Top 20 sites van 2004

3 december 2004, 06:18

Voor het vijfde achtereenvolgende jaar heeft Multiscope haar ranglijst opgesteld van de best bezochte Nederlandse sites. Door het samen-voegen van de dochterpagina’s met het hoofddomein is dit jaar startpagina.nl de meestbezochte site van Nederland gevolgd door msn.nl en google.nl.

image

De toppers

Van de twintig sites zijn er drie nieuwkomers. De groei van Msn.com wordt vooral veroorzaakt door de messenger dienst. Bol stond vorig jaar nog net buiten de top 20. De site is vooral in het vierde kwartaal zeer populair. SchoolBANK is de derde nieuwkomer die een aanzienlijke groei heeft weten te bereiken. Het maandelijkse bereik lijkt zich in de afgelopen maanden te stabiliseren rond de 30%.

Naast de nieuwkomers weten de Postbank en ANWB hun positie duidelijk te verstevigen. Zij slagen er in 2004 blijkbaar in om een brede achterban te mobiliseren.

De verliezers

Lycos is dit jaar niet meer vertegenwoordigd in de top 20. Ook de Publieke Omroep is niet meer vertegenwoordigd. In tegenstelling tot commerci?le partijen zoals RTL, presenteert de publieke omroep programma’s en andere zaken steeds minder via ??n hoofddomein. Het bereik wordt daardoor verdeeld over meerdere domeinen. Een andere opvallende daler, die nog wel een top 20 positie weet te handhaven, is eBay. Het bedrijf is door de aankoop van Marktplaats wel met twee domeinen in de top 20 vertegenwoordigd.

Overige trends en conclusies

Trends die in 2003 gesignaleerd werden, blijken door te zetten. Functionele sites zijn nog steeds populair. Buiten de sites in de top 20 weten bijvoorbeeld Gouden Gids, Map24 en TV Gids Online een aanzienlijke groei te bereiken. Ook e-commerce sites mogen nog steeds rekenen op veel belangstelling. Niet alleen Bol, maar ook Dell, inkClub, Kruidvat en VistaPrint weten een sterke groei te realiseren. Binnen het segment ‘entertainment’ slagen vooral de ‘gaming sites’ er in om sterk te groeien. Voorbeelden hiervan zijn Zylom, FunnyGames en Puzzelsport.

Het feit dat op internet de concurrent slechts ??n muisklik verder is, zorgt in veel gevallen voor hyperconcurrentie. In veel segmenten resulteert dit vaak in ??n of twee duidelijke marktleiders en enkele ‘achtervolgers’. Kleinere sites hebben uiteindelijk binnen een segment nauwelijks bestaansrecht. Segmenten waarin deze hyperconcurrentie al tot uiting komt zijn ‘carri?re’, ‘dating’, ‘particuliere handelsplaatsen’, ‘occasions’ en ‘portalen’.

Voor 2005 verwacht Multiscope een groei van sites waar de koopkracht en macht van consumenten verenigd wordt. Het internet is bij uitstek een medium waar de consument de touwtjes in handen heeft. Voorbeelden zijn sites van (consumenten) belangenverenigingen, sites met productaanbiedingen en vergelijkingssites. Ook de trend van ‘social networking’ zal waarschijnlijk doorzetten.

Verantwoording ranglijst

Twee criteria zijn gebruikt om de volgorde van de ‘top 20 sites van 2004’ te bepalen. Allereerst is gekeken hoe vaak een betreffende site in de maanden december 2003 t/m november 2004 in de uitgebreide top 100 ranglijst van Multiscope vertegenwoordigd was. Sites die 12 keer in de uitgebreide ranglijst voorkomen, staan per definitie hoger in de ranking dan sites die maar 11 keer in de uitgebreide ranglijst voorkomen. Daarna is gesorteerd op het gemiddeld aantal unieke bezoekers per maand om de verdere ranking te bepalen. De ranglijst die op deze manier tot stand komt, bevat alle sites die tot de vaste waarden in de Multiscope Visiscan top 100 gerekend kunnen worden, gesorteerd naar unieke bezoekers. Sites die in de loop van het jaar zijn overgegaan naar een andere partij of een naamswijziging hebben doorgevoerd zijn met de nieuwe naam opgenomen.

Bron:

Persbericht Multiscope

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

3 Reacties

    Anders

    Ben ik toch erg benieuwd waar nu.nl in het lijste van Multiscope voorkomt. Ook voor Hazes/Van Gogh was die al mateloos populair, met bijna een half miljard pageviews in de afgelopen 7 maanden. Hoeveel unieke bezoekers dat is, is onbekend maar het blijft toch wel vreemd. Zet je de NS er naast, een bedrijf met 1 miljoen reizigers per dag, dan kan het haast niet anders of een derde tot de helft van die reizigers zit elke dag op de NS-site.

    Ik denk dat het komt doordat Multiscope alleen maar het thuisgebruik meet. Wat mensen op het werk bezoeken wordt door Multiscope in het geheel niet gemeten. Thuis kijkt men bv. de hele dag naar het journaal, netwerk, twee vandaag, nova etc. Op het werk surft men massaal naar nu.nl. Ik denk dat het verschil in thuisgebruik van internet en gebruik op het werk, ook op veel andere gebieden grote verschillen kent.

    Het onderzoek van Multiscope lijkt me dan ook niet echt representatief. Jammer (en verbazingwekkend, eigenlijk) dat de media het wel zo brengen.


    3 december 2004 om 11:02
    niels

    @ anders: goed gezien. ik zal dit zeker meenemen als ik hier een berichtje van ga maken voor in de komende ReclameWeek


    3 december 2004 om 11:16
    John Kivit

    Nu.nl staat op de 21e positie in onze jaarlijst. De minst dankbare plaats in een top 20 lijst. Vandaar deze ‘eervolle vermelding’ voor de insiders. Ten opzichte van vorig jaar groeit Nu.nl inderdaad.

    Of en welke sites nadeel / voordeel hebben van het feit dat wij voornamelijk thuisgebruik meten is moeilijk te beantwoorden. Voordeel van onze methode is in ieder geval dat er een uniforme methodiek wordt gebruikt voor ALLE sites in Nederland. Het panel is representatief naar geslacht, leeftijd en inkomen.


    3 december 2004 om 11:54

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!