The DM reviewboard

11 december 2002, 09:16

Een opmerkelijk bericht: Carel Rog en Frits van Dorst zijn samen in zaken gegaan. Ze hebben The Review Board opgericht. “Uit plezier en geloof in, en fascinatie voor het direct marketing-vak.”

Ze kennen elkaar al zo’n dertig jaar. Hun werklevens liepen vrijwel parallel. de rode draad die hen verbindt zijn de letters dm die tegenwoordig een ondefinieerbare multimarketing-betekenis hebben. Carel Rog (64) en Frits van Dorst (58) zijn twee door de wol geverfde dm-rs. Rog is tweejaar geleden gepensioneerd na een langdurig dienstverband bij Reader’s Digest, laatstelijk als directeur Benelux. Van Dorst verliet vorig jaar tegen zijn zin de branche-organisatie DMSA waarvan hij bijna vijftien jaar directeur is geweest.

Respons veronachtzaamd

Zowel Van Dorst als Rog werden vervolgens zelfstandig adviseur, onafhankelijk van elkaar en ieder voor zich-in hun uitgebreide netwerkvonden zij vele relaties die graag het oor te luisteren legden bij de twee profs die kunnen bogen op een rijk postorderverleden. De postorderbranche als de moeder van direct marketing baarde vele prominente vakgenoten. Regelmatig kruisten zij vervolgens elkaars pad. Carel Rog: “Pratend over onze ervaringen kwamen we tot de conclusie dat tegenwoordig alles draait om database marketing, one to one marketing, permissie marketing, customer relationship marketing. Luchtfietserij. Gebakken lucht. Want het moet toch in de eerste en laatste om response gaan, om het effect van je acties en campagnes. Dat is helemaal ondergesneeuwd. Op dit gebied geven al die goeroes op hun deelgebieden niet thuis. Zij ontberen het inzicht in de manieren waarop je respons kunt cre?ren en vergroten.”

Klankbord

Het illustere duo nam ruim de tijd om hun plannen vorm te geven, en zij sondeerden de behoeften. Dat leidde uiteindelijk op 1 juli tot de oprichting van The Review Board. gevestigd aan de Prinsenstraat 30/1 in Amsterdam. Frits van Dorst: “We beschouwen ons in de eerste plaats als een klankbord, voor het opdrachtgevend bedrijfsleven Ook voor bureaus en uitvoerders denken wij van betekenis te kunnen zijn. Daartoe hebben we de DMScan ontwikkeld, een monitoring-instrument om de dm-activiteiten van eenbedrijf tegen het licht te houden en te scannen op hun effectiviteit. ” Van Dorst doelt daarmee op. bijvoorbeeld. “een second opinion geven over offertes en adviezen van bureaus. over de respons- gevoeligheid van acties. overwatwettelijk mag en niet mag en in hoeverre je dm- technieken op internet kunt inzetten. Anderzijds kan een bureau zijn voorstel- len eerst tegen ons aanhouden voordat het die naar de klant stuurt. We hebben op basis van onze elVaringen een goed inzicht wat wel en niet werkt. Bovendien kennen we de markt van leveranciers en aanbieders als onze broekzak “

Kosten

Wat kost dat nou. de tegen-het-licht-hou- derij van The Review Board? Rog & Van Dorst hanteren een uurtarief. Telefonisch advies kan ook, de kosten daarvan worden berekend op basis van genoemd uur- tarief. Voor opdrachten die langer dan een dag duren. geven zij naar goed markt- gebruik korting. De opdrachtgever krijgt van elke bespreking een verslag. Carel Rog: “We denken dat we iets kun- nen bijdragen aan het vak en denken te weten waar het werkelijk om gaat. Dit is geen glamour vak, zoals de mooipraters willen doen voorkomen. Het gaat om honderdsten van centen -zowel in de uit- gaven als in de inkomsten.” Het duo is te bereiken via [email]crrog@xs4all.nl[/email] [email]frits.van.dorst@tip.nl[/email]

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!