Een onderzoek van de universiteit van Texas in samenwerking met Chitika stelt dat de 50.000 best bezochte weblogs samen een advertentieopbrengst genereren van meer den 500 miljoen dollar. Het hele rapport is hier te lezen (in pdf). Via: Searchengineblog en hier in het Duits, ook op Enthousiasmeren.
Michael Arrington van Techcrunch is niet helemaal overtuigd van de geldigheid van het onderzoek:
‘The data behind the study is rather thin - they are looking at the Chitika blog advertising network, which includes 12,000 blogs, and estimating that most blogs would have three distinct revenue sources.’
De weblogs worden gerankt op basis van de inbound links van weblogzoekmachine Technorati. De 20/80 regel (het Paretoprincipe) lijkt hier te gelden: 80 procent van de advertentieopbrengsten gaat naar 20 procent van de weblogs. De onderzoekers zeggen daarover:
‘Upon closer observation, it was found that model tends to overestimate the revenue at less popular blogs, but underestimates it at more popular ones.’
Kortom: de ranking van een weblog is in zeer sterke mate bepalend voor de advertentie-inkomsten. Nog meer dan de 20/80 regel doet vermoeden. De onderzoekers geven als analyse: ‘One reason for this may be the social value of advertising in a blog. If online advertising is like advertising in a mall, advertising in the blogosphere is like advertising in a country club.’
De top 1 procent kreeg 20 procent van de totale opbrengsten
De top 5 procent kreeg 50 procent van de totale opbrengsten
De top 10 procent kreeg 80 procent van de totale opbrengsten
De top 15 procent kreeg 90 procent van de totale opbrengsten
De onderzoekers concluderen: ‘We speculate that Blogging is a generation ahead of the internet in terms of networking effects…advertisers need to consider the importance of the blog….’