Thuiswinkelmarkt groeit met ruim 11%
De Nederlandse thuiswinkelmarkt is in de eerste helft van 2003 fors gegroeid. In deze periode kochten consumenten voor 1,17 miljard euro op afstand – bijvoorbeeld via de telefoon, internet of catalogi. Dat is een stijging van 11,2% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.
Dat blijkt uit cijfers die tot stand zijn gekomen op basis van gegevens van de leden van Thuiswinkel.org. Daarnaast is gebruikgemaakt van recente cijfers van het CBS en Blauw Research.Vooral de aankopen via internet droegen bij aan de opvallende groei. De online-aankopen stegen in de eerste zes maanden van 2003 met 36% tot 575 miljoen euro. De omzetstijging in de thuiswinkelbranche vormt een sterk contrast met de omzetdaling van 2% in de reguliere detailhandel. Hierdoor is het aandeel van de thuiswinkels in de non-foodsector reeds opgelopen tot 5,1%. In de eerste helft van 2002 bedroeg dit aandeel nog 4,5%. In de totale Nederlandse detailhandel steeg het aandeel van de thuiswinkels van 2,6% naar 2,9%.
Bron:
Adformatie nr. 45, p. 6, 1/6 p.