Top-25 merken op internet

10 januari 2006, 14:30

Top-10 merken op internet (dec 2004 t/m nov 2005) bedragen x 1.000 euro

Traditioneel komt MarketingTribune ieder jaar met de top-100 adverteerders (gebaseerd op mediabestedingen zoals geregistreerd door Nielsen Media Research; voorheen BBC De Media en Reclame Bank). Over de periode december 2004 tot en met november 2005 is Unilever met 222 miljoen euro (over alle media) veruit de grootste adverteerder in Nederland. Unilever wordt daarbij gevolgd door KPN, RVD, Ahold en L’Oreal.

Als we kijken naar de top-25 adverteerders op internet dan is DSB de grootste met 5 miljoen euro (alleen op internet). DSB wordt gevolgd door KPN, GSMWeb, Microsoft en Dell. Let wel het gaat daarbij om bruto mediabestedingen. Veel adverteerders adverteren op eigen websites of weten flinke kortingen te bedingen bij exploitanten zodat het netto bedrag wel eens veel lager zou kunnen liggen.

Voor een aantal adverteerders in deze lijst vermeldt MarketingTribune ook de totale bestedingen zodat we een indicatie krijgen over het aandeel internet in de mediamix. Voor de top-25 adverteerders op internet kunnen we stellen dat inmiddels tussen de 5 en 15% van het mediabudget naar online gaat.

Als we naar de top-25 adverteerders kijken dan valt vooral het grote verschil op tussen Unilever en de overige adverteerders op. Internet heeft voor deze adverteerders slechts een beperkt aandeel in de mediamix waarbij voor sommige adverteerders zelfs helemaal niets is geregistreerd. Zo verbaasd het me dat Procter & Gamble in Nederland helemaal niets zou doen aan online adverteren. Is dit werkelijk zo of zou dit een manco zijn in de registratie van Nielsen Media Research?

Het is in ieder geval duidelijk dat vooral adverteerders in finance en telecom hun budgetten aan het verschuiven zijn van traditionele media naar internet. Ook de porno-industrie is met Midhold inmiddels in de top-25 van merken op internet beland. Midhold zou het afgelopen jaar maar liefst 865.000 euro (bruto) hebben besteed aan online advertising.

Top-25 merken op internet (dec 2004 t/m nov 2005) bedragen x 1.000 euro

Tabel 1

Top-25 merken op internet (dec 2004 t/m nov 2005) bedragen x 1.000 euro

Top-25 merken (dec 2004 t/m nov 2005) bedragen x 1.000 euro

Tabel 2

Top-25 merken (dec 2004 t/m nov 2005) bedragen x 1.000 euro

Bron:

MarketingTribune, 1 (2006), p.14-17.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

3 Reacties

    MikeM

    GSMWeb… are you kidding me?


    10 januari 2006 om 23:43
    Stephan Fellinger

    Grote afwezige in deze lijst is Heineken. Een merk dat enorm actief is op het gebied van interactiviteit. Het sterkt mij echter in mijn gedachte, dat het op Internet juist niet altijd gaat over wie de meeste zendtijd inkoopt via mediabestedingen. Heineken is immers het voorbeeld hoe je met “eigen” interactieve middelen, interactieve marketing kunt bedrijven. Vergelijk het met de manier waarop AH via het blad Allerhande haar eigen dominante medium heeft gecreeerd.


    11 januari 2006 om 14:52
    media

    Scherp opgemerkt, had daar nog niet eens bij stilgestaan. Als we het hebben over online dan is Heineken daarin zeker een van de meest opvallende merken. Heineken besteed blijkbaar liever haar geld aan concept en creatie ipv aan media. En geef ze eens ongelijk…


    11 januari 2006 om 15:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!