The Body Shop introduceert masstige marketingconcept
The Body Shop boekt de laatste tijd tegenvallende verkopen. De resultaten die in oktober 2003 bekend werden gemaakt lieten een winst van 9,1 miljoen pond zien op een omzet van 306 miljoen pond. In augustus 2003 kwamen de verkopen 9% lager uit dan die van zes maanden eerder.De nieuwe marketingdirecteur Andy King introduceert nu het concept masstige positionering, ergens tussen mass en prestige positionering in.
Toen The Body Shop opgericht werd, was ethisch zakendoen een voldoende onderscheidende factor. Het bedrijf is hierin echter zo succesvol geweest dat het concept op grote schaal navolging kreeg. Om zich nu te onderscheiden heeft The Body Shop een pro-actieve, scherpere en radicalere positionering in gedachten. Het bedrijf wil een goedkoper alternatief gaan bieden voor de producten van dure merken als Estee Lauder, Clinique en Elizabeth Arden. Hiertoe start King een upgrade van verpakkingen, bedrijfskleding voor het personeel en winkelinrichting. Shoppen bij The Body Shop moet de consument weer een totaalervaring gaan bieden.
Bron:
Design Week p. 7, 2/3 p.