Morgenavond blikt VEA E-COM terug op 2005. Wat waren de hoogte en dieptepunten op het gebied van interactieve marketing. Welke belofte werd waarheid en welke stelde teleur? Welke campagnes zijn maatgevend en welke ver onder het maaiveld?
Ik weet niet hoe het persbericht naar buiten is gebracht maar met stomme verbazing las ik vandaag de koppen bij websites als Emerce, PCM en Zibb.nl. Uit een peiling onder vertegenwoordigers van communicatie- en marketingbureaus zou Eccky de grootste marketingflop zijn van 2005.
Pardon? Hoe kun je een produkt dat pas in oktober 2005 is geintroduceerd nu al beoordelen als marketingflop van het jaar? Bovendien, waarom kunnen wij niet eens gewoon trots zijn op een product van eigen bodem en komen met opbouwende kritiek?
Ik was overigens zelf ??n van de mensen die is gevraagd om zijn mening te geven over produkten en diensten als Blogging, Bluecasting, Buzzing, Chatbot, Clickfraude, Cross-media, Eccky, Feedo, Gamevertising, Greasemonkey, Groups, Habbo, Interactive tv concepts, Longtail, Mapping, TomTom, Messenger, Narrowcasting, Pimp MY?, Podcast, RFID, RSS, Seeding, Skype, Social networking, Speeddating, Squidoo, Swarming, Tagging, Technorati, Tivo, Triple play, User initiated contact, Viral marketing, Vlogging, Vodcast 2.0, Wikiweb, Wireless en iDeal.
Voor mij was het te vroeg om een oordeel te geven over Eccky, wel heb ik een aantal andere tops en flops gekozen.
Update
Ik heb inmiddels begrepen dat er nog helemaal geen persbericht naar buiten is gebracht met conclusies/resultaten maar dat de media zelf een aantal conclusies heeft getrokken op basis van een paar voorbeelden die zijn genoemd. Vandaag dus de definitieve uitslag!
Top 2005
Blogging
Blogging is in 2005 definitief doorgebroken bij het grote publiek. Een hype dat zeker, maar wel een hype die zal overgaan in een blijvende aanwezigheid. Niet in zijn huidige vorm, het zal verder evalueren tot een volwaardig online communicatie-instrument voor consumenten, bedrijven en overheden.
Messenger
Messenger is al langer populair en heeft in 2005 door de opkomst van o.a. chatbots en audio- en videomogelijkheden, een nieuwe dimensie gekregen. Niet meer alleen voor jongeren, maar nu ook voor volwassen (zowel prive als zakelijk).
Habbo
De opkomst van massive multiplayer online games (MMOG’s) is indrukwekkend. Niet alleen Habbo Hotel maar ook MMOG’s als World of Warcraft, Second Life, Eccky en Neopets staan volop in de belangstelling bij jongeren.
Flop 2005
Swarming
Swarming bestaat al enkele jaren maar heeft vooralsnog niet gebracht wat er van werd verwacht. Wellicht dat door het succes van weblogs swarming een nieuwe impuls krijgt.
Wiki
Nog een die al jaren als veelbelovend instrument wordt gezien maar die bij het grote publiek niet wil doorbreken. Te complex en te weinig interactief. Eigenlijk is er maar ??n succesvoorbeeld te noemen en dat is de Wikipedia.
Bluecasting
Alle nieuwe advertentiemethoden die zijn gebaseerd op push zijn wat mij betreft bij voorbaat gedoemd om te mislukken. Dit geldt voor bluecasting maar ook voor bijv. mobile marketing. Prima instrumenten voor servicedoeleinden maar niet om te adverteren.
Ik heb begrepen dat MSN-messenger is gekozen als marketingtopper van 2005 en daar kan ik volledig achter staan. Voor wat betreft de flop van 2005 heb ik duidelijk een andere mening. Ben overigens benieuwd wat jullie als top of flop zouden kiezen uit bovenstaande lijst.