Tik de dag, breek een eitje

De Metagids #76: De filmpjes met de hashtag #eggprank zijn inmiddels meer dan 673 miljoen keer bekeken op TikTok.

29 augustus 2023, 07:00 1333 x gelezen

TikTok heeft weer eens een nieuwe bizarre trend. Na de #poopchallenge  – waarbij ouders aan hun kinderen vragen om een wc-rol aan te reiken om ze vervolgens bij het aanpakken van de wc-rol hun vingertjes met nep-poep onder te smeren – en de #cheeseslicechallenge – waarbij een plak kaas in het gezicht van een baby wordt gegooid – is het nu de beurt aan de #eggcrackchallenge.

De bedoeling is dat je een ei onaangekondigd kapot slaat op het voorhoofd van je nietsvermoedende kind, terwijl je tegelijkertijd hun reactie filmt. Kinderen reageren verschillend. Sommige kinderen zien direct de humor van deze grap in, andere kinderen wrijven verschrikt over hun pijnlijke voorhoofd en barsten in huilen uit. Ouders daarentegen liggen in een deuk. De filmpjes met de hashtag #eggprank zijn inmiddels meer dan 673 miljoen keer bekeken op het kortefilmpjes platform.

Het internet reageert verschrikt

Het internet reageert verschrikt op deze trend. “Kindermisbruik” is een veel gebruikte term in het commentaar bij de filmpjes. Experts laten zich laatdunkend uit. Kinderen worden volgens hen online geëxploiteerd enkel en alleen om het aantal clicks en views omhoog te krikken. Kinderen lopen zelfs het risico op een salmonella infectie. Ook hebben diverse psychiaters zich over dit internetfenomeen uitgelaten. Zij zijn bang dat de kinderen van deze ervaring getraumatiseerd raken omdat ze hun ouders niet langer kunnen vertrouwen.

Verveeld en wanhopig op zoek naar clicks

Een van de bekendste momfluencers heeft ook haar zorgen geuit over deze trend. “Zijn we als ouders zo verveeld en wanhopig op zoek naar content dat we in 2023 eieren breken op de hoofden van onze kinderen en hopen op een vermakelijke reactie die we online kunnen delen om vreemden te vermaken?”, vraagt influencer Sarah (@mom.uncharted) zich in een filmpje af.

Onschuldig vermaak?

Ik kan mij nog herinneren dat mijn vader, toen ik zelf nog klein was, voordeed hoe je een hardgekookt ei op je voorhoofd kon breken. Eerst bij zichzelf, vervolgens op mijn zus en mij. Het was onschuldig vermaak in een tijdperk dat er nog geen smartphone bestond. Ik vraag mij af: “Is de (professionele) reactie op de #eggcrackchallenge dan ook niet zwaar overtrokken?”

Sander Duivestein
Topspreker / Trendwatcher / Auteur / Columnist bij Sogeti

Sander Duivestein is professioneel spreker, trendwatcher, internetondernemer, adviseur, auteur en columnist over de impact van nieuwe technologie op mens, bedrijf en maatschappij. In dienst van VINT (het Verkennings Instituut Nieuwe Technologie van ICT-dienstverlener Sogeti) heeft hij aan meerdere onderzoeken meegewerkt. In de afgelopen jaren schreef hij meerdere boeken en rapporten over Bitcoin, Internet of Things, Wearables, Big Data, Social Media, Mobile, Cloud en de economische crisis. Sander is veel in de traditionele media terug te vinden. Regelmatig wordt hij gevraagd om zijn opinie in dag- en weekbladen, op de radio en op televisie te delen. Zo was hij onder andere te gast in Pauw en Witteman, Brandpunt en Nieuwsuur.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!