De top 10 van excuses om niets met co-creatie te doen

18 november 2009, 07:15

{title}Co-creatie, user driven innovation, crowdsourcing en open innovatie: de termen vliegen je om de oren, maar wat moet je ermee? Dat het samenwerken met partnerbedrijven en betrekken van consumenten voor steeds meer organisaties van belang is staat vast. Er zijn inmiddels ook steeds meer organisaties in Nederland die co-creatie bij hun dienstinnovatie inzetten. Maar er zijn genoeg redenen te bedenken om juist niets met co-creatie te doen.

Francis Gouillart, oprichter van het Experience Co-Creation Partnership en auteur van meerdere co-creatie boeken, zette de top 10 van (onterechte) excuses om niets met co-creatie te doen op een rij.

De top 10 vrij vertaald naar het Nederlands.

1. We doen al genoeg met focusgroepen, gebruikerstesten en personalisatie. We zullen dus ooit ook wel iets met co-creatie hebben gedaan.

Het vragen van gebruikers naar wat ze willen, en dat jij vervolgens besluit wat wordt meegenomen in het product of de dienst is wat anders dan de gebruikers écht betrekken bij product- en dienstontwikkeling. Dit betekent dat ze echt aan het werk worden gezet, ze de beschikking krijgen over de juiste tools en zij ook kunnen besluiten welke ideeën en acties wordt opgepakt.

2. Onze bedrijfstak is te saai voor co-creatie

Er zijn zat voorbeelden te vinden van co-creatie toepassingen binnen postbedrijven, lokale banken, fabrikanten van papierpulp en nutsbedrijven. Nog steeds overtuigd dat je bedrijfstak te saai is? 😉

3. Consumenten willen eenvoudige en betaalbare producten en diensten, die kant en klaar voor gebruik zijn. Co-creatie maakt dit onnodig complex

Je hoeft niet áltijd en bij ieder product en dienst co-creatie in te zetten. Het mooie ervan is dat je het ook uit kunt zetten. Standaard producten zonder co-creatie of interactieve elementen kunnen nog steeds. Maar vraag je wel af hoe lang dit model nog houdbaar blijft.

4. Als consumenten de innovatieve ideeën bedenken, verdwijnt mijn rol. Mijn klanten betalen me toch voor mijn expertise!

Maak je niet zo druk, er is bij co-creatie (in ieder geval voorlopig) nog steeds een rol voor organisaties weggelegd. Je zult alleen keuzes moeten maken om in plaats van dingen in je eentje uit te voeren, veel meer de interactie met anderen mogelijk te maken. Naast je huidige expertise zul je dus moeten leren om anderen te betrekken, zodat je niet alleen expert bent maar hét platform op je gebied kunt vormen.

5. We zijn gericht op het opbouwen van wetenschappelijke kennis, co-creatie kan hierbij geen rol innemen

Dat je briljant in je lab bent, daar twijfelt niemand aan. Maar het zou mooi zijn als je klanten en consumenten betrekt bij wat je weet. Hoewel ze misschien niet per se het Ei van Columbus zullen ontdekken, kun je door klanten en gebruikers te betrekken wel veel meer van de toepassingsgebieden van je expertise leren en het eindresultaat van je onderzoek verbeteren door het beter aan te laten sluiten bij de behoeften van je opdrachtgever.

6. Het kost te veel geld en tijd om klanten bij de productontwikkeling te betrekken

Goedkoop is het inderdaad niet, vooral niet als je uitgerust bent voor het fabriceren van standaard producten. Maar in plaats van massaproductie wordt massa interactie en personalisatie steeds belangrijker. Als je dit op grote schaal kunt realiseren, zoals eBay bijvoorbeeld doet, dan heb je pas echt schaalvoordeel.

7. Niks wisdom of crowds. Uit blogs komt alleen rotzooi

Crowds zijn intelligent en dom tegelijkertijd. In die zin is het net als advertising: je weet vantevoren dat de helft van het budget verspild geld is, alleen niet welke helft. Maar bedenk vantevoren wat je wil bereiken, en maak je niet al te druk om het intelligentieniveau van de crowd. Er zullen waardevolle concepten ontstaan, en de mensen die je willen helpen om dit verder te ontwikkelen staan dan klaar. En daar gaat het om.

8. Als je met co-creatie aan de slag gaat, verlies je controle over je merk

Dit gebeurt sowieso, of je nu zelf een co-creatie platform opzet of dat het via kanalen als Youtube wordt verspreid. Zo tel je als groot Amerikaans bedrijf zonder een companynamesucks.com site niet meer mee. Maar realiseer je dat je merk al is gecocreëerd. Maar als je hier open mee omgaat, zullen je fans het positieve van het negatieve kunnen onderscheiden, en wordt je merk alleen maar meer waard.

9. Co-creatie is gericht op technologie en echt een ‘IT ding’.

Technologie is vaak nodig voor co-creatie, maar er zijn genoeg andere manieren om co-creatie te implementeren. Een whiteboard en post-its zijn al genoeg. Maar het elektronisch faciliteren van co-creatie is meestal wel waardevol om het betrekken van anderen te versnellen.

10. Je IPR kun je niet beschermen als je met co-creatie aan de slag gaat

Als je co-creëert, moet je dan per se het eigendom op ideeën delen zodat je zelf het idee niet commercieel kunt exploiteren? Het zit hem erin vantevoren de voorwaarden van het IP te vreeren. Sommige platforms zoals Innocentive en P&G’s Connect and Develop geven duidelijk aan dat ze willen betalen voor een opgelost probleem. Andere organisaties laten hun advocaten de commerciële regelingen co-creëren als onderdeel van het proces.

Wat mij betreft zijn er nog enkele aanvullingen.

– Onze interne organisatie is er niet klaar voor, en we weten niet goed hoe we the crowd moeten benaderen

Je bent niet de enige. Ook de internationale co-creatie voorlopers van nu zoals Dell en LEGO hebben door vallen en opstaan moeten leren hoe ze hun klanten en gebruikers kunnen betrekken bij hu dienstinnovatie. Kortom: begin er maar snel aan, want het zal niet vreselijk lang meer duren totdat consumenten organisaties die niet naar hun luisteren negeren.

– Co-creatie is eng

Dat het spannend is zal niemand ontkennen. Voor het samenwerken met partnerorganisaties, klanten en consumenten is vertrouwen, lef en veel geduld nodig. En reken maar dat de ander het minstens zo eng vindt als jij. Zorg dat je open in het samenwerkingsproces staat, en duidelijk voor ogen houdt wat je wilt bereiken. De rest volgt dan ‘vanzelf’.

– We doen het al jaren prima zonder!

Natuurlijk, het gaat al jaren goed, en de spreuk “never change a winning team” komt je hier goed uit. Waarom zou je iets veranderen dat al generaties lang werkt? Realiseer je wel dat stilstaan in dit geval echt achteruitgang betekent. Get over it, en ga vandaag nog met co-creatieplannen aan de slag om je innovatievermogen te vergroten.

Wat zijn volgens jullie nog meer excuses om niets met co-creatie te doen?

Martijn Staal
Online strateeg bij -

Categorie
Tags

3 Reacties

    Detlef

    Hallo Martijn, en wat denk je van:

    Onze producten zijn gewoon het beste. Veel mensen gebruiken ze gewoon niet goed.

    Stel dat de concurrent meekijkt, ik ga hun toch niet op ideeën brengen.

    We weten al wat de klant wil

    Als ik naar mijn klanten had geluisterd; had ik snelle paarden ontwikkeld. ( vrij vertaald van Henri Ford).

    We hebben een eigen ontwerper in dienst. Die is al vernieuwend genoeg.

    Groet van Detlef


    18 november 2009 om 07:25
    Detlef

    Typfaut in website gemaakt bij vorige reactie. Nu is de link wel goed.


    18 november 2009 om 07:27
    martijnstaal

    Goede aanvullingen!


    18 november 2009 om 07:48

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!