Op Ad:tech San Francisco zei iemand tegen mij dat we eigenlijk in een heel vervelende branche zitten. Die uitspraak zit mij nu al een tijdje dwars. Onder de noemer Marketing worden de meest vervelende en storende boodschappen door de strot van de consument geduwt. En dat kan omdat de consumenten het accepteren. Maar wil niet iedereen dat de consument met plezier naar ons toe komt? Hoe krijgen we dat voor elkaar?
Don’t be Evil?
De meest rechtstreekse manier waarop de consument naar het product toe komt is op dit moment via Google. Succesvol vanwege hun bedrijfsmotto don’t be evil. Evil is echter een erg rekbaar begrip. Google bied alleen het beste alternatief. Voor een deel laten ze dat door de gebruikers bepalen, voor een ander groot deel bepaalt Google dat zelf. Google bepaalt de regels en diegene die daar het beste naar luisteren krijgen de meeste Googlejuice. Google houd daarmee een enorme industrie in stand waar zij zelf erg afhankelijk van zijn, zeker in het geval van paid search. Daarnaast werkt de organic search een compleet andere industrie in de hand die Google misschien niet bewust rijker maakt maar wel stimuleert. Kan Google de vele splogs en rssfeeds nog in de hand houden?
The future of search
The future of search is geen interessant onderwerp meer.
Is het niet gek dat search engines vol trots laten zien hoeveel verschillende resultaten er zijn? Als ik iemand iets vraag dan wil ik toch niet een enorme hoeveelheid antwoorden? Met search alleen kom je niet altijd meer het snelste aan het antwoord op je vraag. Terwijl Google steeds meer Evil wordt gaan individuele personen op zoek naar menselijke communicatie. Men creeert social communities en blogs. Men gaat op zoek naar “vrienden” met kennis van zaken. Via deze vrienden komen consumenten steeds meer en sneller aan het antwoord op hun vragen. De invloed van deze vrienden word steeds groter. De future of search zijn vrienden.
The key to this business is personal relationships
De consument weet steeds beter het verschil tussen commerciele en onafhanklijke informatie te onderscheiden. De consument gaat ook steeds meer begrijpen dat men er bij gebaat is als men een bepaalde hoeveelheid informatie geeft aan de producent. Om dit te stimuleren moet er een vertrouwensrelatie geschept worden tussen de producent en de consument. De producent moet een open gesprek met de klant aan gaan (Naked Conversations). De producent wordt zodoende een vriend van de consument.
Of zit ik nu te dromen?