aan. “We willen echt een merken webshop zijn voor de 35+’er. Hierbij zien we de grote spelers niet als concurrenten.” Bouwmeester haakt in. “Voor de bedrijfsvoering is het geen concurrentie, maar op het gebied van SEO wel. Vaak wordt er gezegd dat je de grote partijen niet voorbij kunt, maar door onze aanpak doen we zeker niet onder voor partijen als Zalando.” Sans knikt tevreden. “Als ik Dominique aan de lijn heb, dan heb ik het idee dat ik iemand hebt die me snapt. Zij gaan verder waar wij gebleven zijn. Die sparmomenten bevestigen het gevoel dat je op het goede pad zit en dat voegt echt wat toe”, besluit Sans.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Traffic Today

BBP Media is een onafhankelijk B2B-mediabedrijf, dat al meer dan tien jaar is gespecialiseerd in het bieden van relevante vakinformatie. Via crossmediale platforms richt BBP Media zich op ondernemers en professionals in de Nederlandse marketingsector, de e-commerce sector en de customer service branche. Daarnaast is BBP Media internationaal actief als informatieleverancier in de e-commerce markt. Inmiddels heeft de organisatie met de Global E-commerce Summit in Barcelona en de website E-commercefacts.com een aanzienlijke internationale positie opgebouwd. Voor vergaring en ontsluiting van de vakinformatie werkt BBP Media nauw samen met branchepartijen zoals verenigingen en associaties. Tot het portfolio van BBP Media behoren onder meer MarketingTribune, Shopper Marketing Update, Twinkle en CustomerFirst.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!