Traffic gedaald! Wat nu?

12 april 2018, 06:00

Je bent lekker aan het optimaliseren en je hebt echt het idee dat je online onderneming aan het groeien is. De autoriteit van je website neemt toe, de bezoekersaantallen groeien en ook de aanvragen lopen door. Maar opeens wordt het rustig. De aanvragen vallen een beetje stil. Je houdt Google Analytics goed in de gaten en je ziet opeens een probleem: het dagelijks aantal bezoekers daalt van ruim honderd per dag naar negentig, en zo neemt het in de loop van de weken langzaam af naar nog maar veertig bezoekers per dag. En nu?

Daalt mijn traffic wel echt?

Voordat je alarm slaat, is het eerst zaak om vast te stellen of er wel echt een probleem is.

Zit er een fout in de data?

Het kan goed dat je helemaal niet zo slecht bezig bent. Tools als Google Analytics blijven namelijk tools, die ook incorrecte data kunnen weergeven. Deze dataproblemen kunnen je in eerste instantie flink in de stress laten schieten, terwijl er misschien helemaal niets aan de hand is. Kijk goed naar andere statistieken, bijvoorbeeld naar de posities van je belangrijkste zoekwoorden naar het aantal bestellingen. Wanneer deze vrijwel hetzelfde blijven, is er blijkbaar iets mis met de data. De boel opnieuw instellen is dan vaak de beste oplossing.

Is het gewoon fluctuatie?

Soms is er wel degelijk een daling in traffic, maar is dit een hele normale daling, die altijd voorkomt. Denk bijvoorbeeld aan pretparken, die in de winter logischerwijs minder traffic hebben dan in de zomer, of een webshop voor winterkleding, waar het precies andersom is. Dit zijn extreme voorbeelden, maar om te achterhalen of de daling slechts tijdelijk van aard is, kun je de data van de afgelopen twaalf maanden (of beter nog, 24 maanden) er bij pakken, zodat je trends beter in kaart kunt brengen. Het aantal bezoekers kan namelijk flink fluctueren, zoals in de afbeelding hieronder te zien is.

Het probleem achterhalen

Is het geen tijdelijke daling en ligt het niet aan foute data, dan is er misschien echt wat aan de hand. ‘Gelukkig’ hebben wij in de loop der jaren genoeg dalingen in traffic meegemaakt. Het is niet leuk, en soms krijg je een hoop boze telefoontjes van klanten, maar hierdoor hebben we wel geleerd waar we moeten kijken om het probleem te achterhalen.

Algoritme-update

Vooral vroeger, toen Google eens in de zoveel tijd een grote update uitvoerde, in plaats van constante veranderingen, was de kans groot dat de daling in traffic lag aan een algoritme-update. Soms halveerde traffic-aantallen overnight en was je ineens de klos. Dit is tegenwoordig gelukkig minder het geval, maar toch is het goed om voor de zekerheid te checken of er geen algoritme-update is geweest. Websites als Marketingfacts, Search Engine Land en Moz zijn goede plekken om in de gaten te houden: hier zal genoeg over een eventuele update geschreven worden.

Heb ik een penalty gehad?

Het kan voorkomen dat je het te bont hebt gemaakt bij Google. In sommige gevallen zullen ze je dan een penalty geven en dit zorgt voor een daling in traffic. Search Engine Journal helpt je te achterhalen waar je deze penalty aan te danken hebt.

Segmenteren

Wanneer je ineens ziet dat je website slechter presteert dan voorheen, heb je de neiging om de boel compleet om te gaan gooien. Doe dit niet! Een daling in traffic heeft lang niet altijd te maken met de gehele website. Wanneer je gaat segmenteren, kom je er vaak achter dat de daling voornamelijk in een specifiek gedeelte van de website zit. Zo kan het bijvoorbeeld voorkomen dat Google de homepage, waar je voorheen het grootste gedeelte van de bezoekers mee aantrok, links laat liggen en meer waardering geeft aan subpagina’s. Dit herindexeringsproces – leuk woord voor galgje ook – duurt vaak een paar weken, maar daarna trekt de website vanzelf weer aan.

“Een daling in traffic heeft lang niet altijd te maken met de gehele website”

Ook kan het zijn dat alleen het aantal mobiele bezoekers is gedaald. In dit geval hoef je niet de hele boel op de schop te gooien, maar kun je de mobiele optimalisatie nog eens goed onder de loep nemen.

Zijn er grote wijzigingen aan mijn website aangebracht?

Het is niet altijd leuk om te erkennen, maar soms ben je toch zelf de oorzaak van het probleem. Je hebt een grote wijziging aangebracht, die in eerste instantie juist goed leek, maar Google denkt hier anders over:

  • On-page: denk bijvoorbeeld aan een flinke on-page wijziging. Je hebt je websitestructuur omgegooid, nieuwe content voor de homepagina geschreven of alle titeltags aangepast. Dit is niet altijd hoe Google het wil zien.
  • Autoriteit: ‘linkbuilding is niet meer zo belangrijk als voorheen.’ Dit is nogal een statement. Het is dan ook niet helemaal waar. Eén slechte link zal je geen penalty zal kosten, net zoals dat één goede link je geen topposities op gaat leveren. Google kijkt meer naar het grote geheel, in plaats van naar losse links. Toch kan een flinke wijziging in je linkprofiel zorgen voor diverse problemen. Google pleit voor een natuurlijk opgebouwd linkprofiel. Het kan dan ook geen kwaad als je er ineens een hoop links bij krijgt, maar wanneer de groei hierna ineens stokt, zal het veel minder waarde hechten aan de links dan wanneer deze er op ‘natuurlijke’ wijze bij komen. Ditzelfde geldt voor het verliezen van veel backlinks. Je zal in dit geval niet dalen in de Google ranking omdat je minder ‘linkjuice’ krijgt, maar meer omdat een flinke daling in het aantal verwijzingen een indicatie is dat je website onbetrouwbaar is. Je doet er dan ook goed aan om in kaart te brengen welke links je verloren bent, zodat je partijen opnieuw kunt benaderen.

Nieuwe concurrenten?

Soms zijn er nieuwe spelers in de markt, die langzaam maar zeker jouw plek over aan het nemen zijn. Op een belangrijk zoekwoord van plek één naar plek twee zakken, kan zo een paar honderd bezoekers per maand schelen.

Heb je nieuwe concurrenten? Zie dit dan niet als een probleem, maar als een mogelijkheid. Het biedt je de mogelijkheid om een beetje af te kijken, om zo de beste tactieken en technieken in je voordeel te gebruiken.

Conclusie

Al met al kan je traffic om meerdere redenen zijn gedaald. Dit is vervelend, maar het hoeft niet altijd problematisch te zijn. Is het een aanhoudend probleem, dan heb je in ieder geval genoeg handvatten om de problemen op te sporen en passende wijzigingen aan te brengen. Heb ik nog een veelvoorkomende aanleiding gemist, help een ander dan en laat het hieronder weten!

Pim Broekstra
SEO Specialist bij SAM Online Marketing

Fervent 'SEO-er' sinds 2014. De fijne kneepjes van het vak geleerd bij SAM Online Marketing en sinds 2022 werkzaam als als SEO specialist bij online uitgever V2C2, bekend van onder andere VakantieDealz, BlackFridayDealz enStudentenWegwijzer. Altijd al een fascinatie gehad voor copywriting en de psychologie achter marketing.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Rick van Geel

    Hi Pim,

    Ik heb niet zo zeer een aanvulling, maar nog wel een (nuttige) toevoeging: het gebruik van annotaties in Google Analytics. Dan weet je een jaar later tenminste ook nog wanneer er een grote Google update was, je website down was en waar een bepaalde daling (of stijging) door werd veroorzaakt. Wat dat laatste betreft: een (fysieke) mailing, goedlopend Facebook-bericht, radio/tv/online campagne, etc. kan omgekeerd ook voor een piek en – waarschijnlijk ook ooit – weer een daling zorgen. Het markeren van dat soort momenten – positief of negatief – scheelt een hoop uitzoekwerk.


    12 april 2018 om 12:11
    Rick van Geel

    Hi Pim,

    Ik heb niet zo zeer iets gemist, maar nog wel een (nuttige) toevoeging: het gebruik van annotaties in Google Analytics. Dan weet je een jaar later tenminste ook nog wanneer er een grote Google update was, je website down was en waar een bepaalde daling (of stijging) door werd veroorzaakt. Wat dat laatste betreft: een (fysieke) mailing, goedlopend Facebook-bericht, radio/tv/online campagne, etc. kan omgekeerd ook voor een piek en – waarschijnlijk ook ooit – weer een daling zorgen. Het markeren van dat soort momenten – positief of negatief – scheelt een hoop uitzoekwerk.


    12 april 2018 om 12:13
    Pim Broekstra

    Hoi Rick,

    Absoluut. Zeer goede toevoeging! Bovendien kun je ook onderscheid maken tussen de verschillende vormen van verkeer, zoals organic, social, referral, direct en overig traffic. Wanneer je deze statistieken over een langere periode naast elkaar legt, met de achtergrondkennis over die betreffende periode, word je ook al een hoop wijzer over de achtergrond van de daling.

    Thanks!


    12 april 2018 om 12:43
    Erwin_Otten

    Wat ook een zwaar wegende factor is, is de diversiteit aan content op je pagina’s. Wellicht gaat dit gepaard met de problemen die jij hier schetst, Pim. Vroeger kon je het nog best goed doen met een uitgebreide (tekst)pagina. Inmiddels boei je niet meer als je jouw pagina’s niet verrijkt met video, fotomateriaal, opsommingen, comments (indien mogelijk), structured data, een contactformulier etc. Bezoekers zijn weer snel weg -> Google vind je pagina niet zo belangrijk meer -> concurrenten doen het beter.


    26 april 2018 om 10:00
    Pim Broekstra

    Hoi Erwin,

    Excuses voor de late reactie. Ik heb helemaal over de melding heen gelezen.

    Maar je hebt inderdaad gelijk over dat punt. De manieren waarop Google jouw website beoordeelt, liggen inderdaad heel anders dan pakweg een jaar geleden. Zo ook over een jaar. Wanneer je jouw website actief optimaliseert, is het dan ook zeker aan te raden om op de hoogte te blijven van updates, algoritmeveranderingen en andere wijzigingen vanuit Google, ook al zijn deze natuurlijk niet altijd bij te houden.


    4 mei 2018 om 12:37

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!