Top Names op SxSW (3): Daan Roosegaarde, Pauline van Dongen en Borre Akkersdijk

10 maart 2014, 14:29

De derde aflevering van Top Names vanaf SxSW staat in het teken van de creatieve industrie. Gasten Pauline van Dongen, Daan Roosegaarde en Borre Akkersdijk praten over wearable technology, suf geld en de verbeelding!

“Een jurk met zonnecellen, zodat je in twee uur een iPhone kan opladen”

Pauline van Dongen is finalist geworden van het SxSW Startup Accelerator-programma. Ze is mode-ontwerpster, gespecialiseerd in mode en technologie, ofwel ‘wearable technology’. Ze haalde de finale met ‘Wearable Solar’, kledingstukken waarin zonnecellen zijn geintegreerd. “Met die kleding kun je duurzaam energie opwekken om je devices op te laden. We hebben twee prototypes: een jurk en een jas. Die hebben in twee uur voldoende energie om een iPhone te kunnen opladen.”

In het Accelerator-programma moeten bedrijven pitches voor een jury houden. Van Dongen: “Je krijgt een coach toegewezen. Die van mij vond me in eerste instantie te academisch. Het moest meer entertaining. En het moest over business models, target audiences en dat soort dingen gaan. Wearble Solar is in die zin nog minder ver dan andere producten die zo de markt op kunnen. Zo’n jury zoekt dan ook naar mogelijkheden als sportkleding en militaire toepassingen. Die zijn er zeker, maar dat is niet waar ik me persoonlijk op wil richten. Ik richt me meer op high fashion. Mijn ontwerpen moeten het verschil maken.”

Wearable technology staat nog in de kinderschoenen, maar de toekomstige mogelijkheden zijn divers. Zoals licht dat in kleding verwerkt kan worden, en de zonnecellen in de kleding dus voor de energie zorgen. “Als je overdag kunt opladen en ’s avonds licht kunt hebben om op straat gezien te worden, heb je een mooie toepassing. Ik ben op dit gebied met een project met Philips bezig.”

“Het gaat op SxSW veel over geld, dat vind ik een beetje suf”

Daan Roosegaarde was een van de sprekers. “Ik heb ze verteld dat het niet alleen over producten en gadgets en killer-apps gaat, maar ook over verbeelding en hoe we de nieuwe wereld willen vormgeven. Toen liep er wel een aantal mensen uit de zaal, maar dat vond ik wel goed. Het gaat hier heel veel over geld, dat vind ik een beetje suf. Het gaat hier veel over return on investment, wat hebben we er direct aan. Maar als we de poëzie van de nieuwe wereld willen uitlokken, moeten we verder kijken. Maar dan met bedrijven, oranisaties, overheden. Ik wil de wereld een update geven. Dat kun je niet alleen.”

Jeroen van Erp van Fabrique zei eerder deze week in Top Names dat de creatieve industrie problemen oplost. Roosegaarde: “De creatieve industrie durft ook nieuwe vragen te stellen. En te prikkelen en te kietelen. Maar wat het met name doet, is verbindingen leggen. Tussen het oude en nieuwe, tussen analoog en virtueel, tussen het superpraktische en het superpoëtische. En vandaaruit maken we dingen, we bouwen dingen. Het is niet een of andere fucking app die we kunnen downloaden. Het heeft tactiliteit. Ik haat apps, alsof we over tien jaar nog zo naar beeldschermen turen. Natuurlijk niet.”

“Kleding als levende Dropbox”

Waar Pauline van Dongen aan kleding werkt die overdag oplaadt en ’s avonds oplicht, werkt Roosegaarde aan een project in Mexico waar fietspaden overdag energie opwekken om ’s avonds te stralen. De derde gast in deze uitzending is Borre Akkersdijk. Hij maakt kleding waarin technologie nauw verweven is. Zodat hij een wifipunt kan zijn, zodat hij een upload-punt voor muziekdienst 22tracks kan zijn. Als artiesten bij hem in de buurt zijn, kunnen ze een nummer uploaden dat automatisch in een playlist van 22tracks wordt opgenomen. “Dit is het begin, iedereen weet dat wearable technologie eraan komt, maar wij willen het laten zien. De reacties zijn super. Ik lig helemaal in een deuk.”

Akkersdijk ervaart de kracht van SxSW als verzamelpunt van de digitale wereld. “Ik ben niet echt op zoek naar mensen, maar je ontmoet ze wel. Ik dacht eerder: als je hier verder mee wil, moet je terug naar de basis, naar de chip. Word ik op straat aangesproken door een dame die het interessant vindt en zegt: dit is wat voor mijn baas. Blijkt ze bij Intel te werken! Mooi.”

Erwin Blom (Wormer, 1961) is voormalig hoofd van de afdeling Digitaal van de VPRO en mede-oprichter van The Crowds, een bedrijf dat zich specialiseert in ’social media’ en 'Fast Moving Targets', een platform over innovatie op het gebied van media, technologie en communicatie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!