‘The Essential Scrub’ campagne van Axe een flop?

6 september 2004, 03:58

'The Essential Scrub'-banner gespot op playboy.nl

Vorige week melden wij dat Axe alleen internet inzet voor de introductie van ‘The Essential Scrub’. Waarom alleen voor internet is gekozen, is mij nog steeds een raadsel. Uiteraard is de doelgroep – Nederlandse man van rond de 20 – online nadrukkelijk(er) aanwezig, maar de doelgroep is ook multi-mediaal dus leest, luistert en kijkt ook andere media. Een slimme cross-mediale campagne was dan ook zeker op zijn plaats geweest. Wellicht toch een budgetaire kwestie?

Laten we er van uit gaan dat het een bewuste keuze is geweest van Lemz om de doelgroep optimaal te bereiken. Inmiddels ruim een week na de start van de campagne heb ik de banner voor ‘The Essential Scrub’ welgeteld een keer voorbij zien komen (op playboy.nl). Een scherp ingestelde frequency gap of is er bewust gekozen voor een beperkt aantal websites en hadden ze gehoopt op een hype rondom het filmpje zodat met minimale kosten een maximaal effect zou worden bereikt?

Als dat laatste het geval zou zijn, dan moet het voorlopige resultaat bitter zijn tegengevallen. Op het persbericht en een paar weblogvermeldingen na, is nog maar weinig online te vinden over ‘The Essential Scrub’.

Waarom geen hype gecreerd rondom Stacey Sunshine en Michelle Moist? Een eigen weblog (of website) wellicht?

Waarom geen advertenties geplaatst op populaire weblogs als retecool, volkomenkut en jaggle (om er maar een paar te noemen)?

Waarom de filmpjes niet verstuurd naar viral marketing portals als TTR2, Viralmeister of Viralplanet?

Wellicht ben ik te voorbarig met mijn conclusies, maar op basis van de met veel bombarie aangekondigde internet-only campagne van Axe had ik wel iets meer verwacht dan een banner(tje) op playboy.nl.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

8 Reacties

    alexstil

    Marco, op retecoool adverteren hoeft niet aangezien er al een bericht staat wat net zo effectief werkt. Zelfde geldt voor marketingfacts.

    Verder ben je niet helemaal de doelgroep waar axe zich op richt. Dus dat jij hem alleen op playboy ziet klopt denk ik wel 😉

    Advertenties oa ook op fokzine, FHM, ID &T Lycos reload etc..


    6 september 2004 om 05:29
    media

    Okay, moet toegeven dat mijn leeftijd ‘iets’ boven de gemiddelde leeftijd van de doelgroep ligt, maar veel van deze sites bezoek ik toch wel regelmatig. Moet tenslotte wel een beetje bij blijven 🙂

    Heb net even gekeken en inderdaad nu ook de online ads gezien bij FHM en Lycos!

    Vwb retecool, een bericht op dit weblog is natuurlijk prima maar de exposure van een bericht zakt na verloop van tijd weg terwijl je met een advertentie deze weet vast te houden.

    Zou aardig zijn als we tzt ook wat resultaten kunnen zien van deze campagne. In ieder geval dank voor de update!


    6 september 2004 om 05:44
    Sander

    Eens met Marco, een dergelijke introductiecampagne vraagt toch ook om exposure via outdoor(events), boomering cards, billboards, tijdschriften, etc. Leuk om eens te kijken of internet-only werkt maar ik zou ook hebben gekozen voor cross-mediale aanpak!


    6 september 2004 om 06:47
    media

    Dank voor je reactie Tim, geeft zeker een ander beeld dan hetgeen ik voor ogen had. Ben uiteraard benieuwd hoe eea verder uitpakt online en zou het dan ook op prijs stellen als we tzt daarvan iets in de media kunnen lezen.

    Blijft nog wel de vraag open staan waarom alleen is gekozen voor internet. Het argument dat de doelgroep vooral online actief is klopt maar met internet haal je zeker geen 100% bereik. Bovendien mis je op deze manier de versterkingseffecten die veschillende media op elkaar (kunnen) hebben.

    Vwb je opmerking over het opstarten van een nep-weblog: Dit is ook niet wat ik bedoelde. Weblogs (of websites) zijn m.i. alleen maar effectief als je open kaart speelt. Vanuit Axe kan dus best een weblog worden opgezet rondom dit thema maar dan wel onder het label Axe. Waarom zouden bezoekers niet mogen weten dat het van Axe is? Een weblog zou juist een aardige manier zijn geweest om een discussie aan te gaan met de doelgroep. Ben benieuwd welk merk of product dit als eerste aandurft in Nederland!


    6 september 2004 om 10:29
    Stefan

    “En ik hoef denk ik niet uit te leggen dat vermeldingen en items op retecool en kicken stukken effectiever (en goedkoper!) zijn dan een door jouw voorgestelde advertentie op deze sites…”

    Vele malen effectiever dan een banner, absoluut.

    “Maar het is inderdaad, zoals Alex al aangeeft, veel breder ingezet dan jouw playboy site. MSN, Lycos en de door Alex al genoemde sites bieden toch een breed en effectief bereik van de doelgroep.”

    Uit je eerste opmerking krijg ik de indruk dat het budget van de campagne een belangrijke factor is. Als ik dan zie waar de campagne heeft gedraaid, dan blijkt dat voor de campagne met enorme bakken geld is gesmeten. Ik denk dat je geen flauw benul hebt wat de prijsverschillen zijn tussen de advertentietarieven van ‘hobbysites’ en de meer officiële sites. De opdrachtgever heeft dat wellicht ook niet door, dus wie weet kom je er nog goed vanaf!

    Dat de door Marco voorgestelde weblogs geen optie zijn, kan ik me voorstellen. Voor een adverteerder lijkt het me niet interessant om geassocieerd te worden met sites die de lezer voorzien van kinderporno, sex met dieren en andere pornografische content (dan doel ik niet op retecool.com).

    p.s. zelf bezoek ik regelmatig een groot deel van alle in deze log vermelde sites en heb geen flauw benul hoe de campagne eruit ziet.


    7 september 2004 om 03:47
    RichardOsinga

    Voordeel van het alleen internet is dat je mensen die niet tot je doelgroep behoren er niet of nauwelijks mee stoort. Denk aan mijn oma die een bloedhekel had aan Fa vanwege de bloteborsten-reclames. Ze zou dit filmpje nooit zien en er dus geen aanstoot aan nemen.


    7 september 2004 om 09:39

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!