The Google Facts: over overnames, OS en offline

1 december 2009, 18:06

{title} In mijn vorige Google Facts schreef ik al over de verwachte lancering van Google Chrome OS. Kort erna werd Google Chrome OS (de broncode) dan ook daadwerkelijk gelanceerd. In deze Google Facts dan ook meer over Google Chrome OS. Verder nieuws over de Duitse overheid, Google Wave en een nieuwe layout voor Google Search. Lees verder en wees wederom weer volledig op de hoogte van de gebeurtenissen in Google’s sandbox.

17 november 2009 – url wordt hiërarchie

Normaal gezien zet Google in de zoekresultaten een mooie groene url van de pagina waarheen geklikt kan worden. Nu niet meer. Die url wordt vervangen door de websitehiërarchie. Google vindt het belangrijk dat er zoveel mogelijk waardevolle contextuele waarde wordt gecreëerd in de zoekresultaten, dus de websitehiërarchie wordt belangrijker. Je kunt dus nu mooi zien hoe diep een pagina in de website ligt. Eigenlijk alleen leuk voor SEO, voor de rest zal het waarschijnlijk niet veel uitmaken, als die pagina maar gewoon biedt wat iemand zoekt…lijkt mij. Any thoughts?

18 november 2009 – robot icon

Om het gebruik van Google Chat nog gemakkelijker te maken, heeft Google Labs nu bij de status van je vrienden een icoontje toegevoegd: de “robot icon”. Die geeft aan dat je vriendje wel online is, maar op een Android telefoon. Dat helpt dus om je chatberichten aan te passen aan je vriendje. Als iemand ingelogd is via Android én Gmail/GTalk, dan wordt het gewoon weer een bolletje.

19 november 2009 – Chrome OS

Het is volledig open source en draait op kleine laptopjes: Google Chrome OS. Snelheid, eenvoud en veiligheid zijn de belangrijkste peilers. Vandaag gaf Google de broncode vrij voor ontwikkelaars, zodat die alvast ermee aan de slag kunnen. De eerste apparaten met het OS worden pas eind 2010 verwacht. Dat is dan weer jammer. Sitenote: veel apps die voor Chrome de browser werden ontwikkeld zullen ook op het OS werken, zoals de meeste webbased-apps erop zullen werken. Zeggen ze.

23 november 2009 – overname Teracent

Nog meer overnames op de advertentiemarkt: Google koopt Teracent. En wel omdat deze een een gave techniek hebben om advertenties te optimaliseren. Kleuren, teksten, afbeeldingen en content van de website worden geanalyseerd en verwerkt tot een optimale advertentie voor de doelgroep. Ik ben benieuwd wat we daar straks van terug zien in Google Adwords!

24 november 2009 – offline attachments

Als je Gmail gebruikt kon je tot voor kort geen bestanden toevoegen in Offline Modus. Nu kan dat dus wel. Je wordt overigens uitgenodigd om foto’s op te sturen naar Google, waarbij je deze handigheid gebruikt op rare plaatsen, in een vliegtuig, iglo of onderzeeër bijvoorbeeld.

25 november 2009 – verbod

De Duitse overheid wil het gebruik van Google Analytics op Duitse websites verbieden. Ze zijn van mening dat het in strijd is met de privacywet, die zegt dat er geen privacy-gevoelige data in het buitenland mag worden opgeslagen. Google is het niet eens met de Duitse overheid. Ter referentie, het gaat om 13 procent van alle Duitse websites, waaronder verzekeringsmaatschappijen en farmaceutische bedrijven. Moeten wij ons hier ook druk om gaan maken?

26 november 2009 – nieuwe layout

Google.com is een nieuwe layout aan het testen. Ik heb even kort gekeken en ik weet zonet nog niet of ik het leuk ga vinden. Er komt nog meer informatie op één pagina en de keuzemogelijkheden worden nog verder uitgebreid. Nu kun je al vrij veel kiezen als je ingelogd bent, maar dat ook nog eens hebben als je gewoon ff snel iets wilt zoeken? Misschien toch maar even overstappen op Bing als de nieuwe layout echt wordt doorgevoerd ;-).

30 november 2009 – checkout

Google maakt winkelen nog gemakkelijker. Als je veel inkoper voor de feestdagen via het internet doet, kun je nu met Google Checkout al je shopaccounts beheren. Eén veilige login voor duizenden websites. Ik geloof dat het nu alleen nog Amerikaanse sites zijn, maar het zou natuurlijk leuk zijn als dat hier in Nederland ook komt. Iemand al voorbeelden gezien?

En verder: Waarom Google Wave slecht is en je het toch gaat gebruiken en ik heb nog 14 invites over voor de liefhebber. In aanmerking komen is slechts 1 {encode=”info@anneliesje.nl” title=”mailtje”} van je vandaan.

Annelies Verhelst
Adviseur digitale toegankelijkheid bij Advies van Annelies

Meer dan 25% van de mensen heeft een beperking. En die worden vrijwel nooit meegenomen in persona's, marketinguitingen, huisstijlen en websites of apps. Daar vind ik wat van en ben daarom adviseur, trainer en projectmanager digitale toegankelijkheid en inclusie bij het bureau Digitaal Toegankelijk. Na ruim 15 jaar ervaring in marketing op het snijvlak met techniek en e-commerce, was het tijd om iets zinnigs te doen met mijn kennis. Schreef ooit twee boeken (Schrijven voor het web en sociale media + Maak van je webwinkel een succes) en was eindredacteur Marketingfacts Jaarboek 2012. Ik ben ook nog steeds in te schakelen als freelance adviseur strategische marketing.

COMMUNITY
Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!