#TheCase12: Overeenkomsten tussen marketing & topsport

#TheCase12: Overeenkomsten tussen marketing & topsport

In een reeks van zes filmpjes vertellen marketingcollega’s hun verhaal rondom een marketingcase. In deze editie Ruben Houkes, ex-wereldkampioen lichtgewicht judo, Olympisch Medaille-winnaar & sportmarketeer 2012. Tijdens The Case 2012 vertelde Ruben over de overeenkomsten tussen een topsporter en een marketeer.

Kun je voor de lezer kort een beschrijving geven van jouw introductie tijdens The Case?

Er zijn veel vergelijkingen te trekken tussen topsport en marketing. Tijdens The Case 2012 heb ik mijn verhaal verteld over de inrichting van je team/organisatie en de vier factoren die van invloed zijn op het succes. Te weten talent, de juiste mensen/situatie, doorzettingsvermogen en geluk met als belangrijk doel resultaatgerichtheid. Met het juiste talent en met behulp van de juiste mensen en een extreme wil om hard te werken kan je een hele hoop bereiken.

Wat kunnen marketeers van topsporters leren?

Dat hangt per persoon af. De ene topsporter is de andere niet. Maar wat ik vanuit de sport meegekregen heb is: bereidheid. De extreme wil om er voor te gaan. Elke dag maar weer. De bereidheid om daar alles voor op te geven, pijn te hebben en stap voor stap toe te werken naar het doel.

Wat doet een sportmarketeer?

In het breedtesport segment -waarin ik acteer- ervoor zorgen dat er meer mensen gaan sporten. En ervoor zorgen dat wij via concepten kanalen maken voor commerciële partijen die daarbinnen hun marketing kunnen bedrijven.

Hoe ziet sportmarketing er in NL uit?

Sportmarketing in Nederland gaat om merken die communiceren via topsport en bureaus die zich bezig houden met topsporters en sportevenementen. Met mijn bureau hebben we daar de breedtesport als terrein aan toegevoegd. Sportmarketing draait enerzijds om het vermarkten van sporten. Daar moet nog veel werk worden verzet. Wij helpen bonden en sportaanbieders om dat te doen. Zodat uiteindelijk meer mensen in beweging komen.

Anderzijds draait het om het benutten van sport voor merken. Traditioneel gebeurt dat vooral door het realiseren van exposure middels sponsoring in combinatie met relatie ontvangst. Meer van deze tijd is het benutten van de breedtesport voor marketing doelen en voor corporate storytelling. Daar zitten wij midden in. Als sportmarketeer stel ik mij de vraag hoe we:

  • de 4,4 miljoen geregistreerde sporters kunnen bereiken met relevante boodschappen van merken,
  • de 27.000 penningmeesters in de sport kunnen voorzien van relevante content,
  • het MKB kunnen bereiken door gebruik te maken van de sportinfrastructuur,
  • ouders van basisschool kinderen bereiken middels schooljudo.

Wij zijn in staat om MVO tot en met simpele sales te realiseren door gebruik te maken van kanalen in de sport. Dat is voor ons breedtesport-marketing.

Wat zijn de learnings die je uit de sportwereld mee neemt in de marketing wereld?

De belangrijkste learning die ik uit de sportwereld heb meegenomen is dat ik heb geleerd dat je via de breedtesport iedereen kan bereiken op een andere manier. Mede door de hoge (sociale) betrokkenheid en de emotie die erin zit. Dit is anders dan communiceren via topsport. Men zegt wel all business is local. Wij zeggen: all sport is social.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.